Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

ANDEREN hebben OOK Goede idees !

Gestart door brigaboe, 13 juni 2007, 09:02:42 AM

rgp

Dag,

allez dan mogen we nog tevreden zijn dat hij geen 50mm heeft gekozen als spoorwijdte en een schaal van 1/20[:D]

Roland

janjozef

Zoals ik al een aantal keren zei jullie waren er niet bij en ieder heeft zijn eigen literatuur waarop hij zich baseert en jullie komen er nooit uit. Dat heeft zelfs niet eens iets met koppigheid te maken, ook jullie schrijvers van boeken schreven vanuit hun standpunt. dus het zal zeer moeilijk worden de waarheid te achterhalen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan


Havoc

Jan heeft gelijk, we gaan er niet uitkomen. De laatste zaken die ik gelezen heb maken de boel enkel nog ingewikkelder! Zo blijkt Greenly begonnen te zijn met 1/45 toen hij van de duitse modellen vertrok (ten tijde van WOI) en dit juist om meer op schaal te werken, maar is hij daar over de loop der jaren van afgeweken om op 1/43.5 uit te komen rond de jaren 20.

De zaak wordt dan nog erger gemaakt door de BRMSB die in de jaren 40-50 niet mou samenwerken met MOROP. Zodoende is de splitsing continent (=1/45) en UK (=1/43.5) echt vastgelegd. Maar de duitse modeltreinen zijn wel degelijk steeds (ongeveer) 1/45 geweest.

Komt daar nog bij dat tussen de oorlogen spoor 0 sterk aan populariteit heeft moeten inboeten waardoor er niet veel overgeleverd is.

Ik ga wel bij spoorbreedte blijven, de rest van de literatuur doet dit ook, er is al verwarring genoeg...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik ga wel bij spoorbreedte blijven, de rest van de literatuur doet dit ook, er is al verwarring genoeg...

Jammer, want zo cre?er je juist meer verwarring.
Spoorbreedte is op zich een goed woord, maar het geeft een andere maat aan dan spoorwijdte.
Spoorwijdte is de afstand tussen de railkoppen.
Spoorbreedte is de afstand hart-op-hart van de rails.

janjozef

@klaas

Ik heb er wel deglijk over gelezen (niet zoveel als anderen) en voor mij was het duidelijk of door de een of andere universiteit een grondige studie over laten uitvoeren of het maar zo laten, het eerste was te duur dus ik heb het maar zo gelaten.

Jan

P.S. Erg dat men mij lief begint te noemen op mijn oude dag [:)][;)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door janjozef

P.S. Erg dat men mij lief begint te noemen op mijn oude dag [:)][;)]

Jan, ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben zelf ook al redelijk op leeftijd, en dan mag je dat soort dingen zeggen. Privilege van de ouderdom, zullen we maar zeggen.[:)]

En om bij het onderwerp te blijven, ik heb er al zo veel over gelezen dat ik zelf vind dat ik een redelijk goed beeld heb van de geschiedenis. Vandaar dat ik zo koppig mijn kant van het verhaal blijf vertellen.

janjozef

wel laat me het zo zeggen ik eet mosterd zoveel ik wil, als nederlander weet je het dan wel [:)] zo jong ben ik

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem