Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Z schaal digitaal?

Gestart door Roderik, 17 juli 2007, 22:33:39 PM

Roderik

Kan je Z-schaal digitaliseren?

Ik zoek wat info om mijn roco multimaus te gebruiken om Z-schaal locs mee aan te sturen. Kan dit of ben ik aangewezen om een andere weg te volgen?

Alvast bedankt voor elk antwoord.:)
Always be modelling!

Frank_N

Geen idee, Roderik. Kijk eens naar DINAMO? Geen lastige operaties aan je mooie loks.........Toch digitaal.

Groet van Frank
Groet van Frank

INFO

citaat:
Geplaatst door Roderik

Kan je Z-schaal digitaliseren?

Ik zoek wat info om mijn roco multimaus te gebruiken om Z-schaal locs mee aan te sturen. Kan dit of ben ik aangewezen om een andere weg te volgen?

Alvast bedankt voor elk antwoord.[:)]




Ja hoor dat kan, maar dat kan met bijna ieder willekeurig ander digital systeem ook. Je probleem is om een geschikte decoder voor je loks te vinden, maar misschien heb je die al gevonden, anders kun je hier even kijken www.tran.at
Alleen de waarheid ligt in het midden.

depovero

Dag Roderik,

Op de franstalige site is er een Z-amateur - met name Zamateur - die bezig is van zijn locs te digitaliseren. Met de decoders in de locs, trouwens. Ik heb ook eens een site gezien waar er ?ne in een K?f loc gemonteerd was.

Deze twee info-bronnen ben ik nog eens aan het opzoeken, geduld, het komt stilaan boven water.

Zucezz,

Denis

PS: onder de rubriek: Links ... Z-links kan je al info vinden, ik zoek nog wat verder, en, eventueel is een mailleke aan zamateur sturen.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

De eenvoudigste manier is met deze decoders: http://www.velmo.de/
DCC compatible, gewoon de printplaat uit je loc halen en een decoder in de plaats zetten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Roderik houdt jullie voor de gek, ik weet beter [;)]
Ik denk dat hij die nodig heeft voor zijn Type X op Z-chassis. Ja, meer zeg ik nu ook niet. W?l dat hij de "Lenz Silver Mini W" kan gebruiken, voor N-modellen, met begrenzijng van de max.snelheid om de Z-moteurkes niet op te smoren.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Roderik

Ha die Tony...
Ik hou niemand voor de gek hoor[:)], ik laat alleen nog niet in al mijn kaarten kijken. En het gaat niet om een type X maar een type Standaard van de NMVB.
Always be modelling!

janjozef

Nu met de laatste 2 antwoorden weten we zowat alles Roderik is een tram van de buurtspoorwegen aan het bouwen type standaard, je weet wel zo'n geel ding [:D], maar wel in Ne waarvoor hij een Z moterisatie gebruikt voor het meter spoor. Dat zou ik niet voor de gek houden noemen.

Het eindresultaat is dan "Ninove Terminus"

Jan

Voila Roderik tekst aangepast volgens uw aanwijzingen [:D]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Roderik

Voila! Als je daar nu nog het tekstje in mijn handtekening bij plakt, heb je al een mooi beeld van wat komen gaat.[:)]
Always be modelling!

depovero

Roderik, uitstappen? We zijn nog niet eens opgestapt!

[:D][:D][:D]

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Roderik

hela hola, depovero! Als je instapt roept de conducteur niet "Terminus"
Ahaaaa!!! [:D][:D][:D]
Always be modelling!

depovero

dat hij 'Terminus' niet roept, is normaal, dat is geen nat brouwsel!
[:p][:p][:p]

ne goeie 'Orval', 'Westmalle' of 'Leffe' roepen bij den terminus, dat is beter.

All? Zalut,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Roderik

En in Ninove roept hij dan "Witkap!!!"[:D][:p]
Always be modelling!

Roderik

Ik heb mijn eerste modelletje gedigitaliseerd!
Het gaat om een Schienenbus waarop nu een Lenz Mini Silver is aangesloten. Om de traditionele "Gefrituurde modeltreinmotor op een bedje van olie en gesmolten plastiek" te voorkomen heb ik de maximum-snelheid drastisch verminderd.
Ook is extra ballast in de vorm van lood geen overdreven luxe. Dat biedt een beter contact met de rails maar verder loopt het ... wel als een tram, euh trein![:D]

Het enige waar ik nog mee zit is het volgende: In de handleiding van de decoder staat dat je via CV50 de decoder kan afstemmen op de noden van de motor. Maar wat houdt dat juist in? Betekent dit dat ik via deze CV de decoder kan aanpassen aan een hele oude motor? Of blijft hier beter met mijn fikken af?
Always be modelling!

Zamateur

De eerste proef is een mislukking.
Ziehier de tweede:



Dat is een decoder DCXzD van CTE.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul