Kopstation of doorgangsstation

Gestart door Kiwi_Ed, 04 augustus 2007, 12:57:16 PM

Kiwi_Ed

Hallo medemodelspoorders,

Een paar dagen geleden heb ik een prachtige Duitse website ontdekts vol met sporenplannen urlhttp://freenet-homepage.de/bahnhofsgleisplaene//url. Prachtig getekend en bovendien erg inspirerend.

Er is alleen 1 klein ding... De meeste van deze plannen zijn voor kopstations. Nou ben ik momemteel bezig met het ontwerpen van mijn baan en had altijd in mijn hoofd dat ik een doorgangstation wilde, zodat ik niet alle treinen in mijn station hoefd te laten stoppen en vooral ook langere (goederen)treinen waar mijn station dan te klein voor zou zijn door mijn station laten lopen zonder dat het raar zou lijken.

Een kopstation heeft ook zeker zijn charme over het algemeen meer rangeermogelijkheden en neemt vaak minder ruimte in, zodat je weer meer ruimte hebt voor scenery, dat ene bedrijfsspoortje of meer traject.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie er over denken. Is de 'speelwaarde' van een kopstation (op een lokaalspoor, helaas geen ruimte voor antwerpen, zoals Ervin...) groot genoeg of toch maar wat dingen opofferen en een doorgangsstation bouwen.
(overigens wil ik het dan wel zo bouwen dat de trein eventueel een rondje kan rijden via het schaduwstation zonder perse in het station te hoeven komen).

Ik hoor het graag.
 

ERVIN

Hoi Kiwi-Ed, hoe is het ondertussen in ierland??
Hier is het lekker zomerweer.[8D]
Nu wat betreft je sporenplan, ik weet niet hoe groot de beschikbare ruimte is die je kan benutten, maar ik heb mijn kopstation 12 cm hoger gelegd dan al de rest, dus mijn treinen rijden onder mijn kopstation onderdoor en zo kunnen ze naar mijn doorgaand station rijden, ik heb natuurlijk makkelijk praten met mijn ruimte, maar de ??n vind een kopstation niets, de ander vindt het dan weer de max, ik persoonlijk gebruik mijn kopstation alleen voor treinen te laten binnenkomen en te laten vertrekken, dus hier zullen geen rangeringen in plaats vinden, dit komt dan weer omdat de bereikbaarheid iets minder is, in mijn doorgaand station kan ik dan wel weer treinen splitsen of samenvoegen, toch zeker wat betreft reizigerstreinen, mijn goederentreinen worden samengesteld of gesplitst in mijn rangeergebied of mijn havengedeelte.
Dus laat even weten hoe groot je ruimte is, en dan zien we wel weer verder, ik blijf dit draadje in de gaten houden.[;)]

Kiwi_Ed

Ja, sorry, had ik wel even mogen melden...

Het weer is hier vandaag boven verwachting goed. het zonnetje komt nou en dan even door de wolken heen gluren en de temperatuur is best aangenaam (zou eigenlijk in de tuin moeten werken in plaats van sporenplannen te tekenen op de computer [;)])

Maar de ruimte die ik tot mijn beschikking heb is 2.90m lang, aan 1 kant 1.90 breed en aan de andere kant 1.50 (ivm een kast en een deur). Daarin wil ik graag een U-vorm bouwen. De schaal wordt N in begin tijdperk 3 met vooral stoom en een enkele dieselloc. Het landschap zal raakvlakken hebben met Ierland (het voorbeeld zie ik hier vanuit mijn raam), maar doordat er erg weinig rijdend materiaal beschikbaar is zal dat waarschijnlijk vooral Engels worden. Mijn voorkeur gaat uit naar goederentreinen (buurtgoederentreinen met lekker veel rangeerwerk, een lange kolentrein, nou en dan een veetrein enz. enz.), maar het personenvervoer wil ik ook niet teveel op de achtergrond drukken. Maar aangezien ik nog heel erg in de beginfase van mijn plannen zit kan dat nog allemaal veranderen. (behalve de ruimte, denk niet dat ik de vriendin zo gek krijg...).

Bedankt alvast voor je reactie, Erwin.