grote mini-baantjes wedstrijd

Gestart door Rochevalien, 13 april 2007, 23:00:42 PM

Rochevalien

Heeft er al iemand konkrete plannen om iets te bouwen? en zo ja wat ? en is er soms iemand die iets wil bouwen in een grotere schaal? O? IIm? 1/35,[:p][:p][:p]

Gerrit

modelbaanHO

Plannen heb ik wel, maar heel concreet zijn ze nog niet. Ik zit nog te wroeten met de afmetingen tov een railplan dat nog een aantal rij- en/of speelmogelijkheden heeft. Het wordt alleszins iets in schaal H0. Maar de plannen moeten wel klaar zijn voordat ik me inschrijf.
Er rest me nog een beetje tijd.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Havoc

Is er echt geen mogelijkheid om mee te doen buiten competitie? Het zou wel leuk zijn om zo iets te maken, maar ik heb geen zin om aan een "competitie" mee te doen. Trouwens ik ken helemaal niets van afwerken. Zoiets als op de voorpagina van nr 59 staat begin ik gewoon niet aan. Die minibanen ook niet trouwens. Maar gewoon eens een kleine baan bouwen (incl locs en wagens) moet leuk zijn.

En Roche, het zou zeker geen h0 zijn! Maar wel "klein en grof" ipv "klein maar fijn".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Sta mij toe om effe te antwoorden met een plaatje...




en schol[:D][:p]

Gerolf

Ik zou Gerrit's (smakelijke) tip zeker ter harte nemen, Johan. Waarom niet proberen om iets toch wat af te werken?
Wat competitie betreft: beschouw dat misschien als een gevoel. Het is voor iemand pas een competitie als hij competitief ingesteld is [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Na er een nacht over geslapen te hebben lijkt het idee iets minder aantrekkelijk. (het was trouwens ook na een zware maaltijd) Enkel al het idee om daar te moeten gaan zitten als een beest in de dierentuin.

Nu terug serieus. Het is niet echt iets voor mij. Waarschijnlijk stop ik met voortdoen als de eerste trein gereden heeft. Ofwel veel te groot en halverwege opgeven. Veel te veel idee?n ook: een 6-tal. Het een al gekker dan het ander...

PS: hoe staat het trouwens met de oppervlakteberekening? Wat met ondergrondse schaduwstations? Als je op 2 niveaus werkt, is dat dan 2x de oppervlakte? etc etc.

PPS: in hoeverre mogen we hier idee?n bespreken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

@Johan
Daar achter je baantje te gaan zitten ... dat is ook niet echt mijn ding. Het hoort er echter w?l bij, natuurlijk. Als het baantje echter fantastisch is, zal het meer aandacht krijgen dan de maker [;)]
Merkwaardige idee?n? Alleen al om die reden zou ik uitkijken naar jouw creatie! [8D]
Wat de afmetingen betreft: mij lijkt het geen probleem om een ondergronds schaduwstation te hebben binnen dezelfde oppervlakte. Er staat niets over in het reglement. Wat niet verboden is, is toegestaan, denk ik dan. [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

factageklerk

Ik zou wel graag eens mijn kans willen wagen ,zelf iets in elkaar steken lijkt me wel een uitdaging. Tot nu toe bouwde ik altijd huisjes van kibri of auhagen en moest ik gewoon het plan volgen . ik had al wel enkele idee?n in m'n hoofd maar ik weet niet of sommige daarvan wel verantwoord zijn om te bouwen daar enkele onderwerpen hiervan gevoelig liggen..........

 

Treinist

Las het in MSM en ik denk er serieus over om mee te gaan doen.
Maar wat is de miimaal vereiste treinbeweging?
Alleen een loc of moeten er ook wagons meegetrokken worden?
Want als er alleen een loc moet worden gereden kan er heeel veel met hoogte worden gedaan.

Havoc

Als je die loc vervangt door een railbus heb je een trein. Of in een loc werkplaats is enkel locbeweging ook realistisch.

Er zou wel een medewerker van MSM hier die vragen eens mogen beantwoorden. Ik denk dat er veel van die kleine details zijn waar mogelijke deelnemers mee zitten. Natuurlijk kan je steeds de organisatoren een mailtje sturen, maar als die 10x dezelfde vraag moeten beantwoorden kunnen ze beter hier een draadje daarover opendoen om te vermijden dat het 11x wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

"een mini-treinbaan met beweging", "dat er op de mini-baan werkelijk kan gereden worden" "dient een werkend spoorwegelement te bevatten" (citaten uit MSM)

Dat lijkt me toch duidelijk, wagonnetjes zijn niet noodzakelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Guy Van Meroye

Aan alle kandidaat deelnemers van de mini-baan wedstrijd,

Wat de oppervlakte betreft is het de buitenmaat van de baan die telt, er is inderdaad geen beperking in hoogte, er kan dus indien mogelijk op verschillende niveau's gewerkt worden....

En met een treinbeweging bedoelen we dat er verkeer op de baan mogelijk moet zijn, dat kan een loc zijn, een railbus, een tram, een locje met enkele wagens, alles kan. Let wel, het moet zinvol zijn, en passen bij het onderwerp dat je hebt uitgekozen.

En je baan bedienen op de expo, een paar uurtjes mag toch geen probleem zijn, als alle exposanten tegen een "publiek" optreden zouden opzien, zouden er geen tentoonstellingen kunnen worden gehouden. Maar niets belet om een of ander automatisme uit te werken, zodat je niet heel de tijd zelf de trein moet besturen. Beschouw het aanwezig zijn op de expo als een mogelijkheid om aan het publiek en je mede-hobbyisten uitleg te verschaffen over de gebruikte technieken, gekozen onderwerp enz.
Maar vooral til aan al die dingen niet te zwaar, het is de bedoeling dat je iets bouwt dat leuk is en kan getoond worden. Maar  een wedstrijd is en blijft een wedstrijd, het reglement moet gevolgd worden. Enige uitzondering die kan gemaakt worden is dat MSM-medewerker (andere dan leden van de kernredactie) ook kunnen meedoen, maar dan BUITEN COMPETITIE. ZIj komen niet in aanmerking voor de prijzenpot, noch voor jurering door het publiek. Maar ook hier, hoe meer bouwers hoe leuker en boeiender, het zou zonde zijn indien iemand van de medewerkers zich geroepen zou voelen om ook iets kleins te bouwen dit niet zou doen omwille van het feit dat bij sporadisch eens iets in MSM publiceert, en dan ook in de lijst van de medewerkers is opgenomen.
Indien nog vragen kan je die altijd via dit forum stellen, een antwoord volgt (maar niet noodzakelijk onmiddellijk...)
succes
Guy
 

Havoc

Bedankt voor het vlotte antwoord Guy. Ik denk dat er nog vragen gaan komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

@Johan
Daar achter je baantje te gaan zitten ... dat is ook niet echt mijn ding. Het hoort er echter w?l bij, natuurlijk. Als het baantje echter fantastisch is, zal het meer aandacht krijgen dan de maker [;)]
Merkwaardige idee?n? Alleen al om die reden zou ik uitkijken naar jouw creatie! [8D]
Wat de afmetingen betreft: mij lijkt het geen probleem om een ondergronds schaduwstation te hebben binnen dezelfde oppervlakte. Er staat niets over in het reglement. Wat niet verboden is, is toegestaan, denk ik dan. [^]




>>> Binnen de opgegeven maximum afmetingen is een ondergronds schaduwstation volgens mij alleen  met een lift te bereiken[:D] maar dat zou w?l origineel zijn.

Gerrit

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
... schaduwstation alleen  met een lift te bereiken[:D] maar dat zou w?l origineel zijn.
... en zeggen dat ik daar ooit een ontwerp voor gemaakt heb [:)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw