Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

1 wissel + 1 sein schakelen met reedcontact

Gestart door n/a, 31 augustus 2007, 13:53:31 PM

n/a

Ik heb een eenvoudig ovaal baantje dat ik op een eenvoudige manier wil automatiseren (analoog).

Ik zou dat willen doen met reedcontacten, want ik heb niet zo'n goede ervaring met schakelrails.

De reedcontacten van marklin zijn echter vrij prijzig en ze vermelden in de handleiding dat je er slechts 1 wissel of sein mee mag schakelen.

Hoe kan ik dit oplossen? Liefst op een h???l simpele manier uitgelegd, wan ik ben een leek op gebied van electronica. :I

Is het ook mogelijk om reedcontacten uit een electronicazaak te gebruiken? En zo ja, welke?

Oh ja, deze vraag zal sommigen misschien wel bekend in de oren klinken want ik stelde ze reeds op een ander forum ook. Maar daar geraakte ik er niet echt wijs uit. :I

Frank_N

citaat:
...Is het ook mogelijk om reedcontacten uit een electronicazaak te gebruiken? En zo ja, welke?
...

Dat zou best eens kunnen, maar tegen de tijd dat je reedjes hebt gevonden die meer dan 1 ampere (zoals die van marklin) kunnen schakelen ben je wss net zo duur of duurder uit.
De vraag daarbij is ofdat je die dikke dingen tussen je rails wilt hebben??

Mijn advies: gebruik er een bistabiel relais (6955 als ik wel ben) voor van Fleischmann oid. Ook Viessman leverd (wss goedkopere) bistabiele relais met meerdere schakelcontacten.
En die kun je weer wel aansturen met met een klein reedje.
In de gebruiksaanwijzingen van  Marklin Viessman en Fleischamaan zijn daar vast wel bruikbare voorbeelden voor te vinden.
Groet van Frank

renbaan

hallo
wat je ook kan doen is het reedkontact een klein relais laten aansturen. relais op 12V zijn gemakelijk te vinden.
relais kunnen gemakelijk 1 a 2 A schakelen dus enkele wissels of
seinen zal zeker gaan
groeten steven
 

bellejt

stuur via je reed een omschakelrelais aan .Dat zal het betrouwbaarst zijn.Je kan dan meerdere wissels en seinen aansturen (zelfs beveiligingen)

INFO

Ik zal maar gewoon een reedcontactje gebruiken, die kosten 2,50 perstuk. Een fractie van de prijs welke Marklin durft te vragen


Kijk op www.conrad.nl  bestelnr.: 503843
Dit zijn dezelfde als die van Marklin.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

bedankt INFO, nu weet ik welke reedcontacten er voldoen aan de eisen.

Ik ben intussen ook even gaan kijken bij Viessmann. Het universeel relais 5551 oou hier waarschijnlijk de oplossing bieden. Maar zou dat ook lukken met de 5552?
Weet er iemand mischien een goedkopere oplossing, bvb bij conrad?

n/a

Ik heb nu nog een vraagje: kan je 16v wisselspanning "omtoveren" tot 12 gelijkspanning? en hoe doe je dat?

just4fun

citaat:
Geplaatst door svenson

Ik heb nu nog een vraagje: kan je 16v wisselspanning "omtoveren" tot 12 gelijkspanning? en hoe doe je dat?


Met dit schemaatje:

De componentwaardes kunnen (door experten?) nog wat aangepast worden.
Groet,
Paul

n/a

wow, een beetje uitleg graag? Ik ben namelijk een leek op het gebied van electronica.
Eventueel met conradnummers?

En op welke soort printplaat plaats ik dit het beste (ook voor een beginnend soldeerder)?

Gerolf

Je kan dit monteren op een stukje gaatjesprint (eilandjes)

Van links naar rechts:
- bruggelijkrichter minstens 1A/25V
- electrolytische condensator 2200?F/25V 35V
- tantaal- of MKM-condensator 100nF
- 7812 = spanningsstabilisator 12V, kan tot 1A leveren, maar dan heeft hij een koelplaat(-je) nodig
- tantaalcondensator, 100nF 10?F

Je kan de zoekfunctie van Conrad gebruiken, op diezelfde site kan je ook specificaties (penaansluitingen e.d.) downloaden

EDIT: na terechte suggesties van Modelspoorfan Frank
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

Ik zou de condensator NA de 78XX maar snel vervangen door iets van 10uF of zelfs 25uF, zo heb ik onlangs door schade en schande zelf mogen ondervinden!!! Reden was een vervelende hf oscilatie op de voedingslijnen van de print. Na het monteren van een 10 uF exemplaar (druppeltantaal) was het probleem verholpen.

Voor de buffercondensator word algemeen de vuistregel gehanteerd: 2200 uF (= gangbare waarde) per Ampere afgenomen stroom, zo blijft je rimpelspanning  minimaal. Als bedrijfsspanning kun je dan een 35 Volt type nemen. 25 Volt mag ook maar dat is wat krap, omdat bij 16 V wisselspanning NA de gelijkrichter een spanning verschijnt van dik 22 Volt. (16 X wortel 2 = 22,nogwat)

Edit: Conrad (en andere winkels) hebben ook een betaalbaar goed alternatief bistabiel 2x om relais van Takamisawa, 5 euro per stuk dacht ik. Als ik het nummer terugvind zal ik dat posten.

Sucses!
Groet van Frank

loebaske

Wat is eigenlijk de bedoeling[?][?] een heen en terugritje op analoge wijze te sturen[?][?] want nu snap ik het eigenlijk ook niet zenne....

n/a

de bedoeling is en blijft om door middel van 1 reedcontact (en zonder dat het stuk gaat) 1 wissel en 1 sein te schakelen. Op die manier rijd er een trein een rondje in wijzerszin. Als hij in het station stopt rijdt er dan een trein in tegenwijzerszin enz.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

pfewww, een mens moet soms een beetje afzien voor zijn hobby, nietwaar?

Ik ben even gaan zoeken op conrad:

bruggelijkrichter minstens 1A/25V --> deze kan ik maar niet vinden
electrolytische condensator 2200?F/35V --> 446210-89
tantaal-condesator 100nF (dat is 0,1?F, juist?) --> 481610-89
7812, spanningsstabilisator 12V --> 175218-8A
(wat voor koelplaat moet hier bij?)
tantaalcondensator 10?F --> 481726-89

en als printplaat 527696-89

kan er een goede ziel dit eens verifi?ren op de conrad site (en eventueel aanvullen)? Ik zou het toch zonde vinden als ik nu deze componenten zou bestellen en het dan toch niet klopt.