Nieuwe baan

Gestart door Anarchy, 26 april 2007, 21:24:31 PM

stefanic

#30
Hallo Anarchy,

Misschien nog een ander idee:
-Wissel je locdepot (oranje) en goederenspoor (groen) van plaats. Links heb je iets meer plaats voor je goederensporen (omloopspoor!)+ bv. een kop/zijlading aan je stationsgebouw.

-Eventueel maak de doorgang tussen je linker en rechterdeel iets breder. Je locdepot sluit je dan aan op de rest door de blauwe wissel links in je verbindingsstuk (tussen linker- en rechterbeen) te vervangen door een kruiswissel (langere vrije -blauwe- baan). Dan kan je de aanzet tot je locdepot ook gebruiken om om te rijden in je station zonder een stuk over de vrije baan te moeten. Je depot kan je eventueel enkele centimeters hoger leggen zodat je een visuele afscheiding krijgt van je paradebaanvak.
-Je goederenspoor sluit je aan zoals nu je locdepot, met eventueel de wissel hoger in de bocht. Als je met de kruiswissel zou werken voor je depot-aansluiting, kan je zelfs een rechtstreekse verbinding leggen tussen je goederensporen en je locdepot (rangeren zonder over je hoofdspoor te gaan)

Dit zijn maar losse ideeen. Uittekenen laat ik aan jou over om te zien of dit gaat en wat dit visueel geeft...

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Anarchy

#31
Hallo,

Ik heb nog eens een probeersel gemaakt. Ik heb getracht draaischijf en rangeersporen erin te verwerken. Wat vinden jullie ervan?

EDIT/ De legende is dezelfde als de vorige tekening!


Gerolf

#32
-Je uithaalspoor is wat kort (je moet er een treinlengte kunnen intrekken)
-Ik begrijp de functie van je wisselovergangen op de hoofdlijn niet goed (in het blauwe gedeelte en in het linker schaduwstation)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#33
Gerolf,

De blauwe trapezium rechts en de grijze trapzium links (cfr. wisselovergangen) dienen voor van normaalspoor naar tegenspoor te gaan en omgekeerd.

Gerolf

#34
citaat:
Geplaatst door Anarchy
...van normaalspoor naar tegenspoor te gaan en omgekeerd.
...en dat wil je in model ook doen? Tja, waarom niet, eigenlijk?
Maar waarom plaats je die trapeziums dan precies daar? Waarom niet op strategischer plaatsen, zoals bij de inrit van je schaduwstations?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#35
Gerolf,

Ik had die slanke wissels in het blauwe stuk geplaatst omdat ik dat wel mooi vond zo'n trapezium net voor/na (hoe je het bekijkt) een station. In realiteit zie je dit ook dikwijls. Maar misschien is het geen slecht idee om deze in het schaduwstation te plaatsen.

ysbeer

#36
Wat mij toch telkens (dus niet alleen hier)weer op valt dat een groot aantal spoorplannen die gebakken worden (op papier)zo erg weinig met de werkelijkheid van doen hebben.
De uiteindelijke banen,zijn dan ook geen nabootsing van de werkelijkheid
,maar een verzameling bochten wissels die vaak als een soort kunstvorm
tot een geheel wordt gesmeed.
In werkelijk heid ligt elke wissel er met een bepaald doel,heeft elk spoor zijn betekenis.
Overtollige rails en wissels worden niet geplaatst.
De nadruk ligt op een snel en  veilig spoorweg bedrijf.
Er zijn 10 tallen goede boeken met stations zowel voor goedren als voor mensen.
Raadpleeg eerst eens zo een boek.
Kies een station en tracht dat op schaal na te bouwen,dat vergt veel compromies(lengte ,breedte)maar uiteindelijk zal het reultaat een copie van de werkelijkheid zijn,en geen (vergeef mij mijn mening)zinloos zootje rails wat toevallig op elkaar aansluit.

Roept u maar.

wim ysbeer




Rochevalien

#37
Ik moet je hier 100% gelijk geven Wim! een baanontwerp zoals dit is een typisch voorbeeld van een "fabrieksbaan" van ??n van de grote merken.Dit soort van ontwerpen heeft dan ook alleen maar tot doel om zoveel mogelijk sporen ,wissels ed te verkopen.Voor het landschap blijft er weinig of geen plaats over.Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat dit soort van banen nog steeds aangeprezen ?n gebouwd wordt terwijl ze  ons bij MSM toch al enkele jaren een alternatief hebben getoond.Het is natuurlijk zo dat niet iedereen elke baan uit MSM kan nabouwen (ivm beschikbare ruimte ) maar iemand die deze ontwerpen een beetje bestudeerd heeft moet toch al wel ??n en ander hebben opgestoken over de sporenligging in stations en de in-en uitritten van stations.
Met deze kennis kan dan een eigen ontwerp gemaakt worden.
Ook de opmerking over het lezen van een paar boeken over deze materie is terecht .Het bekijken van enkele sporenplannen uit de werkelijkheid is ook aan te raden.

Gerrit

PS: Ik geef hierbij op een eerlijke en op een niet-kwetsende manier mijn mening.Gelieve bij jullie reakties hiemee rekening te houden en reageer op eenzelfde manier .

doomslu

#38
Wim en Gerrit hebben natuurlijk geen ongelijk, maar toch even nuanceren. Vergeet niet dat de grijze sporen onzichtbaar zullen zijn, waardoor het geheel al wat minder overladen wordt. Ook moet rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte, die steeds weer te klein blijkt voor onze behoeften.

Misschien toch de tip van Gerrit even ter harte nemen en eens door de MSM's bladeren op zoek naar plannen ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

#39
citaat:
Geplaatst door doomslu

Wim en Gerrit hebben natuurlijk geen ongelijk, maar toch even nuanceren. Vergeet niet dat de grijze sporen onzichtbaar zullen zijn, waardoor het geheel al wat minder overladen wordt. Ook moet rekening worden gehouden met de beschikbare ruimte, die steeds weer te klein blijkt voor onze behoeften.



Absoluut de ruimte is nooit groot genoeg,maar accepteer dat dan en bouw iets wat op die ruimte past.
En inderdaad veel sporen zijn onzichtbaar dus zal het met het landschap nog wel meevallen.
Wat echter zichtbaar blijft moet dan wel echt lijken,en sory daar mankeert het aan.

wim ysbeer

Greg

#40
Ik vind de recente aanpassingen toch opnieuw een verbetering, het is een baan die je hoe dan ook prachtig kan uitwerken met veel natuur.
Persoonlijk zou ik het helemaal anders doen, maar dat wil zeker niet zeggen dat het beter zou zijn.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

#41
Ysbeer,

Hieronder heb ik het basisplan wat aangepast. Wat vind je dan van de basisvorm zelf? (Ik bedoel: de lijn met het station). Ik vind de baan met het station zelf wel mooi, maar over de rest geraak ik er maar niet uit. Het is de bedoeling dat er veel aan landschap kan worden gewerkt Ysbeer.


ysbeer

#42
Al veel beter.
Ik zou het uitwijkspoor in het station nog een uithal spoortje geven aan een of liever beide zijde.
De bruine wissel  bij het station zou ik niet verdekken,een spoor voor en een door de tunnel komt wel voor,maar zeker niet op een zo kort stukje.
Laat maar zien die wisselstraat

Die zelfde wissel bij de opstelsporen zou ik juist niet laten zien.
Of zoals bij het station helemaal

wim ysbeer

Anarchy

#43
Wim,

Je uitleg over die bruine wissel snap ik niet zo goed. Alles wat lichtgrijs, donkergrijs of bruin is is onzichtbaar. Ik zie niet echt het probleem. Op de laatste tekening is enkel rood en blauw zichtbaar gedeelte.

ysbeer

#44
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Wim,

Je uitleg over die bruine wissel snap ik niet zo goed. Alles wat lichtgrijs, donkergrijs of bruin is is onzichtbaar. Ik zie niet echt het probleem. Op de laatste tekening is enkel rood en blauw zichtbaar gedeelte.



Sory ik dacht dat die bruine ook zichtbaar waren.

denk nog eens over die uithaalspoortjes.
en ga zo voort.
wim ysbeer