Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

1 wissel + 1 sein schakelen met reedcontact

Gestart door n/a, 31 augustus 2007, 13:53:31 PM

n/a

Ik heb een eenvoudig ovaal baantje dat ik op een eenvoudige manier wil automatiseren (analoog).

Ik zou dat willen doen met reedcontacten, want ik heb niet zo'n goede ervaring met schakelrails.

De reedcontacten van marklin zijn echter vrij prijzig en ze vermelden in de handleiding dat je er slechts 1 wissel of sein mee mag schakelen.

Hoe kan ik dit oplossen? Liefst op een h???l simpele manier uitgelegd, wan ik ben een leek op gebied van electronica. :I

Is het ook mogelijk om reedcontacten uit een electronicazaak te gebruiken? En zo ja, welke?

Oh ja, deze vraag zal sommigen misschien wel bekend in de oren klinken want ik stelde ze reeds op een ander forum ook. Maar daar geraakte ik er niet echt wijs uit. :I

Frank_N

citaat:
...Is het ook mogelijk om reedcontacten uit een electronicazaak te gebruiken? En zo ja, welke?
...

Dat zou best eens kunnen, maar tegen de tijd dat je reedjes hebt gevonden die meer dan 1 ampere (zoals die van marklin) kunnen schakelen ben je wss net zo duur of duurder uit.
De vraag daarbij is ofdat je die dikke dingen tussen je rails wilt hebben??

Mijn advies: gebruik er een bistabiel relais (6955 als ik wel ben) voor van Fleischmann oid. Ook Viessman leverd (wss goedkopere) bistabiele relais met meerdere schakelcontacten.
En die kun je weer wel aansturen met met een klein reedje.
In de gebruiksaanwijzingen van  Marklin Viessman en Fleischamaan zijn daar vast wel bruikbare voorbeelden voor te vinden.
Groet van Frank

renbaan

hallo
wat je ook kan doen is het reedkontact een klein relais laten aansturen. relais op 12V zijn gemakelijk te vinden.
relais kunnen gemakelijk 1 a 2 A schakelen dus enkele wissels of
seinen zal zeker gaan
groeten steven
 

bellejt