Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

0-rijdag t e Mechelen

Gestart door rgp, 16 augustus 2007, 13:08:19 PM

Havoc

citaat:
Of een baan nu afgewerkt is of niet daar trekken veel mensen in het segment van de grotere schalen zich weinig van aan.


Inderdaad een belangrijk onderscheid tussen de grotere en de kleinere schalen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Ik begrijp heel goed dat die mensen plezier beleven aan het rijden over houten bakken.
Ik zie dat bij mij thuis niet gebeuren om een volledige Intercity te laten bollen in schaal 0. Daar hebben de meeste waarschijnlijk net iets te weinig plaats voor.
Trouwens ik vindt die modellen op 0 eigenlijk ook wel prachtige dingen omwille van de details die je hier op kan vinden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rochevalien

En een klein ,afgewerkt zijlijntje met een typische schienenbus erop is geen optie of wat? Dat moeten per se lange treinstellen zijn op een dubbelsporig trajekt.Dan kom je natuurlijk in een sporthal terecht.
Mij zegt dat niet veel ,maar ja ,ieder zijn meug.

Gerrit

SuSke

En eigenlijk doen we op H0 net hetzelfde.
't is zoals je zegt - ieder zijn meug.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janjozef

Zeg Gerrit wat heb jij feitelijk tegen mensen die hun baan niet op het zelfde niveau van modelbouw hebben, of willen hebben, als jij. Ik krijg meer en meer de indruk in deze discussie(s) dat jij daarover gefrustreerd rondloopt. Ik heb jouw baan nog niet in het echt gezien maar wel jouw website en ik moet zeggen dat het op een hoog niveau staat. Gun anderen nu eens het plezier van hun baan ook al ligt hun niveau, in jouw ogen, een stuk lager. Je kunt altijd proberen hen te overtuigen dat er betere modelbouw kan dan zijn.

Jan [:)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

FREMO e.V. - afd België

citaat:
Geplaatst door janjozef

Zeg Gerrit wat heb jij feitelijk tegen mensen die hun baan niet op het zelfde niveau van modelbouw hebben, of willen hebben, als jij. Ik krijg meer en meer de indruk in deze discussie(s) dat jij daarover gefrustreerd rondloopt. Ik heb jouw baan nog niet in het echt gezien maar wel jouw website en ik moet zeggen dat het op een hoog niveau staat. Gun anderen nu eens het plezier van hun baan ook al ligt hun niveau, in jouw ogen, een stuk lager. Je kunt altijd proberen hen te overtuigen dat er betere modelbouw kan dan zijn.

Jan [:)]

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Naughty [:I], aber ganz mes pens?es.  [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D][:p]
Hjelpe mi

Mvg
Herman
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Havoc

citaat:
En een klein ,afgewerkt zijlijntje met een typische schienenbus erop is geen optie of wat? Dat moeten per se lange treinstellen zijn op een dubbelsporig trajekt.Dan kom je natuurlijk in een sporthal terecht.


Neen, dat is niet altijd een optie. Met live steam bvb kan je daar geen bal mee aanvangen. Het water dat lekt zal het gras en de ballast losweken (of zelfs de mdf doen zwellen), de bomen zitten in de weg om aan de bediening te kunnen, de olie en water die uit de schouw komen zal de rest van de scenery aantasten en na een gaslek kan je denken dat je een bosbrand gehad hebt. Soms is afwerken ook geen optie. En als er eens iemand met antieke treinen wil rijden, dan is een superslank railprofiel ook geen optie.

citaat:
Zeg Gerrit wat heb jij feitelijk tegen mensen die hun baan niet op het zelfde niveau van modelbouw hebben, of willen hebben, als jij. Ik krijg meer en meer de indruk in deze discussie(s) dat jij daarover gefrustreerd rondloopt.


Je bent niet de enige met die indruk Janjozef. Niet iedereen wil of kan een baan afwerken zoals diegenen die zich "modelbouwers" noemen. En trouwens als we zo elitair beginnen doen dan stel ik voor dat we direct ook het onderscheid maken tussen modelbouwers en modelspoorders. Niet iedereen kan er geld en/of tijd tegen aansmijten zoals hij/zij zou willen, en iedereen heeft niet dezelfde visie op treinen. Ik ben op de beurzen meestal gefrustreerd door fantastische banen waar nooit een trein op rijdt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Neen,ik loop niet gefrustreerd rond over het feit dat veel andere collega's in de hobby (ik durf modelb....r of modelsp....r al niet meer te gebruiken) een andere visie hebben op het gegeven "plezier beleven "of "invullen" van de hobby.Ook niet over het feit dat veel enz,enz... met een andere "versnelling" werken en andere normen handteren ivm realisme,afwerking enz.
Wat mij w?l frusteerd is dat ,als je hier eerlijk voor je mening uit komt  dat er altijd iemand moet gaan zitten zei...n of zeve....n omdat hijzelf toevallig een andere mening heeft .Alsof het niet zo kunnen om op een normale manier te zeggen:" neen,dat zie je verkeerd" of "ik ben het daar niet mee eens".
Maar dat is dat misschien n?t iets teveel gevraagd misschien.

Wat is eigenlijk het nut van een forum als je niet op een gezonde en normale manier kan discussieren? En is MSM soms heilig?mag er geen kritiek meer gegeven worden? Als er mensen zijn die graag eens van leer trekken :zoek gewoon eens de artikels op die ik ooit schreef en de 2 reportages over mijn baan en laat u eens goed gaan,maar hou het aub een beetje proper.Mag ook per PM


Gerrit


Havoc

Roche, je mag zeker je mening hebben, maar geef toe dat altijd maar herhalen dat het kleiner moet en meer afgewerkt als er eens een groots opgezet project bovenkomt niet bepaald opbouwend is voor de auteur daarvan.

Die spoor 0 baan hier heb ik nu al enkele keren gezien. En die wordt groter en die zal -vermoed ik- ook meer aankleding krijgen. Het is nu eenmaal een groot project dat moet groeien. En het is fantastisch dat je dat ook ziet gebeuren! Niet ergens weggestoken in een kelder om dan ineens na 20 jaar buiten te komen...tadaaa zie eens hoe goed we zijn. De manier waarop het nu gebeurt nodigt uit tot meedoen. De drempel om in te stappen is heel laag, iedereen kan beginnen. Je hebt niet meer nodig dan een paar planken en wat rails en je kan meedoen.

citaat:
Wat is eigenlijk het nut van een forum als je niet op een gezonde en normale manier kan discussieren? En is MSM soms heilig?mag er geen kritiek meer gegeven worden?


Niets, neen en nog eens neen. Maar ik heb er ook niets aan om te moeten horen dat ik geen modelbouwer zou zijn omdat ik rondrijd op een houten plank. Ik maak liever rollend materieel en als dat rondgereden heeft dan kan je met de hogedrukreiniger over de baan gaan. Meestal wel nodig...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Natuurlijk mag (en MOET) er kritiek zijn. Anders leren we niks bij, en dat is toch zowat ieders streven, niet?

Ik vind het w?l wat jammer dat dit draadje gebruikt wordt voor een parallele gedachtenwissel zoals die gaande is op het draadje over MSM62. Jammer, want de 0-mensen verdienen wat mij betreft een dikke pluim voor hun project!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Havoc, bedankt voor de zeer juiste samenvatting, nit wacten tot het af is en idd drempelverlagend.

Gerolf: bedankt en mss tot op MTD of in Genk.

Roland

Rochevalien

Goed,laten we die O mensen het voordeel van de twijfel geven en we zullen binnen een paar jaar wel zien hoe hun baan of projekt geevolueerd is.Ik weet ook wel dat geen enkele modelbaan op 1-2-3 gebouwd is,of je moet er je bed naast maken(letterlijk)en dat kan de bedoeling niet zijn.
Maar jullie moeten ook begrijpen dat ik het meer heb voor kleinere,afgewerkte banen dan voor sporthalvullende konstukties.
En Havoc,ik had het over die spoor O module baan  op de getoonde foto's en jij begint ineens over live-steam.
Ik weet ondertussen al wel dat dit jouw ding is maar ik heb mij daar nooit minachtend over uitgelaten,dat is ook modelbouw net zoals het op schaal maken van molens of schepen,maar dat is (net zoals live steam)dan weer mijn ding niet .Snap je?

Gerolf:je hebt natuurlijk gelijk,hier wordt dezelde discussie nog eens overgedaan als in de draad over MSM62 maar ik mag toch nog voor mezelf opkopen?

Gerrit

Havoc

citaat:
En Havoc,ik had het over die spoor O module baan op de getoonde foto's en jij begint ineens over live-steam.
Ik weet ondertussen al wel dat dit jouw ding is maar ik heb mij daar nooit minachtend over uitgelaten,dat is ook modelbouw net zoals het op schaal maken van molens of schepen,maar dat is (net zoals live steam)dan weer mijn ding niet .Snap je?


Ik snap je. Ik wou enkel maar aanhalen dat er goeie reden kunnen zijn waarom een baan niet afgewerkt wordt of nog niet afgewerkt is. En reken je live-steam tot de modelspoorbouw? [}:)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Havoc,ik schreef toch net dat ik live steam,boten,molens ,boerenkarren enz w?l tot de modelbouw reken(wat een uitdrukking!) simpelweg omdat er iets in model of op schaal wordt nagemaakt.
Als die live steam dan nog eens een lok gaat aandrijven komen we automatisch uit op modelspoorbouw.
Maar live steam en wat we meestal in bladen als MSM,Miba enz te zien krijgen is zo verschillend van  mekaar dat ze eigenlijk niet te vergelijken zijn.Het is niet omdat appels ,peren en bananen allemaal
fruitsoorten zijn dat je die op ??n hoop moet gooien.

Edit: ik heb 2 onafgewerkte modules geteld,de rest van de bakken is zo smal dat die waarschijnlijk niet afgewerkt gaan worden.Is dit eigenlijk de bedoeling of wat?
Gerrit

Havoc

citaat:
ik heb 2 onafgewerkte modules geteld,de rest van de bakken is zo smal dat die waarschijnlijk niet afgewerkt gaan worden.Is dit eigenlijk de bedoeling of wat?


Geen idee. Ik zou zeggen: ga eens kijken de volgende keer en vraag het.
Met vakantie voor onbepaalde duur.