Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

stroomvoorziening sporen

Gestart door BD1701, 07 februari 2005, 18:34:36 PM

BD1701

Ik heb een vraagje: ik ben net begonnen met het sporen leggen op mijn nieuwe modelspoorbaan. Voor de de stroomvoorziening op de sporen, soldeer ik draaitjes van 0,75 mm2 aan de buitenste spoorstaven. Nu is mijn vraag, is dit een goeie keuze van draaddikte, zijn de draadjes te dik of te dun naar jullie mening?? Kortom, welke draadjes gebruiken jullie hiervoor?

Alvast dank voor de info
 

Johnnytrein

Ik heb eerst een ringleiding gelegd van 1,5 mm?, en naar de wissels en rails gebruik ik draadjes van dezelfde dikte als deze die origineel aan de wissels zitten. Dus de door jou gebruikte 0,75mm? zijn zeker dik genoeg.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Peter

Heb ik ook gedaan, die ringleiding: 2 x 1,5 voor de rijstroom,2x 1,5 voor de wisselstroom (verlichting e.d.) Wel heb ik bij de rijstroom om de meter telkens een draad aan de rail-lassen gesoldeerd en wel aan de onderkant, zo zijn die draden onzichtbaar. (De reden hiervoor is dat ik digitaal rij, en dat je in zo'n geval een zo goed mogelijke stroom geleiding moet hebben. Indien je ooit van plan zou zijn ook digitaal te gaan rijden, doe dit dan ook ineens, het zal je later veel werk en ergernis besparen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

quf

Ik kan me alleen maar bij Johnnytrein aansluiten. Voor de wissels de originele bedrading, voor de aansluiting van de sporen gebruik ik zoals jij 0.75mm die komen dan terecht op een stamleiding die parallel onder de sporen loopt van 1.5mm juist zoals bij Johnnytrein. je kan op je beide oen slapen, je zit op 'juiste spoor'

Groeten

Frank

Gerolf

Ik ben het volledig eens met de draaddiktes en het ringleiding-principe. E?n kanttekening echter: ik soldeer mijn draden niet aan de rail-lassen, maar aan de onderzijde van de rails zelf: onzichtbaar en je vermijd een mogelijk slecht kontakt tussen rail-las en rails. Immers, bij het schilderen, verlijmen, ... van de rails kunnen er elektrisch isolerende stoffen (verf, lijm, ...) tussen rail-las en rail kruipen. Voor mij zijn raillassen enkel nuttig als mechanische verbinding, dus om de rails 'in lijn' te houden.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Ik heb zelfs geweten dat men de raillassen ook nog eens soldeerde om zekerdere stroomgeleiding te hebben. Voor de rest ben ik het met jullie eens!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Het nadeel van een gesoldeerde raillas: je rails worden ??n groot mechanisch geheel, en bij temperatuur- en vochtvariaties kunnen die rails dan gaan trekken en zelfs loskomen.
Onderbouw=meestal hout: zwelt bij koude, onder invloed van grotere relatieve luchtvochtigheid, en krimpt dus bij warmte,
Rails=metaal: krimpt bij koude, zet uit bij warmte.
Men moet, zoals in 't echt, de rails ruimte geven om uit te zetten/te krimpen t.o.v. de ondergrond. Vandaar dat ik mijn raillassen NIET vastsoldeer aan de rails.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Maar idd niet overal, Gerolf.
Mijn baantje indertijd was maar 2 bij 3m en klapte neer op de eetkamertafel. Daar heb je weinig last van temperatuurschommelingen.
Ieder stuk flexrail had toen wel zijn eigen voeding.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Welk soldeer is het best voor het solderen van draadjes aan zilvernikkel rails ?

Happy sunday

Marc[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

tonycabus

Gewoon elektronikasoldeer doet het, Marc! Leg wel een nat watje een beetje voorbij de soldeerplaats om te vermijden dat je bedding helemaal smelt.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

depovero

Dag treinenbouwers in het klein,

Die natte vod, Tony, da's een goeie gedachte. Eerlijk gezegd, mijn eerste reaktie was: "Oei; oei, hij gebruikt een 100 watter of klets lang met de stationschef [:o)]". Persoonlijk, gebruik ik een 30w soldeerbout, en soldeer langs de buitenkant der sporen met electronicasoldeer ( met hars erin). Het zijn wel Z-sporen, vandaar het zijdelings werken; het valt niet te veel op, trouwens.

Als je nu een metalen pincet of klem op de rail zou zetten - in de buurt van het soldeerpunt -, zou het ook niet werken, de warmte-afleiding? Dit is een vraag, een antwoord, 't ja, ik heb het nog niet uitgekiemd. Iemand van jullie, misschien?

Zuccezz,

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Een tangetje werkt inderdaad ook, maar vroeger soldeerden we chips zo, om ze koel te houden. Empyrisch, maar het werkt.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)