Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

zeeschuim zaad

Gestart door ruben13, 18 juli 2007, 19:13:47 PM

doomslu

Blijkbaar is Jean-Luc een mislukt boerke. [:D][:D][:D][:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

het is een mediterane plant dus lijkt het mij beter hem onder glas te kweken, kan hij helemaal niet kapot regenen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

railman56

dit jaar heb ik gezaaid begin mei
ondanks de relatief slechte zomer is de oogst toch beter dan verleden jaar




de boompjes zijn mooier van vorm
binnen enkele jaren kan ik een miniatuurbos maken [:D]
marc

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

loebaske

Dat ziet er goed uit Marc, in ieder geval is er niets uit de grond gekomen bij me, denk dat ik het ook beter onder glas zou zaaien...

stoomloc

Hallo Marc,

Ik heb dit jaar voor de eerste maal ook zeeschuim gezaaid en nadien verplant buiten. Ik vind het resultaat niet zo denderend, maar volgend jaar zaai ik ze in de serre en we zullen maar hopen op een beter resultaat. De plantjes die ik nu heb ga ik gebruiken om het zaad van te nemen en om kleine boompjes en struikjes van te maken.

Groeten

Wim

ruben13

ik ga ook volgend jaar in een serre zaai die is altijd goed warm

railman56

in de volle grond zaaien is bij mij ook mislukt,
enkel in kweekpotjes is er resultaat
niet 100% maar ik ben toch tevreden
volwassen exemplaren kweken kan volgens mij enkel in de serre (of een degelijk zomer met veel zonneschijn)
ik heb alvast voldoende zaad om het volgend jaar opnieuw te proberen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ToThePoint

#37
Even dit oude topic aanhalen omdat er toch enkele vragen rezen.
Hier begon ik ooit ook en kocht ook zaadjes bij verken of vreken of zoiets (zie begin topic).
Heb dus al 3 jaar geëxperimenteerd en dit jaar is een succes ondanks een zomer om snel te vergeten.
Het eerste jaar plante  ik in april in potjes. Dat lukt, maar de plantjes groeide nauwelijks en waren half augustus reeds uitgegroeid. De grootste waren amper 5 cm groot. Nochthans met veel zorg behandeld.
Half juli terug geplant in potjes en die waren groter (10cm), maar te laat gezaaid (toch ook kunnen oogsten eind oktober)

Vorig jaar heb ik eerst in zo een groene rechthoekige bloempbak de plantjes gezaaid in april/mei en die vervolgens in de living stond aan de venster. Ik had begrepen dat de plantjes niet onder een temp van 9 a 10 graden kunnen dus na de eerste week van juni (met Sinksen/Pinksteren/pentecost) buiten gezet in de volle grond.
Wat ik ook begrepen heb is dat de plantjes niet zo goed kunnen verdragen dat ze verplant worden. De opbrengst was dan ook niet denderend, maar wel een pak beter dan het jaar ervoor. Het is alsof de plantjes na het verplanten eerst moeten bekomen en zo een groeiachterstand oplopen. De planten kunnen niet op tijd recupereren en lopen alzo een groeiachterstand op. Allee das mijn ondervinding hé.

Bon dan dit jaar maar ineens de volle grond in na Sinksen/Pinksteren/Pentecost  (50ste dag NA pasen dus en geen vijgen).
Binco was net hier om iets af te geven toen ik bezig was te zaaien.
De oogst overtreft mijn stoutste dromen. Wat een succes na deze abominabele zomer met koud weer en veel regen.

Een van de vele zeeschuimplantjes die ik geoogst heb.
De terrastegels zijn 40x40.



De bovenste 2 dozen heb ik dit jaar geoogst en die stonden aan de kalen plek tegen de schutting (ongeveer 2m lengste)
De doos op de voorgrond links is de oogst van de vorige 2 jaren.
En ter vergelijking is het geoogst plantje van foto 1 weer present.



De resterende plantjes staan nog steeds op de scheiding van het perceel want ik heb geen dozen meer om als in te steken.
De eerste 4m heb ik gezaaid  in 2 groeven die ongeveer 2cm diep waren. de overige planten naar achter toe los op de grond.
Het maakt niet uit of ik in groeven dan wel los op de grond strooi. maar te veel en te dicht opeen geeft kleinere plantjes.



Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

conducteur

Naar welke windrichting is de muur gericht?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

Das te zien hoe u het bekijkt.
Perceel is ZW/NO gericht. Als u dan haaks op die muur staat kijkt u naar ZO als u met uw rug tegen de muur (allee schutting) staat.
Er si pas rond 10u zon en om 17u zit de zon achter de schutting.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

Ferm resultaat.
Toch een kleine nuancering. Vanaf 21 juli tot vorig weekend was het toch echt wel goed en warm weer hé. Of zijn we dat al vergeten?  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ToThePoint

Citaat van: doomslu op 21 september 2012, 20:47:17 PM
Ferm resultaat.
Toch een kleine nuancering. Vanaf 21 juli tot vorig weekend was het toch echt wel goed en warm weer hé. Of zijn we dat al vergeten?  ;)

Dan hebben de plantjes 7 weken slecht weer gehad hé Luc en 7 a 8 weken goei weer want als ik thuiskwam de eerste week van september waren ze bijna oogstensklaar.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

railman56

dat is ongeveer hetzelfde wat ik ondervind met het kweken. het zijn gevoelige plantjes die toch wel wat aandacht vergen. jammer genoeg heb ik eigenlijk geen plaats om in de volle grond te kweken. in bloempotjes is het resultaat altijd wat minder.
zo te zien heb je nu wel genoeg om het zoniëwoud na te maken ;)
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

ToThePoint

Citaat van: railman56 op 22 september 2012, 22:51:41 PM
dat is ongeveer hetzelfde wat ik ondervind met het kweken. het zijn gevoelige plantjes die toch wel wat aandacht vergen. jammer genoeg heb ik eigenlijk geen plaats om in de volle grond te kweken. in bloempotjes is het resultaat altijd wat minder.
zo te zien heb je nu wel genoeg om het zoniëwoud na te maken ;)
marc

Tja ik heb voorlopig genoeg. Nu eerst leren hoe ervan bomen te maken.
Zaad heb ik ook genoeg. Van dat ene plantje op de foto heb ik zaad om de ganse tuin vol te zetten en er is nog genoeg afgevallen van de plantjes die in de dozen zitten.

Bon een ander issue.
Ik heb mijn oog laten vallen op een pruikenboom. Kent men dat ? heeft men er al eens bomen van gemaakt ?
In elk geval zoek maar eens op het net, foto's genoeg ervan. Ik zie daar wel een mogenlijkheid in om bomen mee te maken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Martin Welberg

't is erg eenvoudig om daar bomen mee te maken JP. alleen zijn ze zo gevoelig en snel beschadigd. Vandaar dat ik begonnen ben on bomen te maken ala Jos "grove den". Als je aanwezig bent in Mechelen zal ik je laten zien hoe eenvoudig die eigenlijk zijn..