Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

grote mini-baantjes wedstrijd

Gestart door Rochevalien, 13 april 2007, 23:00:42 PM

doomslu

Ik ben terug thuis in Luxemburg na bijna drie dagen dagen Mechelen.
Het doet echt deugd hier al jullie reakties te lezen.
Aan de knelpunten gaan we werken over twee jaar.

Veel uitleg ga ik vandaag niet meer geven, want wat ik nu nog verlang is slapen...

Hier de uitslag :

1   Veldhoven 1935 -   Hans Van Den Boom / Peter Dillen
2   Ypsilon -   Thierry Colpaert
3   Ninove Terminus -   Roderik Van Der Keelen
4   Gringolandia -   Evan Daes
5   Verduvelle -   Gerolf Peeters
6   Kapel in de bos -   Pieter Willems
7   Remise en sc?ne -   Erik De Boeck
8   Himmeltahlbahn -   Toon Versnick
9   Raverszijde 1913 -   Christof Boulert
10   Port de Carnac -   Gerrit Van Roy
11   Ourner fictie -   Luc Goormans

Waarom ook een elfde prijs ? Omdat Gerolf zich toch wel in de top tien gewurmd heeft zeker [:D] en die krijgt geen prijs, wegens schunnige sc?nes [;)].

Er zitten best wat forumleden tussen !!!

De mensen hier die schreven dat ze niet gestemd hebben omdat het te moeilijk was geef ik ongelijk. Jullie, als kenners, zouden zeker moeten stemmen, zodat de publieksstem wat meer naar "modelbouw" zou neigen. Volgende keer doen ! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door dieseltje

Prachtige dag gehad, hoge kwaliteit van de mini-baantjes gezien...

"Terechte winnaar", hoewel ??n bedenking, waardoor dit baantje door mij niet op nr. 1 werd gezet, maar toch wel top 3 haalde : het blijkt gebouwd door 3 personen...  Misschien naar de toekomst toe een aparte reeks voor individuele werkjes en groepswerk (maar hoe controleer je dat ??)



>>> 100% mee eens Benny,in vindt dit totaal niet kunnen omdat het gewoon on-fair is.Ik heb er totaal geen probleem mee dat mensen gaan SAMENWERKEN maar speel die dan niet uit tegen de anderen die ALLEEN  
aan hun baantje gewerkt hebben.Nu worden alle inzendingen als 'gelijk' beschouwd terwijl dat in werkelijk niet zo is.
Okee ,je kan dat moeilijk kontroleren maar als je het op deze manier gaat aanmoedigen los je dat niet op.
Ik zou dit in een volgende editie anders willen zien .  
Het 'reglement' mag ook wel iets duidelijker en uitgebreider zijn:
- hoort de fiddle yard wel of niet bij de totale oppervlakte?
- wat met de 'aankleding' van de baan? (het houtwerk of de konstruktie) ik denk dat het niet voor iedereen duidelijk was dat een slordige afwerking hen puntjes gekost heeft...
- hoe zit het eigenlijke beoordelings systeem in elkaar? (neen ,ik wil de individuele punten niet weten) maar waarop wordt er allemaal beoordeeld? en in welke mate?

ps: ik stel de uitslag dus NIET ter discussie.

Gerrit

martintje

Volgens mij maakt het niet uit met hoeveel mensen je het doet of niet.
Je doet mee aan een wedstrijd waarbij alleen maar geld, wat vind het publiek het meest aansprekend .
Dus met hoeveel menesen je het maakt, of hoe je zelf het presenteert maakt niets uit, gaat om de gemene deler van de smaak van de mensen.
het was wat anders geweet, als het een SNELHEIDS wedstrijd was geweest of wie scoort de meeste doelpunten.
Het enige wat telt is het eind resultaat, en niet hoe lang je ermee bezig bent geweest en met wie allemaal.
ook het presenteren van je baan is een vaardigheid die bij een wedstrijd horen, en je dus naar eigen inzicht moet maken.
Controleerbaarheid laat ik sowieso buiten beschouwing, want gek gezegd, als iemand zijn hout voor de modules op maat laat zagen bij de Brico, heb je de module al met meerdere personen gebouwd [:)]
Daarom hoeven er ook niet veel regels te zijn, anders dan de afmeting, en de einddatum.
Met meerdere mensen hoeft niet persee een voordeel te zijn in afwerking en gebruikte technikenen, meer mensen zijn alleen van invloed als er terplekke snelheids records in bouwen gevestigd moeten worden.
sek gekeken voor alleen maar mijn eigen smaak en voorkeuren klopt de winnaars lijst wel, of laat ik het zo zeggen, de uitslag top 10 was ook wel mijn top 10 in willekeurige volgorde [:)] ( pfieuw. lekker veilig antoord gevonden [:)])
Als je de regel van aantal personen gaat toepassen, moet je ook mee laten wegen hoellang de ervaring is, en wat de proffessie van de bouwer is.
Ervaring zegt niks, want de winnende bouwer is pas 3 jaar geleden aan het modelbouwen geslagen, dus niet toepasbaar of ook oneerlijk En Maquette bouwers bv zouden ook in een andere categorie moeten vallen.
Dus hoever ga je in je regels?? en wat is wel en niet eerlijk ??
eerlijk is iedereen dezelfde tijd geven om wat moois te maken, hoe je dat maakt. ligt aan de fantasie van de bouwer

Ik was in ieder geval zeer onder de indruk van zowel de kwaliteit als de kwantiteit van de inzendingen en ze werden ( ook niet geheel onbelangrijk) op een zeer leuke manier opgesteld voor de bezoekers.
Mvg Marty

modelbaanHO

Proficiat aan diegenen die in de top 10 (11) zitten.
Dit neemt zeker niet weg dat de andere deelnemers hun banen ook de moeite waard zijn.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Hugo

Waar kan iemand zich druk om maken of een mini-baantje door ??n of merdere personen wordt gemaakt of is het commentaar geschreven uit pure frustatie. We hebben met drie man 8 maanden aan dit project gewerkt. Nergens staat beschreven dat dit niet geoorloofd is. Overigens waren met ons  diverse mini-baantjes die ook door meerdere personen zijn gemaakt. Met een groot aantal makers hebben wij tijdens de beurs een enorm goed contact opgebouwd.
Wat de aankleding betreft dient men er rekening mee te houden dat het publiek ook een stem heeft in de beoordeling. Het heeft misschien niets te maken met het mini-baantje aan zich, maar de verpakking is van essentieel belang. Het mini-baantje en de aankleding dient ons inziens ??n geheel te zijn en daar zijn wij gezien de uitslag ook in geslaagd. De plannen liggen inmiddels al weer gereed voor 2010 en als de regelementen het toestaan wordt dat weer door dezelfde bouwers van 'Veldhoven 1935". gebouwd.

Hugo Baart

Hugo

adrievans

Geweldig Hugo,ik kan niet wachten op je volgende creatie.
Mij intersseert het niets of de minibaan door 1 of 20 personen is gebouwd,het concept en de uitvoering moet me bekoren.
Jou is dat zeer goed gelukt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Intens

Hugo,

Ik ben het ermee eens dat het geen probleem is of er 1 of meerdere personen werken aan 1 mini baantje.

Ook is bewezen dat het niet uitmaakt of je veel of weinig ervaring heb, als ik me namelijk niet vergist heeft de nummer 2 (brandweer) voor het eerst een mini baantje gemaakt.

Wel vind ik dat er een aanmoedigingsprijs moet komen. En dan wel voor de jeugd die mee doet. De twee jongen knullen hadden in mijn ogen wel wat verdiend. Zeker omdat we willen dat de hobby jong blijft/wordt.

O en Hugo tot in Rijswijk.[:D]

Groeten,
Ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

Rochevalien

Heren, nogmaals ik ben NIET rancuneus,jaloers (zeker niet gefrusteerd) maar wel HET NIET EENS met het " speelt geen rol of je alleen bouwde aan je baantje of niet" standpunt.Ik ga niet nog eens herhalen wat ik daar vroeger (vanaf pagina 5 van deze draad) al over schreef maar ben zeker niet van mening veranderd,integendeel.
Dat het een bezoeker van een beurs worst zal wezen met hoeveel man er aan een baan gewerkt is ,staat buiten kijf.En of de bouwer(s) pas n? de 'officiele' start van de wedstrijd aan de slag gegaan zijn ook.Maar is dat nog wel fair te noemen? waarschijnlijk zal dat de modale bezoeker ook worst wezen.
Wie gaat er trouwens kontroleren (en hoe) dat er nu al gebouwd wordt voor in 2010 ?
Waarom ik dat dan niet z?lf doe? ik heb geen zin (of de moed) om 2 jaar aan ??n projekt te werken dat eigenlijk alleen voor de tentoonstelling moet dienen .Als je met meer mensen bent is er een soort van 'wisselwerking' of een onderlinge stimulans die 'solobouwers 'niet hebben.Je kan ook altijd iets aan de hand hebben waardoor het bouwen stilvalt.Als je met meer mensen bent is die faktor te verwaarlozen.

Gerrit




doomslu

citaat:
Geplaatst door Intens

...

Wel vind ik dat er een aanmoedigingsprijs moet komen. En dan wel voor de jeugd die mee doet. De twee jongen knullen hadden in mijn ogen wel wat verdiend. Zeker omdat we willen dat de hobby jong blijft/wordt.

...
Ilja, dat vind ik een uitstekend idee. [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

mahtoska1

Hellemaal eens dat er een aanmoedigings prijs moet komen voor de jeugd.

Beste groeten,
Pieter

marctje

dan zouden we ook ineens kunnen spreken voor een prijs beginners en gevorderden, leeftijd gebonden en alleen of met meerdere aan een project gewerkt. zodoende heeft bijna iedereen gewonnen en kan men volgende jaar zeggen dat alle deelnemers iets krijgen. waar is dan het "wedstrijd gedeelte". neen, wat men wel moet doen is een duidelijk reglement samenstellen waaraan iedereeen zich moet houden zodat discussie's over het wel of niet bij de afmeting tellende fiddle yard. ik vindt bv voor de fiddle yard dat dit totaal niets te maken heeft met het ontwerp van de baan zolang men hier over een plankje spreek met een spoor op.

dat de jeugd moet worden aangespoord om deze hobby uit te oefenen is buiten kijf, maar dan denk ik eerder dat het aan de fabrikanten is om hun producten aantrekkelijker te maken voor minder begoede personen "jongeren hebben nu eenmaal niet de mogelijkheid om honderden euro's uit te geven aan rollend materiaal per jaar"
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Rochevalien

Men zou een eigen wedstrijdje kunnen organiseren voor de jeugd (voor de -15 jarigen bijvoorbeeld) NAAST de eigenlijke wedstrijd.
De deelnemers aan deze 'juniorwedstrijd' kunnen dan door de eerbiedwaardige juryleden naar hun leeftijd ?n wat mindere ervaring beoordeeld worden.  
Volgens mij zou dit al een heel stuk van de 'koudwatervrees' wegnemen die nu bij deze gasten leeft.Dit zou dan weer moeten leiden naar een hoger aantal deelnemers wat deze junior wedstrijd dan weer te goede komt.
Het zou ook een hele hap schelen als bv de leeftijd ?n het aantal bouwers ([}:)]) op de baantjes vermeld werden.Nu heeft de modale bezoekers daar totaal geen weet van.

Gerrit

Gerolf

Even een stok in dit hoenderhok gooien [}:)]
Wat doe je met niet-jeugdige beginners? 50-of-meer-jarigen die "eindelijk" met hun jeugdhobby kunnen (her-)starten? Hoe schat je hun ervaring-en-modelbouw-kunnen in? Mogen die ook in de prijzen vallen?
... om maar aan te tonen dat je in een wedstrijdreglement niet alles kan vervatten [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

En hoe controleer je in hoeverre "pa" heeft meegeholpen aan de baan ???
't Is niet simpel mannen. Maar hou jullie zeker niet in om met idee?n af te komen. Het is nu h?t moment om te brainstormen, want ??n ding is zeker : de volgende wedstrijd zal in dezelfde richting gaan, wegens het grote succes. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marimon

Waar gaan we naartoe als volwassenen jaloers beginnen te worden op de jeugd omdat die aanmoedingsprijzen zouden mogen krijgen! Dit is de wereld op zijn kop.[;)][:D]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner