Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nieuwe baan

Gestart door Anarchy, 26 april 2007, 21:24:31 PM

Greg

#15
Ik kende jeroen zijn vorige baan goed, en ik vind dit wel een hele verbetering omdat er meer ademruimte is voor natuur e.d.
Bij zijn vorige baan lagen er meer rangeersporen, maar alles lag erg vol.

Dit is niet het geval met deze baan, maar dit kan mss ook tegelijk het nadeel van het baanplan zijn, nl. een tekort aan opstelsporen/ruimte om je wagonnen te plaatsen.
De wagonnen steeds in en uit de vitrinekast nemen is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar ik vind het persoonlijk aangenamer als je het een en het ander kan plaatsen op je baan zodat je niet steeds vanalles in en uit de vitrinekast moet halen.

Misschien kan je het werken met verdiepen nog eens in overweging nemen.

Hoe dan ook is het een goed plan waar je enkele prachtige dingen kan op uitvoeren met natuur.
Je zal voor jezlf moeten overwegen of je echt nood hebt aan die opstelsporen.
En zoals Gerolf als zei: verlies Murfy niet uit het oog [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

#16
Murphy heb ik under control. Meer nood aan opstelsporen heb ik niet. Op mijn vorige baan stond alles reeds gevuld dus moest de vitrine toch ook dienst doen. Nu kunnen er 5 treinen tegelijk op het nieuwe plan. Twee die rijden, en drie afgesteld in het onzichtbare deel. Op deze oppervlakte is het een evenwicht zoeken daartussen. Het depot wordt zeker aan gewerkt. De draaischijf ga ik zeker niet wegdoen, zoals hier reeds gesuggereerd.

guy holbrecht

#17
Jeroen,

Als je, zoals je in je eerste bericht zegt, volledig Belgisch gaat rijden, die je m.i. de bestemming van de draaischijf te veranderen. In Belgische depots diende deze schijf enkel om locs te keren en haast nooit om locs uit te rangeren, zoals dat in Duitsland wel het geval was met hun halfronde locomotiefloodsen. Deze laatste zijn in Belgi? haast nooit gebruikt, op enkele uitzonderingen na. De draaischijf lag dus in de meeste Belgische depots ergens in een 'verloren' hoekje. Een mooi voorbeeld vind je daarvan terug in Treignes op het terrein van de CFV3V. Helemaal achteraan en haast volledig weggestoken op een uithoek van het terrein. Bij jou neemt ze een prominente plaats in op de voorgrond. Dat is best te begrijpen omdat het werken met een draaischijf een leuke blikvanger op een modelbaan is. Het is echter niet echt realistisch in een 'Belgische' context.

Groeten,
Guy

Havoc

#18
Anarchy, ik kon helaas niet weten wat je reeds in stock hebt vandaar het voorstel.

Gesteld dat je het idee van Guy volgt en de draaischijf enkel gebruikt om de locs te keren, kan je dat ook daadwerkelijk van rijrichting veranderen?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Anarchy

#19
Guy,

Daar heb je wel gelijk in.

Havoc,

Ik kan de draaischijf mogelijks gebruiken om te draaien.


Maar ik denk eerder dat ik hier een toegeving ga doen en de draaischijf gebruiken maar met minder aansluitingen als op het eerste deel. Het depot wordt dus herwerkt.

Anarchy

#20
Heb nog een poging gemaakt. Heb deze keer proberen rekening te houden met twee opmerkingen van jullie:

* Kleine plaats voor goederentreinen: uiterst links tegen de wand zie je een goederenspoor waarop een trein kan toekomen, de loc kan dan van front wisselen.

* De draaischijf speelde een te belangrijke rol. In Belgi? werden ze niet gebruikt voor loc's te rangeren. Toch durf ik hier een kleine toegeving te doen. Ik probeer wel de rol van de schijf aanzienlijk te verlagen, zo ook de "blikvanger"factor.



Anarchy

#21
Dag iedereen,

Met behulp van de wintrack demo heb ik nog eens wat geprobeerd. Nu lijkt het plan wel wat duidelijker door het gebruik van kleuren hoop ik. Na nog wat plannen blijkt het moeilijk te zijn om een goederenspoor ?n een depot naast het station te leggen. Daarmee heb ik geprobeerd enkel het depot naast het station te leggen en het uitwijkspoor voor goederen op de rechterzijde. Wat vinden jullie ervan?



Greg

#22
ik vind het al heel wat beter
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

55erke

#23

Hoy
Mooi baanplan.
Mischien kun je de 2 bochten langsheen het looppad nog iets langer zichtbaar maken zo zie je de treinen nog net iets langer[;)]

Groeten
Johan

ysbeer

#24
Voor dat ik ging bouwen zou ik eens kijken hoe de afwerking van de trein beweging nu wel gaat.
voorbeeld
een goederentrein rijdt het groene spoor op,en dan.
de lok komt nooit meer weg.
Trouwens de gehele trein staat als een muur.
Rangeren?? hoe dan.
een lok wissel op het station.
om dat te doen moet je soms helemaal op de vrijen baan gaan om spoor te wisselen.
Waar komt die lok vandaan ???
ga eens na wat je moet doen om dergelijke dingen snel( en zonder dat het gehele station geblokkerd raakt) kunt doen.
Een modelbaan die op werkelijkheid lijkt zal ,ook al is er veel minder rails,op de lange duur veel meer voldoening geven.

wim ysbeer

13erke

#25
ik zie dat je slanke c-rail wissels gebruikt hebt, normaal moet je daar nog zo'n twee stukjes spoor(met afneembaar balastbed) tussenzetten om een mooi aansluiting te hebben, zagen in je andere rails kan natuurlijk ook
ik heb het over dit stukje
nummer 24071
misschien heb je dit over het hoofd gezien?

Anarchy

#26
13erke, de stukjes 24071 staan er tussn hoor. Ysbeer, ik dacht treinen op het groene spoor te brengen d.m.v. opdrukken.

ysbeer

#27
citaat:
Geplaatst door Anarchy

13erke, de stukjes 24071 staan er tussn hoor. Ysbeer, ik dacht treinen op het groene spoor te brengen d.m.v. opdrukken.



Ja dat kan,maar omlopen in het station is ook niet zo simpel
En wat doet zo een goederentrein dan op dat spoor.
Staan te wachten?? op wat?

Ik wil echt niet rot doen maar een veel kleiner en meer natuurgetrouwe baan lijkt mij mooier.

Anarchy

#28
13erke,

Nu zie ik het dat ik niet op elke slanke wissel de stukjes 24071 heb toegepast. Ik begin even op nieuw met een verbeterde versie van het plan (hopelijk)

jean-luc

#29
Hey Anarchy,

Treinen rijden van A naar B en dat mis ik bij jou.
Een trein vertrekt uit het station en hij rijdt in dezelfde richting het station terug in. Jammer dat je niet naar boven of beneden wil, maar ja, ieder compromis is er eentje met een reden.
Inderdaad in je tekst zeg je dat je het zichtbare gedeelte kleiner wil omdat je daar meer de nadruk op de landschapsbouw wil leggen. Dat je dit landschap tot in de puntjes wil detailleren is zeker een aanvaardbare reden. Het is zelfs een heel nuchtere denkwijze, want "eenvoud siert". We kijken uit naar je bouwwerken in de draad praktijk.
Die draaischijf is een logisch compromis. Niet realistisch, maar wat doe je ermee. Je hebt dat ding, zoals zoveel onder ons, ooit eens vol trots gekocht.
Wat Ysbeer zegt is ook niet verkeerd: hoe ga je rangeren? Naar mijn mening zou ik overwegen om het station op het rechter gedeelte te leggen. Dan lijkt je ontvangstspoor (groen) niet nutteloos.
Wil je echter een paradespoor maken aan de rechter zijde, dan moet dat groene spoortje ook weg. Anderzijds heb je al een paradespoor aan de kopzijde.

Groeten, Jean-Luc