Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische modellen in N

Gestart door dwizeno, 27 januari 2005, 12:10:59 PM

Herwig

'k Heb vorige zondag (*) geleerd dat Kato lagere N-flenzen zou afleveren bij de  N-loc   "class 66/77"     ?    Dit zou weer een optisch nadeel-van-N      MINDER    kunnen zijn ...)
(    *  dé  leerrijke N160-tentoonstelling in Antwerpen-Merksem ...)

Metpetergaathetbeter

juist Rudy misschien is het dat wel die die wielen zo groot maakt ten opzichte van de wagon ! En /of het een foto van een model is of een computerbeeld ?

Groeten Peter ;)

Michiel

#392
OPROEP!

Ik heb de laatste jaren de lijst met Belgische schaal N modellen niet meer aangevuld. (Gebrek aan interesse voor het moderner materieel is waarschijnlijk de oorzaak). Zouden we hier samen de ontbrekende modellen kunnen plaatsen? Dan vul ik de lijst aan. Dat zou machtig zijn.

http://fbn1920.be/belgische-n-modellen
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

#393
Michiel, hier mijn bijdrage (deels eigen modellen, deels van het net geplukt)

Minitrix 12739  Diesellok 5301


Jörgen Edgar Models  Motorwagen type 46 (onderstel Tomytec TM07)  nummering en uitvoering zelf te kiezen


Shapeways AGP3D  Brossel type 551 , nummering en uitvoering zelf te kiezen


Fleischmann 838816 en 838817  Telelescoopwagen (verschillende nummers)


Fleischmann 838001  Bierwagen Wielemans


Fleischmann 852324 Zelflosser type Falns Sea Rail Xpedys


Fleischmann 828328 Open Eaos


MTE L rijtuig


Normaal zitten ze niet in jouw lijst, sommige wel maar zonder foto.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

TBCédric

Voor de modernere schaal N rijders heb ik eventueel goed nieuws.

Mijn eerste AM 96 heeft zijn eerste koper en is intussen uitgeprint volgens shapeways.

Dit zette mij op de gedachte om mijn gemaakte tekeningen voor een game aan te passen en te gebruiken voor een schaal N model te maken. Het betreft een rijtuig waarbij hij het grootste aantal van heeft bij de NMBS. We spreken dan natuurlijk van de M4 rijtuigen.

Je kan hier al een voorproefje zien van de modellen die ik heb getekend. Ik ga ze nu beginnen aanpassen zodat ze 3D print klaar zijn. Mensen die eventueel een verzoekje hebben voor een bepaald model en daarbij ook wat documentatie en/of plannen hebben, mogen dat gerust vragen.  ;)







En om eventueel een interieur erbij te maken of nemen, heb je hier nog een extraatje. ;)

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Benieuwd hoe ze eruit zien als ze uit de 3D printer komen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

Amai, onze toekomstige ondernemer van het jaar is druk bezig geweest ! :) ;)

Dat dak van die stuurstand lijkt mij nogal puntig te zijn !  :-\

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: 59erke op 30 september 2015, 18:19:39 PM
Benieuwd hoe ze eruit zien als ze uit de 3D printer komen
misschien leuker zou zijn hoe ze er geschilderd en met decals  uit gaan zien ! ;)

TBCédric

Citaat van: 59erke op 30 september 2015, 18:19:39 PM
Benieuwd hoe ze eruit zien als ze uit de 3D printer komen

Ik ook! De 96 is blijkbaar succesvol uitgeprint en hoop eigenlijk er een foto  van te zien van diegene die hem heeft besteld.

Citaat van: SuSke op 30 september 2015, 16:35:01 PM
Mooi initiatief Cedric  ;)
Ik doe mijn best om het schare Belgisch N-materieel wat bij te vullen. Ga me toch eens moeten wagen aan een ouder model om mijn kunnen wat uit te breiden.  ;D

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 30 september 2015, 18:59:33 PM
Amai, onze toekomstige ondernemer van het jaar is druk bezig geweest ! :) ;)

Dat dak van die stuurstand lijkt mij nogal puntig te zijn !  :-\

Groeten Peter ;)

Haha peter toch!  :D   Echt druk niet maar even nog eens een opflakkering gekregen dus.

Dat dak lijkt puntig maar dat is het niet. Normaal zijn de afmetingen goed en zou dus ook geen probleem moeten vormen.

Intussen doe ik met poses verder alleen wil het niet echt vorderen. Vanaf dat er een model klaar is, zal dat hier te horen zijn.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Citaat van: LS Models op 01 oktober 2015, 21:44:14 PM
Ga me toch eens moeten wagen aan een ouder model om mijn kunnen wat uit te breiden.  ;D

Doe eens een stoomloc,schijnt eenvoudig te zijn... ;D ;D

;)

Stieven76

Knap gedaan Cedric. Wou dat ik dat ook zou kunnen, 3D tekenen :)

railrunner

Fleischmann zou volgend jaar uitkomen met NMBS Eurofima Memmling wagons en een belgische  goederenwagon type Res:

http://www.lorenzoo.ch/docs/flyFL10-2015.pdf : zie pagina 11 en pagina 13

loco

#403
Ik dacht eerst dat die Res een vergissing was, want die is pas uitgekomen, maar het blijkt de groene variant te zijn.

Wel vreemd dat de bruine Res nu 38,40 kost, terwijl de groene in 2016 slechts 27,90 zal kosten. Een opmerkelijke prijsdaling.

TBCédric

Na heel lang sukkelen met mijn GhTA- tekening, ben ik terug opnieuw begonnen op basis en bepaalde onderdelen van die tekening. De vorderingen waren merkwaardig en het tekenen ging dan ook véél vlotter. De M4 is nu te verkrijgen in mijn "shop". Ik vind het bedrag wat te hoog maar heb veel gewikt en gewogen om de prijs te laten zaken en toch voldoende stevigheid en volume voor een N-Model te hebben.

Voor diegene die zich aan mijn print willen wagen, wens ik veel succes en als als je hem hebt ontvangen moogt ge gerust een foto maken en duursturen naar mij.

Ik heb ook bogies voor het rijtuig ontworpen, alleen weet ik niet goed hoe zo'n bogie in elkaar zit én of ik het goed heb ontworpen. Deze is dan apart te bestellen en kan je zelf zien of je een donorbogie neemt of de geprinte.

Nog één ding: omdat ik zelf geen weet van heb hoe ik deftig een (kort-) koppelingshouder kan ontwerpen en laten printen heb ik voor een ander systeem gekozen dat niet veel kost.
Normaal goed betrouwbaar is maar nog ontdekt moet worden. Het rijtuig heeft geen koppelingshouder maar een klein gaatje onder de buffers waardoor  de rijtuigen via een ijzerdraad mooi aan elkaar kunnen worden vastgebonden en zo één geheel vormen.
Voor de nog handigere  kan je natuurlijk proberen om er zelf nog een houder op te zetten of via het ijzerdraad-systeem zelf koppelingetjes te maken. Diegene die Maredval al in actie hebben gezien zal daar ergens een lichtje moeten branden.  ;)

Het volgende model zal een M4 ADx zijn. Als er meer/ veel interesse is, zullen de andere varianten ook getekend worden en publiek worden gesteld.

Voor N'ers die mij tips kunnen geven of hints voor een model uit te brengen (enkel kast of weet ik veel wat) mogen mij het ook zeker laten weten. Ik heb toch de komende dagen niet echt iets te doen.  ;D


Hierbij de link naar het rijtuig. Het is niet dat je hem niet zou kopen, dat je geen feedback mag geven.  8)  ;)
http://shpws.me/KFga
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.