Analoog bloksyteem

Gestart door n/a, 24 mei 2007, 19:55:27 PM

n/a

Een goedendag,

zijn hier nog analoog rijders die een bloksysteem hebben?
Hoe hebben jullie dit dan gedaan?
Ik wil namelijk een ovaal in drie blokken opdelen, maar heb geen idee waar ik moet beginnen.
Ik rijd N en analoog.

groeten

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Prem

Een goedendag,

zijn hier nog analoog rijders die een bloksysteem hebben?
Hoe hebben jullie dit dan gedaan?
Ik wil namelijk een ovaal in drie blokken opdelen, maar heb geen idee waar ik moet beginnen.
Ik rijd N en analoog.

groeten




Simpel he
je onderbreek de ovaal op een willekeurig plaats.
dan reken (of meet)je de lengte van de cirkel.
Je deelt het door 3 en onderbreek der rails op nog twee plaatsen.
Nu heb je 3 blokken .
Nu eerst overwegen wat je eigenlijk wil bereiken en dan zien we wel verder.

wim ysbeer

Gerolf

Op mijn website heb ik mijn (eigen-ontwerp) bloksysteem uitgelegd:
http://meb.gerolf.be/sturing/blok/noverzicht.htm
Drie blokken in ??n ovaal is echter te weinig: er zal steeds ??n trein moeten wachten tot een andere weg is uit het voorgaande blok - er staat dus vaker een trein stil dan dat er eentje rijdt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

hallo

het is de bedoeling dat ik op dit ovaal 2 treinen constant laat rijden zonder dat ze botsen.
Dit ovaal zal de onderste laag worden waar ik verder niets aan wil doen, dus niet in de gaten hoef te houden wat er gebeurt.

@Gerolf
is het dan beter om 4 blokken te maken?
ik zal uw site eens rustig doornemen.

groeten

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Prem

is het dan beter om 4 blokken te maken?
Voor een "vloeiend" verkeer: minstens het dubbele aan blokken van het aantal treinen dat je op ??nzelfde ovaal wil laten rijden.
citaat:

ik zal uw site eens rustig doornemen.
Veel leesplezier [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Riber

Prem, als je de blokken nog moet verdelen dan kun je beter 4 blokken maken waardoor er meer rijgenot ontstaat.
Kijk verder maar op deze site: www.terailways.nl
Hierop zie dat met een relatief eenvoudig blokssysteem er veel te doen is, zoals, blokbeveiliging, signalen, realistisch optrekken en afremmen enz.

succes Rien

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Riber


Kijk verder maar op deze site: www.terailways.nl
Hierop zie dat met een relatief eenvoudig blokssysteem er veel te doen is, zoals, blokbeveiliging, signalen, realistisch optrekken en afremmen enz.

succes Rien



Dat klopt,het maken van een bloksysteem blijft heel wat werk.
Zowel analoog als digitaal.
Uiteraard niet als je langzaam optrekken en stoppen vergeet,dan is er wel iets simpels te bakken.
Ik bedoel dus het type ,waar de trein word gelanceerd en met een reusachtige klap stopt.
maak je blokken niet te klein twee maal de max trein lengte is wel zo een beetje het minste.
korter kan wel maar dat maakt de besturing er niet eenvoudiger op.

wim ysbeer