Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

"Anders Modulair"

Gestart door tonycabus, 09 februari 2005, 02:56:08 AM

tonycabus

Zo maar een idee, ik had graag jullie reacties of eventuele bevindingen.
Er zijn modelbouwers die hun gebouwen niet vast op hun baan zetten zodat ze die makkelijker kunnen afstoffen.
Dat bracht me op een idee (waarvan ik de exclusiviteit eens niet opeis ;)) om ook andere gebouwen, asfalt- en kasseiwegen met of zonder tramsporen e. d. te voorzien. Zo kan je met hetzelfde sporenplan ?f een hele andere stad weergeven, of zelfs een ander tijdperk om met bvb stoomloks te kunnen rijden.
Een stationsgebouw uit de dertiger jaren, een goederenloods, een hotelletje ... een vredig caf?, alles in de stijl van ??nzelfde tijdperk.
Even later zit je plots in de jaren '90 met een modern stationsgebouw, een multifunctioneel platform voor de goederen, flatgebouwen, andere autootjes.
Jullie snappen nu vast wat ik bedoel h??
Heeft iemand ervaring daarmee???

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Ik heb er niet veel ervaring mee, maar zie toch direct enkel praktische problemen. Buiten het feit dat alle grondmaten gelijk moeten zijn per werwisselbaar item is er ook nog het opbergen van die dubbels dus je moet een pak meer plaats ter beschikking hebben. Ook de risico's op beschadigingen met het telkens verwisselen van huizen zijn volgens mij niet ondenkbeeldig. Voor wegen zie ik het echter niet zo zitten, dikwijls zitten er kleine stukjes tussen voor aan te passen waar nodig en overgang tussen straat en omgeving zal ook niet zo mooi te realiseren zijn.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik vind het best een knap idee, en voor een niet te grote baan misschien wel haalbaar, kwestie van bergruimte (zoals Janjozef al opmerkte). Ik zou er echter wel voor kiezen hele huizenblokken te vervangen (met straten en al ...), waardoor je ineens ook minder kans op beschadigingen hebt.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Inderdaad ineens gans de huizenblok vervangen zal minder problemen geven, maar dan kunt ge bijna ineens enkele module's dubbel maken, deze zonder wissels, enkel wat spoor is niet de kostenpost. Hoe meer ik er aan denk hoe minder ik het zie zitten. Nu voor een vaste baan zou het nog, met stukken, te doen zijn. Maar het vervoer van een modulebaan zou zeer voorzichtig moeten gebeuren
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Hieraan verwant heb ik wel eens een editoriaal gelezen in Model Railroader. Daar hadden ze het over 'modelspoorbouw in de toekomst' en kwamen ze uiteindelijk uit bij een virtuele baan, opgebouwd met hologrammen en zo. Een onrealistisch Jules-Verne-achtig droombeeld, maar het was wel leuk leesvoer.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

Dag Gerolf, en de anderen,

Zeg, dat nummer van Model Railroader, was dat niet die van april, of sla ik volledig naast de bal!

Zo modulair moduleerbaar worden, wordt dat niet een beetje van het goede? Zo het niet makkelijker zijn om twee banen boven elkander te bouwen - ??n is te zien, de andere niet - dan, gordijntje toe, hocus pocus en weet ik veel wat, wat wolken en flashend licht, en, pats, daar staat de getransformeerde zelfde baan.

Ben ik niet te ver aan het zoeken? Nou ja.

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Gerolf

Het was nite de april Model Railroader. Ik heb even snel gekeken in de jaargang 2004, maar zo direct niets gevonden. 't Heeft niet zoveel belang, denk ik.
De goocheltruc-baan was me ook al in gedachten opgekomen: Een bruikbaar idee kan het driedelige toneeldecor zijn, zoals dat vroeger in de Antwerpse KNS (dacht ik) werd gebruikt: een grote cirkel in drie?n gedeeld, elk deel was een stuk 'scene' op een grote draaiplateau. Gordijntje dicht, plateau draaien, andere sc?ne, gordijntje open.
Misschien is dit een origineel idee voor een tentoonstellingsbaantje. Wie begint eraan? [^][:p][^]

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

nee dank u ben al aan genoeg banen tegelijkertijd bezig dat ik nog wat idioot ga doen, Voor mensen die geroepen zijn modulair in modules te werken : ze doen maar, ik bedank voor de eer
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Ik kom nog even terug, met een truukje dat ik al een paar keer gezien heb: een scheiding doorheen de spoorbaan, in de lengte. Ik geloof zelfs dat Guy Van Meroye het ook ooit voorstelde, en meen dat Gerrit Van Roy zoiets deed in zijn smalspoorbaantje.
Je baan wordt zodoende in twee helften gedeeld die totaal verschillende exploiutatie mogelijk maken, of waar je totaal verschillende "dekors" kan aanbrengen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marctje

Wat ik gezien heb in Dortmund was een baan waarin men de scenery op bepaalde plaatsen liet verdwijnen met een draai syteem en zo een nieuwe scenery in de baan verkreeg. Deze scenery stond op plankjes die in een driehoel rond een as was geplaatst, deze as draaide automatisch rond en zo kreeg men drie verschillende stukken landschap
zijnde: een goederenkoer, een weiland en een kinderspeelplaats.In ??n van de Modelrailroader magazine's heb ik dit zelfs gezien met volledige steden en industrie?n met spooraansluiting. Interessant dus op een kleine plaats als men eens wil afwisselen, maar ik denk niet zo eenvoudig om te maken.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Havoc

citaat:
een scheiding doorheen de spoorbaan, in de lengte


komt in Model Railroader wel eens voor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

In kleine schalen (N en Z) zou dit wel eens voor erg leuke en verrassende baantjes kunnen zorgen, ja!

Wat mij bij MTD is opgevallen, was, dat na heropbouw van de modulebaan in omgekeerde richting, ik die al niet meer herkende en tal van nieuwe details ontdekte, h? Jan en Marc?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marctje

Dat was dus de bedoeling, onze eigen leden hebben het er soms nog moeilijk mee en zoeken herkenningspunten. Dus eigenlijk een geslaagd idee dacht ik zo.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

janjozef

Dat was ook de reden dat ik het gedaan heb. Vroeger heeft de baan ook zo gestaan en bij draaing krijgt ge andere lichtinval en ziet ge andere zaken. Ook voor hernieuwing geldt dat ge ziet nieuwe mogelijkheden. Maar eigemlijk is dit buiten de topic.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Onze beruchte Waalse forumgenoot Ricky Sainte heeft die truuk met verwisselbare gebouwen blijkbaar al uitgehaald.
Ik ben dus zeker niet de enige gek die zoiets in zijn hoofd haalde...
Al iemand anders die hiermee experimenteert of met de idee speelt??
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)