Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

n-baanplan

Gestart door amest, 02 mei 2007, 14:23:02 PM

amest

Hallo,

het is een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Ik was begonnen met bouwen maar vond mijn plan uiteindelijk niet zo goed meer. Dus het stukje dat er al lag terug afgebroken en terug naar de tekentafel.

Hieronder een zoveelste poging maar ik vind dat het niet echt in orde is.
Volgende zou ik (eventueel) erin willen hebben :
- klein stationnetje
- enkel baan
- hoogteverschillen om een viaduct te kunnen gebruiken
- haventje voor klein binnenschip
- kleine groeve (alhoewel ik dit beter laat vallen denk ik, te veel?)
- depot met watertoren, slakkenput, kolenbak

ik zou in tijdperk III blijven, en enkel met stoom rijden.

Eventuele tips zijn heel welkom

imghttp://users.pandora.be/kiekjes/PLAN2.JPG/img

(edit)
er is links boven een spiraal om hoogte te winnen en rechts onderaan ook.
IS het niet een te druk plan?

Station rechts onderaan is een klein kopstation. Kan dit met een heel kleine draaischijf of werd dat niet gedaan. enkel kleine locs zouden ot daar rijden...

Het depot is niet volledig afgewerkt, uiteraard moeten er sporen tot de draaischijf komen.
groeten,

Arvid

Gerolf

#1
Het plan lijkt naar mijn mening niet te druk. Die groeve kan best.
Wat me niet duidelijk is: je verborgen sporenverloop. Ik zie het niet op het plan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

#2
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het plan lijkt naar mijn mening niet te druk. Die groeve kan best.
Wat me niet duidelijk is: je verborgen sporenverloop. Ik zie het niet op het plan.



Dat was inderdaad niet heel duidelijk, heb mijn plannetje ietsjes aangepast ondetussen, ben er trouwens heel de dag mee bezig geweest...

ik kan blijkbaar niet bijzonder goed overweg met het tekenprogramma maar hier wat meer uitleg:


de grijze vlakken zijn de twee spiralen
het schaduwstation (hoogte "0") gaat verder naar beide spiralen startend bij "B" en gan omhoog naar "A"

linksboven is dan redelijk duidelijk vermoed ik, A is hoogste punt en einde spiraal.
B is daar de start op 0cm hoogte vanuit schaduwstation en een extra uitgang op 35 cm hoogte (een rondje is 5cm hoogteverschil)

rechtsonder is A ook einde spiraal, B is er enkel begin op 0cm hoogte.
D is een extra uitgang op ongeveer 32cm hoogte
C is een extra uitgang op ongeveer 42cm hoogte.

De hoogtes zijn meer schattingen.

Het schaduwstation begint naast de linkerspiraal.
Ik zal proberen zometeen de onzichtbare sporen te tekenen en te posten

EDIT : nu nog even het beeldje


en ineens schaduwstation
groeten,

Arvid

Gerolf

#3
Het tweede plannetje lijkt me beter dan het eerste.
Suggesties:
- Die tunnel in je middendeel, waarom? Je kan je stationnetje iets langer maken door die weg te laten.
- Een depot heeft meer bestaansreden in de buurt van een station. Op de plaats van je fabriekje?
- De groeve zou ik hoger plaatsen (rechtsonder) en je fabriek kan dan linksonder.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

#4
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het tweede plannetje lijkt me beter dan het eerste.
Suggesties:
- Die tunnel in je middendeel, waarom? Je kan je stationnetje iets langer maken door die weg te laten.
- Een depot heeft meer bestaansreden in de buurt van een station. Op de plaats van je fabriekje?
- De groeve zou ik hoger plaatsen (rechtsonder) en je fabriek kan dan linksonder.



ik dacht met de tunnel optisch de baan in 2 stukken te verdelen. Weet alleen niet of het zou slagen. Er zou daar dan schuin startend boven de burcht een "berg" zijn waar het onderste spoor doorrijdt en het bovenste er net over, direct boven het bovenste spoor zou de berg weer stijgen...
Ik zal thuis de andere suggesties eens uittekenen, ondertussen is alles wel eens overal terechtgekomen[:D]
In ieder geval al bedankt voor je antwoord
groeten,

Arvid

amest

#5
Ik heb nog een extra vraagje.

als je bv. in de linkerspiraal binnen komt in B op 35cm hoogte dan kan je daar alleeen verder omhoog richting A op 50cm.

Kan het interessant zijn om in het laatste rondje een 'wacht'spoor extra te leggen?
Dan kan een trein die via B op 35cm binnenkomt een tijdje wachten vooraleer die terug buiten komt uit A.
Er zou dan zelfs een andere trein kunnen vertrekken vanuit het schaduwstation ook via B maar dan op 0 cm en de wachtende trein passeren.

En hetzelfde dan in de andere richting, dus een wachtspoor voor B als de trein van A komt?

IS dit interessant of zeg je "dat is de moeite niet" :)

Arvid

Edit : heb ondertussen een en ander verhuist maar enkel nog op papier, nog niet op computer.
De groeve staat dan rechtsonder, de haven ook trouwens. Heb het depot links onder gezet, dan is dit ook niet ver van station en een beetje apart.
Reden is dan dat ik meer natuur kan maken rechts van het station, het fabriekje laat ik misschien vallen, daar moet ik nog wat over slapen
groeten,

Arvid

INFO

#6
Amest, persoonlijk zou ik de opstelsporen zo aanleggen, neemt dezelfde ruimte in, alleen zijn nu alle opstelporen ongeveer even lang.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

#7
Het begrip "wachtspoor" is me niet duidelijk. Bedoel je een inhaalspoor of een stuk spoor waar de trein even wacht (en de rest van het verkeer op dat stuk van de baan ook laat wachten)?

Een inhaalspoor is eigenlijk een klein schaduwstation - dat kan je ook in een klimspiraal plaatsen, hoewel dit praktisch gezien iets lastiger is.
Een stukje spoor waar je trein even wacht kan je in elk verdekt gedeelte plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

amest

#8
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Het begrip "wachtspoor" is me niet duidelijk. Bedoel je een inhaalspoor of een stuk spoor waar de trein even wacht (en de rest van het verkeer op dat stuk van de baan ook laat wachten)?

Een inhaalspoor is eigenlijk een klein schaduwstation - dat kan je ook in een klimspiraal plaatsen, hoewel dit praktisch gezien iets lastiger is.
Een stukje spoor waar je trein even wacht kan je in elk verdekt gedeelte plaatsen.



dan bedoelde ik dus een inhaalspoor.
Ik dacht gewoon dat het niet erg natuurlijk is als een trein boven in de tunnel verdwijnt en kort erachter vlakbij uit het andere tunnelgat terug tevoorschijn komt vandaar.

INFO : ik heb er ook aan gedacht, ik had het op deze manier gedaan om zeker 1 lange trein te kunnen parkeren.
Als alle sporen evenlang waren had ik (dacht ik toch) maar een goeie meter en dat leek me net te weinig : zal het nog eens nameten ...
groeten,

Arvid

amest

#9
Ondertussen weer een en ander gewijzigd, proberen rekening te houden met de opmerkingen :


beetje uitleg:
Schaduwstation is nog een beetje lang/breed dat zal nog een beetje ingekort worden om gemakkelijk naar de spiralen te kunnen. De spiralen starten in B in beide gevallen

Het blauwe gedeelte is op plan doodlopend, komt rechts uit de spiraal op ongeveer 30 cm en maakt een grote bocht om ergens boven het schaduwstation uit de berg te komen, er is dan een klein haventje met eventueel fabriekje, ik ben erover aan het denken om het rechtsonder toch terug in de spiraal te laten duiken, anders moet ik achteruit terug  en met stoomtreinen werd dat niet echt gedaan.

Het roze gedeelte is het volgende niveau (ongeveer 35 cm)- met links onder het depot. Er is vanuit het station een aftakking ernaaartoe, een en ander begint al onder het station (kolenladen bv.) Het tunneltje na het station laat ik waarschijnlijk nog weg.

Het laatste niveau (groen) op ongeveer 50cm boven schaduwstation is eigenlijk het paradespoor. Rechtsboven is er dan nog een aftakking naar de groeve die bovenop de spiraal komt.

Dus elke keer je nu een spiraal binnenrijdt (behalve als je vertrekt van het schaduwstation) ga je naar beneden terug naar het schaduwstation.

Is dit zo'n beetje ok? Of wat zouden jullie er nog aan veranderen.

Arvid
edit:plaats plan was verhuist op mijn website http://users.pandora.be/kiekjes
groeten,

Arvid