Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nieuwe baan

Gestart door Anarchy, 26 april 2007, 21:24:31 PM

Anarchy

Hallo,

Onlangs ben ik begonnen met de afbraak van mijn baan. De reden was dat het er v??l te druk bijlag. De baan dateerde uit de tijd dat rijden nog de enige bezigheid was. Ik wil opnieuw beginnen maar de houtconstructie moet blijven. Het wordt dus een nieuwe baan op dezelfde ruimte. Ik wil niet met een tweede verdiep werken. Ik heb op mijn voorlopig baanplan dat je hieronder kan zien gewerkt met onzichtbare delen op hetzelfde niveau. De baan moet een dubbelsporig ge?lektrificeerde lijn worden met een klein station (bij voorkeur 3-sporig). Bij dit station moet een klein depot komen met een draaischijf en enkele spooraansluitingen. De baan is niet tijdperk gebonden daar ik met materieel uit TP III IV en V rijd. (allemaal Belgisch). Hieronder vinden jullie het plan. De rood omkaderde gedeelten zijn onzichtbaar. De blauw gearceerde delen is loopruimte. Uw mening graag.


imghttp://users.telenet.be/marklinH0baan/foto/naamloos.JPG/img

ERVIN

#1
Hoi Anarchy, hoe ga je de sporen wegwerken, met een muur tussen de zichtbare sporen en de onzichtbare sporen?

Waarom moeten de treinen verdwijnen, ik heb precies de indruk dat je je trein meer niet ziet dan wel, maar dat kan aan mij liggen.

Het sporenverloop lijkt mij op het eerste zicht wel in orde.[;)]

Anarchy

#2
ERVIN,

De rode lijnen moeten eigenlijk een mobiele wand voorstellen. Dus dat word een verticale wand die loodrecht op de grondplaat staat. Je kan het vergelijken alsof je grondplaat tegen de muur staat. De reden waarom de treinen soms onzichtbaar moeten rijden komt omdat ik het beeld rustig wil maken. Op de zichtbare gedeelten ziet het er dan niet zo druk uit en is er veel plaats voor scenery. Ook wil ik op de zichtbare gedeelten met zo slank mogelijke boogstralen werken. Je ziet het verschil in boogstraal goed tussen het zichtbare en onzichtbare gedeelte. In het onzichbare gedeelte kan ik dan ook enkele treinen verbergen op de opstelsporen.

hobbyist

#3
heb hier een beetje aangepast.


ERVIN

#4
Haha, op die manier bedoel je.[:I]

Ok?, ik vroeg het mij maar even af, het ziet er goed uit, veel bewegingen in het station, maar hoe ga je je goederentreinen ergens naartoe kunnen sturen, mss ergens een kleine laad-en loskade?

Anarchy

#5
@ Hobbyist,

Kan je je aanpassingen nader verklaren? Ik versta ze niet zo goed. Wat is aan de linkerkant de bedoeling bij de ingreep aan de wissels in het onzichtbare stuk? Wil je daar de lengte van de sporen vergroten? Dat is niet nodig want de twee rechtse sporen zijn doorgaande hoofdsporen. Daarop worden geen treinen gestopt. Enkel op het uiterst linkse uitwijkspoor.

Ook zie ik dat je rechtsboven een wisselverbinding hebt bijgetekend. Die wissel heeft mijn inziens niet veel nut. De twee uiterst rechtse sporen daar zijn ook doorgaande hoofsporen en daar gelden dezelfde regels als hierboven vermeld.


@ERVIN,

Ik neem jouw suggestie in overweging.

Havoc

#6
Ik moet me bij Anarchy aansluiten, die veranderingen zijn geen verbeteringen. Je wissels komen zo nog dichter bij de bochten te liggen. En wat voor een wissel dat daar links onder is weet ik niet...een soort engelse wissel met 5 richtingen?

Ik vind de verhouding depot-station een beetje scheef, teveel depot voor de grootte van het station. (als dat een station is tenminste langs de linkerkant)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Anarchy

#7
Havoc,

Die 3 sporen aan de linkerkant stellen inderdaad het station voor. Wat zou je voorstellen voor het depot? Wat vind je er te groot aan? De 3 ingangsporen of het aantal aansluitingen op de draaischijf? Of beide?

Havoc

#8
Eigenlijk de totale indruk van het depot tov het station. Het depot op zich is niet mis hoor. Als je zo'n draaischijf zet, dan hoort daar ook nog een kolenbunker bij (met zijn spoor voor te vullen). En zandinstallatie, en waterkraan en watertoren en slakkenput (met spoor voor bakwagens) etc. Dus die 3 sporen zijn niet overdreven.

Zelf zou ik het vervangen door een goederen/industrie emplacement. Kwestie van een iets ruimer station te hebben. Nu ja, gewoon mijn indruk.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Anarchy

#9
Havoc,

Bedoel je de draaischijf zelf vervangen door een goederen/industrie emplacement? Dat is helaas niet mogelijk want de draaischijf heb ik al van mijn huidige (=vorige) baan. Deze wil ik dus opnieuw inplanten.

n/a

#10
Ik ben het ook eens met Havoc , zo'n groot depot hoort niet thuis
bij een klein station. Als ik U was zou ik die draaischijf te koop
aanbieden op Ebay of zo en het depot vervangen door een of meerdere
industriegebouwen. Dat krijgen uw goederentreinen meteen ook een
doel, en zal er meer gerangeerd kunnen worden.

hobbyist

#11
Rechterkant misschien niet correct maar aan de linkeronderkant veronderstel ik dat het een schaduwstation is. Deze wijze wordt het opstelspoor langer en als ??n of meerdere treinen in de wachtrij staan kan de andere nog steeds door. Zo creeer meer afwisseling.

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door Anarchy
De rode lijnen moeten eigenlijk een mobiele wand voorstellen.
Goed idee, maar hoe ga je dit praktisch aanpakken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#13
Mobiel moet het niet zijn Gerolf. Was gewoon ter illustratie. Ik ga gewoon een houten wand (vergelijkbaar met de muur) plaatsen.

Gerolf

#14
Niet mobiel dus. Hoe ga je dan je verborgen rails kunnen bereiken in geval van nood? Enneuh .. geloof me, Murphy bestaat [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw