Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

isolatoren, wisselkast dio

Gestart door argilla, 16 juli 2007, 10:21:41 AM

argilla

1) voor mijn 0n30 diorama , heb ik van die isolatoren nodig die men aantreft op bv. houtentelegraafpalen , electriciteitspalen.... . Je weet wel zo van die typische wit porceleinen iso's. Heeft iemand een idee hoe ik daar moet aan beginnen en/of zegt U jamaar die bestaan al in de schaal1/43 bij die of die fabrikant.
Neen , ? hoe maak je die dan zelf ??? afbeeldingen of een uitleg van hoe ?

2) Ik heb een omkasting gemaakt voor mijn dio. De bedoeling is van deze kast nog te gebruiken voor andere nog te bouwen dio's. De binnenkant is wit totaal wit. Mijn jongste zoon vindt dat er een achtergrond moet geschildert worden. Maar Het volgende dio zal weer anders van thema zijn. Dus andere achtergrond ? Terwijl een witte achtergrond toch universeel kan gebruikt worden , niet ?
Wat denkt U schilderen van achtergrond of toch maar universeel wit laten ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

watman

Bij probleem 2)
zou het niet mogelijk zijn om een uitschuifbare achterwant te maken ?  Op die manier kun je verschillende achtergrondjes maken, en naar gelang het dio er een passend inschuiven.
Is maar een ideetje
Bart
 

Havoc

1) ik zou trachten er enkele zelf te maken. Daarna kan je afgieten om er meer te maken. Moest ik weten waar hij is, ik heb zo'n origineel exemplaar voor de afmetingen (inclusief ijzer om te monteren, ooit willen gebruiken als presse-papier). Je hebt daar niet echt een draaibank voor nodig. Een kolomboormachiene (of je boor ergens ingeklemd) met een vijl is ook bruikbaar.

2) zelf zou ik een neutrale achtergrond schilderen. Zoiets als lichtblauw met enkele witte vegen. Als je wil kan je nog een betere achtergrond ervoor zetten. Dat kan evengoed op papier dat je tijdelijk met speciale lijm vastzet. Er is van die lijm die terug loslaat (post-it soort) in spuitbus die daarvoor bruikbaar is.

Dat van die diaprojector zou ik niet proberen. Het zou misschien wel kunnen met een geschikte lens maar het lawaai, gewicht en al de bijkomende rommel maken het voor mij niet aantrekkelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

argilla, ik vermoed dat je hier spreekt over twee, drie diaorama's die in die kast moeten komen. Vind je dan niet dat je veel moeite doet om een achtergrond te verwisselen met behulp van dia's ? Ik wil je creativiteit absoluut niet tegenhouden hoor. Het is een wild idee, dat misschien toch het proberen waard is.

Maar je kunt je er makkelijker van afmaken met een stuk geschilderd wit karton. Of nog eenvoudiger : schilder je achtergrond grijs/blauw, in kleur een beetje verlopend naar de horizon toe. Kan voor veel diorama's dienen...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

Nog wilder

Koop een grote flatscreen 120 cm.
Dan leeft zelfs de achtergrond nog,als je het juiste filmpje vertoond.

Is wel duur maar dan heb je ook wat.

wim ysbeer