Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

baanplannen

Gestart door Stefke, 04 februari 2005, 13:58:18 PM

Stefke

Ware het niet interessant om een rubriek baanplannen te starten, zoals op beneluxrail.net. Daar beneluxrail.net nogal Nederlands getint is vallen de Belgisch modelspoorders hier een beetje uit de boot. Dat is toch wat ik er zelf van vind.
In de rubriek baanplannen aldaar kan je een vragen wat medemodelspoorders van je baanplan vinden. Ware dit geen goed idee om dat soort rubriek ook op dit forum te starten. Mede door de verschillende planning software kun je makkelijk een bestandje op het forum plaatsen (of een ingescande tekening).
Ik zelf zou dit wel een goed idee vinden. Ben es benieuwd naar julliie mening hieromtrent. Het zou misschien voor velen een soort van inspiratiebron kunnen zijn.

Mvg Stefke
 

janjozef

enkele goede ideeen kunnen pikken van een andere kan nooit een slecht idee zijn. we kunnen ook sympathiek zijn en er nog enkele geven.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

Stefke, ha zo gij gaat op een ander de sporenplans pikken [:I] neen ff ernstig nu eigenlijk is dat een goed idee en het eerste plan komt dat dan van jou? BTW ik ben op beneluxrail ook een regelmatig bezoeker onder de naam Bambino deze naam dateert nog uit de tijd van de CB (27 Mhz zend ontvanger) [:)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Stefke

Het is niet de bedoeling om idee?n van anderen af te snoepen, maar eerder om de nieuwe modelspoorders (zoals ik trouwens) met raad en daad bij te staan. Het zou tevens wel een goeie inspiratiebron kunnen zijn.
Zoals velen waarschijnlijk heb ik ook al verscheidene baanplannen getekend(tot kopbrekens toe)  en vervolgens maar in de prullenmand gegooid.
Het zou bijv interessant kunnen zijn wanneer iemand een plan post dat ervaren modelspoorders raad kunnen geven over bijv wissels ed die er aldan niet teveel of onlogisch geplaatst zijn of de plaatsing van schaduwstations.... Enige feedback van ervaren modelspoorders kan nooit slecht zijn,is het niet.
Ik heb wel al een redelijke verzameling locs en wagons maar helaas nog geen baan , enkel een klein testovaal.
Ook ik zit zoals velen beperkt in ruimte, een kamer van 4.2m op 4.2m.
Graag had ik hierin een modulaire baan in gebouwd. Helaas heb ikk tot op heden geen enkel geschikt baanplan uit mijn mouw kunnen schudden.


 

Peter

Hallo Stefke,

De afmetingen van een baan is niet gelijk aan een mooie baan. Ik heb al prachtige baantjes gezien van 2 M? en enorme van tientallen M?.
De meeste grote banen die ik gezien heb, zijn qua afwerking niet te vergelijken met die die kleine. (uitz. niet te na gesproken)
Het is in de eerste plaats wat je zel wil of kan.
Wat betreft voorbeelden: MSM geeft regelmatig goede voorbeelden en ideen van spoorplannen. Je hoeft ze niet identiek na te bouwen maar je kan bepaalde stukjes van de ene dikwijls kombineren met gedeelte van een andere.
Kijk gewoon naar de plans met een open blik, zo van hoe kan ik het aanpassen an wat ik graag wil. Het is JOUW baan en JIJ moet er gelukkig mee zijn;
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Een baanplan ontwerpen doe je niet zomaar, ??n bekritiseren dus ook niet. Naar mijn mening zit achter elk plan een verhaal (zoals Peter zei: "het is jouw baan, wat JIJ leuk vindt").
Niettemin kan het nuttig zijn mekaars baanontwerpen te helpen vervolmaken. Aan de hand van een begeleidende tekst van de ontwerper kan het feitelijke ontwerp bekeken worden en kunnen tips gegeven worden.
De tekst omvat dan de wensen, situering, ... van de baan,
De plan-tekening liefst als een jpg of zo, die iedereen kan bekijken - ook zonder specifieke software zoals wincad of wat dan ook.
Photobucket kan dan een plaats zijn voor de tekeningen (zie 'Links'), maar waar zet je de begeleidende tekst?

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Ik vind het ook een goed idee om mekaars plannen te bespreken, Stefke. De eigenaar van het plan kan hier zeker zijn voordeel mee doen, maar ook de anderen, ongeacht of ze veel of weinig ervaring hebben, kunnen hier iets van opsteken. Gerolf heeft zeker ook gelijk : er moet een duidelijke beschrijving bij van wat de bedoeling van de ontwerper is. Wie begint ?

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Mijn sporenplan, met beschrijving van het denkwerk vooraf, staat op mijn website (zie hieronder, klik op constructie->ontwerp).
Eigenlijk is het geen ontwerp meer, want de bouw ervan is volop bezig. Toch is er zeker nog ruimte voor veranderingen.
Dus: mensen met bedenkingen kunnen reageren (via email, dit forum, ...). Tips zijn steeds welkom!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Ik maak in "praktijk" een hokje klaar voor baanplannen, ok?
Post ze evt. als .jpg op Photobucket, dan zien we ook wat[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Stefke

Das nu es een goed gedacht zie...
mvg Stefke
 

svvander

Dus trekken we de draad van beginnen bij het begin, hier ff door. No problemo. Ik kan alleen nog niet in die photobucket.[:(!]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Via Yahoo kan je ook files en foto's posten: aanmelden en klaar!

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mark7758

Ik zal een poging doen hoe ik mijn station heb bedacht.
Even voor de goede orde. Ik werk als technicus bij het spoor in NL.
Dus enige beroeps kennis heb ik. Hoop ik.[^]
Ik doe samen met een paar een modulebaan en ik wil een Belgisch station nabouwen. Ik heb er 6,60m voor over en een diepte van 50cm.
Het is een enkelsporig baanvak en er moeten minimaal 2 doorgaande sporen liggen. Dit was de eerste eis voor mijn station.
Ik rij ardennen achtig en dat betekent dat een personentrein normaal gesproken niet langer is als 4 of 5 wagons. Dus 150cm tot 180cm met loc. Een goedertrein kan met 2x55 en dan 22 ertswagons is een normale verschijnen aldaar en die moet ik kunnen laten inhalen.
Ik wil niet een bestaand station nabouwen, maar iets bedenken dat wat van bepaalde stations heeft.
Dus ik ben jaren wezen fotograveren in de ardennen en heb flink rondgekeken. In mijn station komt wat terug van Trois-Ponts,Vielsalm, Gouvy, Florenvillen, Betrix, Neerpelt en nog wel een paar. Je moet gewoon kijken wat je leuk vindt en dat combineren.
En dan komt misschien wel het lastigste van allemaal. Bedenk nu eens een goede naam voor je station.
Ik heb gekozen voor Rogeville. Omdat het sporenplan het meeste weg heeft van Florenvillen en een kennis van mij die bij het spoor werkte het Roger. Combineer het en je heb Rogeville.
Dit was deel 1. Ik zal eens kijken hoe ik tekening van mijn station hier krijg.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

Ik zal ook eens een poging ondernemen.
Dit had ik dus in gedachte:
(ik probeer het mij visueel voor te stellen)
- Een u-baan met aan de linkerkant, het linkerbeen dus, een groot cargo-gedeelte met een containerkraan etc. Hier zouden 6 parralelle sporen lopen met onderlinge wissels.
- In het verlengde hiervan loopt het normale goederen- en reizigers verkeer. Hier vertakken de 6 sporen in 3 sporen, waarvan 2 als dubbelspoor en 1 als zijspoor (uiterst links van de baan).
Hier bevindt zich dan ook het groot station.
- Het linkse zijspoor kan gebruikt worden als rangeerspoor of "wachtspoor". Dit spoor zou dan doorlopen naar een spiraal dat toegang geeft op een schaduwstation. Van het derde, uiterst linkse spoor is er een wissel richting dubbelspoor.
- Dit verlengde loopt in een veld... tot aan een ander klein stationnetje. We zitten nu op het middenste been, dit is dus ook een dubbelspoor met iets over het midden een industriespoor naar rechts. Welke industrie, weet ik nog niet.
-Het uiterst linkse spoor op deze achterkant heeft een vertakking naar een ander industrieterrein.
- Naar het rechtse deel van het been loopt het dubbelspoor door en daar vertakt het in een enkelspoor en in een ovaal (daar zal zich dan de stadskern bevinden, met terug een station).
In deze secties zullen ook verschillende vertakkingen met rangeermogelijkheid komen.

De algemene aankleding ben ik nog aan het uitdokteren en uiteraard zullen er zich nog veel wijzigingen voordoen.
Nog ff dit: de minimaale lengtes zijn de volgende: het linkerbeen zal minimaal 2m lang zijn en 1m breed, de achterzijde zal minimaal 3m lang zijn en 1.5m breed en het rechterbeen (een buitenbeentje [;)]) zal minimaal 2,5m lang zijn en 1m80 breed.

Voila se,
Ik zal het is uittekenen en in onze yahoo zetten, dan kunnen er nog voorstellen etc, gemaakt worden.



Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

ik vind ook wel dat we niet ideeen van anderen moeten afsnoepen maar ja. andeen ideeen geven lijkt me wel een goed idee, maar jullie doen maar wat jullie willen.
mijn baanplan is een beetje... bwa dat moet ge niet weten
retour-ticket van arne