Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

motor roco reeks 20

Gestart door BD1701, 17 mei 2007, 19:08:47 PM

BD1701

Ik heb een vraagje over de locs reeks 20 van roco, ik heb namelijk een aantal exemplaren van de reeks 20 in mijn bezit, o.a. 2007, 2016, 2018,... Wat mij opvalt is als ik de 2018 doe rijden dat de motor een zwaarder geluid maakt dan mijn andere locs reeks 20. Ik heb trouwens de 2018 dubbel die ik wil omruilen voor een ander reeksnummer uit de serie, iemand ?? Ligt dit dan eigenlijk aan de motor zelf (de productie dus) of is het zo dat de loc moet gesmeerd worden ofzo. De loc heeft enkel een aantal testrondjes gereden.

Indien niemand bereid is een 20 te ruilen, of mij eventueel een 20 te koop aan te bieden, is er dan een mannieer om het nummer van de loc te veranderen, zonder schade aan te brengen? Zo ja, alle info is hierover meer dan welkom.

Alvast bedankt voor de reacties
 

Peter

Zal proberen zo kort mogelijk te antwoorden (mijn kleinzoon, 3 jaar helpt typen)
Kijk eerst of alles soepel draait (kap er eerst afhalen) en smeer desnoods de tandwieloverbrengingen EN de lagers van de motor zelf, want dit word nogal eens vergeten (weinig olie!!! gebruiken)

Motoren en overbrengingen zijn onderhevig aan produktie-toleranties, dus kunnen de maten en speling v/d assen enz. heel gering van elkaar afwijken en dit kan (moet niet) een verschillend geluid tot gevolg hebben, zonder dat dit verminderde kwaliteit of levensduur tot gevolg hoeft te hebben.

Nummers kan je NIET verwijderen van een gespoten kap zonder dat je de verflaag beschadigd. Het enige dat je kan doen is de nummers er af schure, de kap herspuiten en terug hernummeren. Er bestaan goede produkten om beschriftingen te verwijderen, maar denk er wel aan dat deze in de eerste plaats gemaakt zijn om beschriftingen van modellen te verwijderen die in de basis kleur gemaakt zijn, of van bepaalde zeer goed hechtende verflagen. Ikzelf zou het nooit doen op een reeks 20.

Probeer je kap te ruilen, of koop een lose kap (als onderdeel zonder nummer)
Met vriendelijke groeten
Peter

BD1701

Peter alvast bedankt voor de uitleg, welk smeerolie gebruik jij eigenlijk voor de roco locs te smeren? Want ik weet eigenlijk niet goed wat de beste smeerolie is voor de locs van o.a. roco, mehano, ... te smeren.
Zou je nog ergens losse kappen kunnen kopen van de roco reeks 20 in het blauw? Bij wie moet ik hiervoor terecht?
 

trainfreak

Kijk voor kappen eens op beurzen, of bij MTE???
Spoorse groeten
Dimitri

loco

Voor Roco tandwielen gebruik ik geen olie. Hiervoor heb ik een tube liggen die gebruikt werd om tandwielen van videaorecorders en dergelijke te smeren. Maar molybdeenvet is zeker zo goed. Moest je kl?bervet van roco vinden, dan is het nog beter.
Er zit inderdaad een verschil op het motorgeluid tussen verschillende twintigers. Ik heb er al enkele moeten controleren van anderen. Maar meestal scheelt er niets met de rijeigenschappen.

Een nummer veranderen is zo goed als onmogelijk zonder de onderliggende verf te beschadigen. Ik heb het een keertje gedaan met een 59 van Roco en een 16 van M?rklin. Maar sporen hiervan zie je altijd, tenzij je bereid bent de loc een beetje te vervuilen. Ofwel opnieuw schilderen en hernummeren of ruilen.

Peter

Het door Loco aangeraden vet is heel goed, maar voor de lagers aan de motor zelf (een aan elke kant) is het mijn ervaring dat de olie van "Faller" hiervoor het meest geschikt is. Op dat busje zit tevens een fijne doseernaald.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik heb gisteravond op de modelspoorclub nog horen zeggen dat de faller-olie op den duur een soort lijmverbinding wordt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

BD1701

Is het dan ook niet beter om de olie te gebruiken die roco zelf aanbeveeld in de bijsluiter van de loc, of is dit niet goed? Is roco smeerolie eigenlijk nog te verkrijgen?

Verder, wie iemand kent die de kap of de volledige loc reeks 20 in het blauw wil ruilen, graag even een seintje a.u.b.

Alvast bedankt voor de info
 

loebaske

Dat is idd. zo Gerolf, je kan beter silicone olie aanschaffen in een spuitbus, die is vrij gemakkelijk verkrijgbaar in elektronica winkels..

Enne.... ik wil MTE niet afbreken...maar heb men goesting over resine kappen, krom trekken en veel miserie [:(]

zal wel wachten tot Roco alle kleurstellingen zal uitbrengen...en die komen er wel [:)][:)]

tonycabus

Hoe oud zijn die kappen, loebas?
Je krijgt ze in warm water weer ercht hoor!
MTE brengt steeds meer modellen uit in PU, beter, en met losse raampjes. PU is stabieler in de tijd en kan dunner gegoten worden.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loebaske

Dat zijn idd. al oude kappen[:(] maar heb die allemaal van de hand gedaan na al die jaren zijn al veel modellen op de markt gebracht door fabrikanten (type 51,52,53 - 22,23 enz enz)

treinvirus

hallo
hoe marcheert dat dan met dat warm water (wie heeft het warm water uitgevonden?
Grappig (achteraf)  maar waar gebeurd:
ik heb op een van mijn eerste veilingen- en aankopen van modeltreinen)- een lok gekocht zonder hem gezien te hebben.
Veilingen vercauteren beschreef de lok als het gekende  type 43 banaan diesellok op lima basis met de gekende kwaliteit van  hobby verborgh en ik, ... denkende dat het geel op de kleur sloeg en het model 45 vaag kennende, heb geboden op deze fantastische lok en hem
"gewonnen".
O wee de banaanbeschrijving sloeg niet op de kleur maar op de vorm !!!
Daarenboven waren de ruitjes vergeeld en een voor een zeer vast   ingekleefd - en dus niet te verwijderen.
Zou warm (welke water temperatuur ) de kas nog recht krijgen ( dak vnl.)? en hoe moet men dat dan doen.
Ik dacht er ook aan het dak af te zagen en zelf nieuwe wanden te maken.
groetjes
dirk