Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vacuumklok

Gestart door belair, 02 juni 2007, 17:11:41 PM

belair

Is er al iemand die een eigen vacuumklok gemaakt heeft?
mvg
Luc

Gerolf

jean-luc, denk ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

Ik dacht dat die van Jean-Luc een gekochte versie was? Ik kan het ook verkeerd hebben.
mvg
Luc

belair

Ik zal er maar mee voor de dag komen. Deze week ben ik bezig geweest er zelf ??n te maken en dit is het resultaat.





mvg
Luc

Havoc

Amaai, zeker dag ge geen vijs vergeten bent? Dat is ook het materiaal dat ik zou gebruiken: dikwandige pvc buis. Ziet er goed uit. Al eens getest? Wat voor pomp is dat?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Dat ziet er degelijk uit, Luc!
Wat zijn de gebruikte onderdelen? Waar gehaald?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

belair

De buis is een mof van diameter 160. Onderaan is een stop ingeschoven en de naad is dicht gemaakt met dichtings silicone. Bovenaan is een kijkstop in gezet waar er in het deksel een gat in gemaakt is voor een kijkglas. Het kijkglas is gemaakt van een stuk plexiglas die zeer flexibel is. Sommige soorten gaan kraken bij de minste plooiing ervan.
De aansluitingen zijn van het type pneumatica en de pomp is een vacuumpomp die ook in de medische wereld gebruikt wordt. Er is een aflaatkraan gemonteerd zodat er na het vacuum trekken terug lucht kan in de klok kan komen anders krijg je het deksel er niet af door de onderdruk. Het werkt wel op 12 Volt gelijkstroom. Een transfomator van 12 volt 10A is niet genoeg om het pompje te doen werken, daar is een auto batterij of een iets kleinere grasmaaier batterij voor nodig.
mvg
Luc

Havoc

citaat:
Een transfomator van 12 volt 10A is niet genoeg om het pompje te doen werken, daar is een auto batterij of een iets kleinere grasmaaier batterij voor nodig.


Serieuse pomp, je zou het niet zien aan de afmetingen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

belair

Ik had hem aangesloten op een gestabilisseerde voeding van 10A en ze wou niet aanslaan.
De pomp wordt normaal in een voertuig gemonteerd.
Ik heb de klok getest door een klein potje afgetapte motorolie uit een groot vat in de klok te zetten en de lucht daar uit te trekken. Wanneer je olie vanop een hoogte in een potje laat lopen krijg je veel lucht in de olie. Na enkele minuten draaien was de lucht uit de olie verdwenen.
Wat wel gebeurd is dat het deksel wat naar binnen geplooid wordt door de zuigkracht, maar verder gebeurd er niks. Zeker geen implosie.
mvg
Luc

hobbyist

Als vacuumpomp kan je ook een compressor gebruiken. Je moet dan de inlaatfilter er af halen en een passend koppelstukje maken waar je de slang op aansluit. Ik vermoedt wel dat membraamcompressoren hier minder geschikt voor zijn.

belair

Zeer gezond is dit nu ook weer niet voor uw compressor(luchtdrukcompressor, neem ik aan), Leon. Neem dan beter een compressor van een frigo of diepvriezer. Als die stuk is ga je er gewoon een andere halen naar de plaatselijke electrohandelaar. Die zal blij zijn om er vanaf te zijn.
mvg
Luc

jakke

Compressors van koelkasten of diepvriezers kunnen misschien wel geschikt zijn voor dit doel maar de handelaars kunnen die normaliter niet meer hebben .
Sinds enige tijd moeten deze huishoudapparaten gecontroleerd gesloopt worden met het oog op het vrijkomen van het koelmiddel .
Als het koelmiddel in de lucht komt is dat bijzonder slecht voor het milieu .
Dus laat de compressors van koel- of dievrieskasten voor wat ze zijn .
Lees ook bijdrage op een ander forum volgens deze link :
http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=2923.msg40990#msg40990
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

belair

Alle begrip voor uw standpunt, ik gaf wel mee "ga naar je plaatselijke electrohandelaar". Die hebben er soms liggen die geen freon meer bevatten, dit door een lek of eender wat. Als je zo'n pomp kunt krijgen die vakkundig gesloopt is kan daar toch geen probleem mee zijn voor het milieu.
Uw ongerustheid is wel terecht Jakke. Maar als je een vacuumpomp gaat kopen zal je daarvoor al zeker enkele honderd euro voor betalen.
mvg[;)]
Luc

Havoc

Je hebt gelijk dat die milieuvriendelijk moeten gesloopt worden. Maar tegenwoordig wordt het koelmiddel gerecupereerd. Wat overblijft zou je in princiepe moeten kunnen bekomen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Vraag van een beginneling: Waarom dient zo een pomp?