Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ANDEREN hebben OOK Goede idees !

Gestart door brigaboe, 13 juni 2007, 09:02:42 AM

Havoc

Ach ja, nog iets over normen. Neem eens een kijkje op http://www.miba.de/morop/index.htm Daar staan alle normen ivm europees modelspoor bij elkaar. Blader daar eens door en verzamel alles wat met 0 te maken heeft. Ik heb geen idee hoe je duits is, maar als je er ook maar een beetje van verstaat, de tekeningen en tabellen zijn duidelijk genoeg. Als je zelf wil bouwen MOET je die gelezen hebben en gebruiken. Zeker als je vroeg of laat met anderen wil meerijden. Enkel dan kan je er zeker van zijn dat alles past.

Enkele belangrijke:
- schalen: NEM 010 --> 0 = 1/45
- vrije ruimte profiel: NEM 102 en 103
- sporen leggen: 111, 112, 113, 114
- afmetingen van wagens, buffers, gewicht etc: de 300 reeks
De laatste zeker lezen als je zelf wagens bouwt!

Als je vorige week een draadje geplaatst had in het forumdeel over spoor 0 met gewoon de vraag waar je rails voor spoor 0 kan vinden, dan had je dit weekend er kunnen gaan kopen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

En ten laatste, nu is het hier genoeg geweest en antwoord ik enkel nog op vragen die staan waar ze moeten staan en duidelijk aangeven waar ze over gaan [;)]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Die 1/43.5 komt van de UK waar men in de jaren stillekes ervoor gekozen heeft om af te wijken om zo de treinen iets groter te hebben om gemakkelijker motoren (die toen nog groot waren) weg te krijgen. Sommigen halen als excuus aan dat het 2x zo groot is als h0 (vandaar de half-nul) maar toen dat uitgevonden is waren schalen nog niet zo vast als nu. En sinds de uitvinding van de rekenmachine mag dat ook geen probleem meer zijn. Waar de 1/48 vandaan komt weet ik ook niet, maar dat klopt allessinds niet met het voorbeeld.


De 1/43,5 komt van de oorspronkelijke definitie van schaal 0, nl. 7 mm per foot. En dat het 2 keer zo groot is als H0, dat is geen excuus, dat is gewoon een feit, want de oorspronkelijke definitie van H0 is 3,5mm per foot.
De Morop heeft gekozen voor 1/45 omdat dat, zoals je zelf zegt, beter bij de gekozen spoorwijdte past.

De verhouding 1/48 is de Amerikaanse variant. Die zijn nog steeds allergisch voor millimeters, en dus stellen zij de schaalverhouding op 1/4 inch per foot, dat is precies 1/48.

Havoc

Toen in de UK de schaal van 0 en h0 moeqst vast gelegd worden waren er  kampen. Een daarvan, geleid dooe H. Greenly was ervoor te vinden om af te wijken van de correcte schaal omdat toen motoren nogal groot uitvielen. Dat kamp heeft toen gewonen en het is in de UK 1/43.5 geworden. Iets waar men zelfs in de UK nu stilaan van terugkomt. De vraagsteller wil europees voorbeeld dus is voor hem 1/43.5 slechts een historische voetnoot.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Johan,

ik vind het jammer dat ik je steeds moet corrigeren. Voor H0 heb je gelijk, daar hebben de Engelsen gekozen voor 1/76 (00) in plaats van 1/87.
Maar voor 0 was het gewoon een rechtstreekse keuze, omdat diezelfde meneer Greenly de verhouding had vastgesteld op 7 mm per foot.

Het is niet voor niks dat 43,5 precies de helft is van 87.

Bij 1/43,5 klopt de spoorwijdte niet precies met de schaalverhouding, en het is daarom dat sommige Engelse 0-rijders een spoorwijdte van 33 mm aanhouden.

rgp

Dag,

Je laat uitschijnen dat 0 (1/43.5) later gekomen is dan HO.  Dat is permanent onjuist.

Trouwens de eerste schaal van HO was 1/90

Roland

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door rgp

Je laat uitschijnen dat 0 (1/43.5) later gekomen is dan HO.  Dat is permanent onjuist.
Trouwens de eerste schaal van HO was 1/90

Ik heb nergens gezegd dat 0 later is gekomen.
Schaal 0 ontstond rond 1900, H0 omstreeks 1920.

En 1/90 was het getal dat Trix in het begin hanteerde, maar is nooit de offici?le schaalverhouding geweest. De juiste schaalverhouding voor H0 is 3,5mm per foot, dat is 1/87,085, afgerond 1/87.

janjozef

Ooit is deze schaal-discussie nog gevoerd geweest op dit forum, met een paar dezelfde en een paar andere spelers. Toen zijn ze er ook niet uitgeraakt en geloof me je gaat dat ook dit keer niet doen. Waarom ? simpel geen van jullie was aanwezig en zegt enkel wat hij gelezen/gehoord/vermoed en ga zo maar door. Een punt jullie discussie is wel beleefd gebleven [;)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rgp

Dag,

Als we alles waar we niet bij waren niet kunnen oplossen, dan wordt het erg [:D]

Dank u voor de vermelding dat we beleefd gebleven zijn [:)]

Roland

Klaas Zondervan

Jan, het is wel degelijk mogelijk om er uit te komen, want er is genoeg (Engelstalige) literatuur over dit onderwerp. Maar je moet er wel even naar op zoek gaan en de diverse geschriften met elkaar vergelijken. En je moet proberen de onzin van de feiten te onderscheiden. Ik heb dat een paar jaar geleden gedaan en ik denk dat ik een redelijk goed overzicht heb van de geschiedenis van de schalen.

janjozef

Tja waarom zoeken jullie dan niet eerst de literatuur op waar je over spreekt zodat je met harde bewijzen kan komen, is de discussie meteen opgelost.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Probleem is dat de engelse literatuur enkel het engels standpunt belicht. Dat waar de vragende partij hier duidelijk ge?nteresseerd is in het vasteland, en het feit dat engeland nu eenmaal afwijkt tov de rest van de wereld.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Probleem is dat de engelse literatuur enkel het engels standpunt belicht.

Dit is weer zo'n afleidingsmanoevre van waar het werkelijk om gaat. Het gaat om historie, niet om standpunten.
Ik begin hier toch wel een beetje moedeloos van te worden.[V]

Brunel

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ooit is deze schaal-discussie nog gevoerd geweest op dit forum, met een paar dezelfde en een paar andere spelers. Toen zijn ze er ook niet uitgeraakt en geloof me je gaat dat ook dit keer niet doen. Waarom ? simpel geen van jullie was aanwezig en zegt enkel wat hij gelezen/gehoord/vermoed en ga zo maar door. Een punt jullie discussie is wel beleefd gebleven [;)]

Jan



Die eerdere discussie ging over de oorsprong van H0 en dat werd wel duidelijk. Het begrip half 0 vindt zijn oorsprong in Engeland en is dan ook gebaseerd op de Engelse schaal 0 (7 mm/foot ofwel 1:43,5) en om die reden 1:87 (3,5 mm/foot). Dat verhaal ken ik ook uit de oudste Nederlandstalige literatuur uit 1940.

Hier gaat het over schaal 0 en dan heb ik geen idee wie het eerst is gaan normeren.
Ik weet wel Jan, dat Klaas Zondervan de enige persoon is die ik ken die de toenmalige literatuur (dus uit de periode 1900-1940 zelf) van A tot Z heeft gelezen. De rest hier kan niet eens de titels noemen.

janjozef

ik heb er zelf niets van gelezen maar als Klaas weet uit welke literatuur hij het gehaald heeft moeten en Johan en Roland al met goede argumenten komen om tegen te spreken. Misschien hebben zij die, mischien niet, maar een ding is dan zeker dat de discussie uit het welles-nietes spel zal geraken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem