Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Batterijvoeding vervangen, hoe precies?

Gestart door Jean, 27 augustus 2007, 17:04:00 PM

Havoc

citaat:
Je zou dus tbv de gevoeligheid ook een 1:1 spannings probe kunnen gebruiken?


Dat kan je doen als dat geen problemen geeft met de maximale spanning aan de ingang van je scoop.

citaat:
Wat ik uit uw beschrijving opmaak is het dus een soort Ampere-tang is(hollands woord) die echter gebruikt word om kleine stromen dmv inductie te meten. Je moet het ding dus om 1 draad klemmen voor een goede meting.


Inderdaad, het is een variant daarop maar dan voor gebruik met een scoop: andere gevoeligheid en bandbreedte.

citaat:
Voor wat betreft zwevende aarding: is het miss voldoende de scope zelf op een niet geaarde contactdoos aan te sluiten, en vervolgens de meting op een willekeurige plaats uit te voeren?


Ah, het is bovengekomen... Ik had dat eerst ook in mijn vorig post gezet maar heb het er bewust terug uitgehaald. In princiepe wel maar dit kan gevaarlijk zijn. Als je dat doet, gebruik dan ook een scheidingstransfo en wees er zeker van dat er geen andere verinding is met de aarde. Zaken die je zo bvb vergeet zijn kabels naar pc...

Met een batterijgevoede schakeling zal dat nog geen probleem zijn maar de truc wordt vaak toegepast om op schakelende voedingen te meten die rechtstreeks aan het net hangen. En dan moet je verdorie goed weten waar je mee bezig bent. Daarom: enkel voor gevorderden!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

De boodschap is duidelijk, Johan. Voor mij geen avonturen met zwevende aarde enzo.
Blijft het toch interessant je voorstel tot stroommeting via een weerstand uit te proberen.
Met 1 zijde aan massa zou dat moeten lukken.
Dank voor uw waarschuwing en ideeen!
Groet van Frank

Jean


De voeding uit de rail is gerealiseerd.
Zie de fotootjes hieronder.


http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT4268.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT4266.jpg
http://i73.photobucket.com/albums/i203/Jean_Hoogstad/PICT4271.jpg


Speciale dank aan Johan (Havoc) die mij met raad en daad in de pm uitwisseling heeft geholpen! Toppie [:)]


Groeten,
Jean

Havoc

Jean, gewoon uit nieuwsgierigheid, kan je eens de spanning na de brug meten? En ook eens voelen of de IC's nu warm worden of niet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Met een batterijgevoede schakeling zal dat nog geen probleem zijn maar de truc wordt vaak toegepast om op schakelende voedingen te meten die rechtstreeks aan het net hangen. En dan moet je verdorie goed weten waar je mee bezig bent. Daarom: enkel voor gevorderden!

Het zal zeker aan mij liggen.Maar ik heb nog nooit een schakelende voeding  gezien die rechtsstreeks aan het net ligt.
Heel Heel vroeger waren er radios die geen transformator hadden,en dus direct aan het lichtnet zaten,inderdaad levensgevaarlijk
De tegenwoordige geschakelde voedingen hebben alle een trafo en zijn als je alleen de uitgangen meet absoluut ongevaarlijk.
Er in gaat rotzooien is uiteraard wel link als er spanning op staat.

Wim ysbeer

Havoc

citaat:
Het zal zeker aan mij liggen.Maar ik heb nog nooit een schakelende voeding gezien die rechtsstreeks aan het net ligt.


Dit wordt vooral gebruikt voor kleinere vermogens ingebouwd in toestellen. Er is geen isolatie tussen ingang en uitgang. Als je je scoop aan de uitgang hangt grijpt de differentieel in...

www.onsemi.com/pub/Collateral/AND8226-D.PDF
www.powerint.com/PDFFiles/rdr131.pdf
http://www.powerint.com/PDFFiles/der105.pdf
allerhande ballast schakelingen voor TL verlichting
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Jean

Na de brug is het voltage 18,55.
Bij de uitgang (de ingang voor de zender) is het 3,29 volt (een fractie minder dan in je schema is weergegeven). De module kan echter een variatie aan van 3 - 4,5 volt.

Ik heb nu de halve avond locs zitten ijken met de module en de IC's worden niet warm.

Aanvankelijk bij het aansluiten van de schakeling op de module had ik de + en de - verwisseld en toen werden de IC's wel heet (en deed de module het ook niet)    
Wel blijven opletten bij wat je doet [8D]

Groet,
Jean


edit: tikfoutjes

Havoc

citaat:
Na de brug is het voltage 18,55.


Teveel om eventueel de eerste regulator weg te laten want de tweede kan maar 15V max aan.

citaat:
Ik heb nu de halve avond locs zitten ijken met de module en de IC worden niet warm.


Dus is de stroom niet zo hoog als we verondersteld hadden bij het begin. Des te beter eigenlijk, en zeker beter dan omgekeerd.

Amuzement ermee.
Met vakantie voor onbepaalde duur.