Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Kostprijs start digitaal

Gestart door Stefke, 27 januari 2005, 10:49:54 AM

Stefke

Ben van plan om digitaal te gaan rijden. Heb reeds een paar loc uitgerust met decoder. Mijn vraagje is nu hoeveel kost zo'n intellibox in feite, en wat krijg je voor je geld??
 

argilla

Stef
heb Roco digi gekocht voor ? 107 alles in en ben zeer tevreden over het is simpel en betrouwbaar gemakkelijk te programmeren ook

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

n/a

Als je nu eerst even uitlegt met welk systeem je rijdt. Dat kunnen wij daarop tenminste een fatsoenlijk antwoord geven, want nu is het echt koffiedik kijken. Een IB afkorting intellibox kost je trouwens ergens tussen de 360 en 400 euro en dan heb je heb nog een trafo nodig. Reken daar ook nog maar enkele tientallen euro voor.
Voor de maker van de IB kan je kijken op hun website:
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

Johnnytrein

Stefke de prijs van een intellibox hangt af van de plaats waar je hem koopt en varieert tussen de 357 euro in sommige Duitse winkels tot rond de 500 euro in sommige Belgische. [:)]Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door Davy

Als je nu eerst even uitlegt met welk systeem je rijdt...

Waarom moet Stefke dat uitleggen, Davy, als hij een IB wil kopen?
Als hij M? 'dus' (veronderstel je) Motorola rijdt, is de IB een hele goede keuze, maar datzelfde geldt ook als hij tweerail 'dus' (veronderstel je) DCC rijdt.

De site van Uhlenbrock, die je aangaf, maakt aan Stefke inderdaad verder wel duidelijk wat het verschil tussen een IB en bv. een M? 6021 centrale is, als hij zelf de eigenschappen/kenmerken tegenover elkaar zet.

Dan zal hij ook ontdekken dat er twee handregelaars, PC interface, Loconet aansluiting, mogelijkheid tot dubbeltractie zonder dat je decoders nodig hebt waar je twee of meer adressen in kunt zetten, enz... enz... al opzit, vergeleken met een "6021 systeem".

Ik heb mijn Intellibox in D gekocht voor destijds 359 Euro - ja een hoop geld maar ik had van te voren goed bekeken w?t ik wilde, ook naar de toekomst toe, en dan is zo'n IB (met zijn update-bare firmware) ineens helem??l zo duur niet meer, voor hetgeen er allemaal inzit. Ook op bv. een 6021 moet je nog apart een transfo bijkopen/aansluiten.

Ik heb ook een 6021 met 6002 transfo (99 Euro voor de twee tesamen, uit een startset) - ik vind w?l de regelaar op de 6021 prettiger dan de continu doordraaibare regelaars op de IB. Die 6021 kan ik voor een apart gedeelte (M?, voor de kinderen) gebruiken, dan wel op de IB aansluiten als extra regelaar.

Zelfs met het nieuwe M?rklin Systems in opkomst (ja ik heb ook mijn Mobile Station'tje al in huis - helaas ook met continu doordraaibare regelaar - ?ltijd als extra regelaar op de IB te gebruiken, is dus nooit weg - heeft me incl. 18VA transfo en C-aansluitrailtje 37 Euro gekost) denk ik dat het op dit moment aanschaffen van een IB een goede keuze k?n zijn - de nieuwe mfx decoders verstaan immers nog steeds ook Motorola - dus kan je die ??k nog op je IB gebruiken.
Want wann??r komt die nieuwe M?rklin Systems - centrale ooit nog eens uit??

Wel zal de IB waarschijnlijk nooit mfx gaan babbelen - tenminste dat denk ik want mfx is tweerichtings-verkeer tussen (lok)decoder en centrale - zuiver qua hardware gezien: de booster in de IB zal geen 'ontvanger' bevatten om feedback-signalen van decoders in te kunnen lezen.
Maar misschien, wie weet, komt er ooit nog eens een ontvang-module, die je (tussen IB en rail?) kunt aansluiten, en verder op de Loconet aansluiting of wat dan ook.
Dan wordt de IB misschien ook nog compatibel met DCC - RailCom (zie Lenz). Zou wel prachtig zijn.

Enfin, tot zover.

Peter

tonycabus

Die tweezijdige communicatie vindt dus nu ook ingang in DCC, Peter!"slots" van 500?sec laten de dekoder toe zijn data terug te zenden, ??k het bericht "data goed ontvangen". Dit zal toelaten de communicatiesnelheid te verhogen, want reeds verzonden informatie hoeft niet steeds herhaald te worden; is er dus "geen nieuws" voor Lok 005 dan krijgt die geen bevelen en rijdt gewoon door met de laatst geaktiveerde functies, opgedragen richting en snelheid.Intussen kan je een komplete nieuwe set instructies aan Lok 002 sturen bvb, maar ook aan andere adressen. De informatiesnelheid gaat daarmee en stuk omhoog!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Stefke

citaat:
Geplaatst door Davy

Als je nu eerst even uitlegt met welk systeem je rijdt. Dat kunnen wij daarop tenminste een fatsoenlijk antwoord geven, want nu is het echt koffiedik kijken. Een IB afkorting intellibox kost je trouwens ergens tussen de 360 en 400 euro en dan heb je heb nog een trafo nodig. Reken daar ook nog maar enkele tientallen euro voor.
Voor de maker van de IB kan je kijken op hun website:
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm



Ik rij met het 2rail systeem, zal dus DCC worden dus.
 

n/a

Wel Stefke dan is de Intellibox een hele goede keuze - je kan echter ook gaan voor het (nog veel duurdere, maar ook nog wel betere) Zimo systeem - upgrade-able Zimo decoders zijn hardware-matig al helemaal klaar voor tweezijdige communicatie.

Ook kan je, als je niet gelijk v??l centen wilt uitgeven, een Roco digitaal startset aanschaffen, wat "argilla" al aangaf - hierin zit dan transfo, Lokmaus (als eenvoudiger centrale) en versterker (booster). Wel achteraf uit te breiden, als je met PC wilt gaan sturen, en dergelijke. En of je dan uiteindelijk goedkoper uit bent dan met een IB, ik denk het niet.

Tony hebt u enig idee of de IB deze nieuwe DCC standaard ook zou volgen?
Op de Uhlenbrock site vind je er niets van terug, en omdat Uhlenbrock het Lissy systeem heeft, wat al voor feedback zorgt, twijfel ik er toch aan.

Peter

n/a

Moet je natuurlijk wel een apparaatje kopen a 90 of 100 euro voor de USB versie om die zimo decoder te kunnen updaten. Het klinkt allemaal heel mooi en zal ook wel heel mooi zijn maar voor de doorsnee treinenliefhebber zal het niet zijn weggelegd veel te technisch allemaal. De meeste digitale rijders hebben soms al moeite het ingestelde adres van een lok te veranderen en het feit dat ieder merk weer een andere manier heeft om dit te veranderen bevorderd de gebruiksvriendelijkheid ook niet. Ik zie dit op de club vaak genoeg en heb inmiddels zeker voor wat oudere leden ook al vaak genoeg adressen en cv's moeten veranderen, omdat ze het niet zelf konden of er geen Nederlandse handleiding bij de decoder was toegevoegd.

Bovendien zullen alleen Lenz en Zimo voorlopig centrales maken die tweezijdige informatie aan kunnen. Sommige oudere centrales van Zimo uit 2003 en 2004 kan je updaten via een stuk hardware dan wel opsturen naar Zimo. Dit alles staat op de website van Zimo.

Maar ik juich elke vooruitgang toe. Ook anderen zullen uiteindelijk wel volgen. Hopenlijk wordt de gebruiksvriendelijkheid dan ook stukken beter. Want eenduidigheid op het gebied van programeren decoders is er totaal niet. Want bij sommige moet je de rijknop 8 seconden ingedrukt houden bij andere twee knoppen tegelijktertijd indrukken, bij andere gaan de lampen zoveel keer knipperen, bij weer anderen hoor je zoveel piepjes. Kortom bij het programeren van een Mehano loc via een control unit werd ik horendol van de piepjes.[:p] Of was nu een Brawa loc die piepte, nee die knipperde met haar lampjes.[;)]

tonycabus

De Professional is hier w?l van gediend en zou de service voor een klein prijsje kunnen aanbieden. De serieuze amateur heeft dat geld ervoor over als hij meerdere dekoders heeft.
Die updating gebeurt nu al voor de basis-stations van Zimo.

Deze stap zal ook andere fabrikanten ertoe aanzetten ook hun firmware toegankelijk te maken voor updates.

En waarom zou Uhlenbrock de NMRA-norm niet volgen, DAVY[?][?][?]

Wat knipoogjes en piepjes betreft: daarvoor is nog geen standaard vastgelegd, en daarom zijn er gebruiksaanwijzingen.
Je mag die in je eigen taal eisen.

En Davy, stop nou eens met dat zwart-wit denken, het is alsof er alleen maar M?rklin bestaat als we jou horen. Uit de poll blijkt het tegendeel tot nu toe[:p]

Tony (Administrator)

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

citaat:
Davy Schreef: Ik zie dit op de club vaak genoeg en heb inmiddels zeker voor wat oudere leden ook al vaak genoeg adressen en cv's moeten veranderen, omdat ze het niet zelf konden of er geen Nederlandse handleiding bij de decoder was toegevoegd.



Gelukkig is het bij iedere DCC decoder zo dat CV #1 het adres is waar de decoder mee opgeroepen kan worden.

Ook bij de programmeerbare Motorola decoders staat dit op positie 1.
Dus wat is daar nu zo moeilijk aan.

Bij iedere decoder zit een duidelijke beschrijving kompleet met een stappen plan, hoe je het een en ander voor elkaar moet krijgen.

Maar je moet er wel even de tijd voornemen om het te lezen, en niet in het wilde weg maar even wat proberen, omdat het bij merk A of B ook zo ging. LEZEN en PLAATJES kijken dat is het advies.

En als je een Intellibox of een Lenz Digital Plus systeem of een Digitrax (loconet) systeem hebt, is er een handig hulpje voor te vinden op onderstande webpagina het programma heet kortweg PT.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

De Professional is hier w?l van gediend

Jaz?ker - ik gaf hier ook al elders aan dat ik bv. de nieuwste ESU Lokprogrammer ook in huis heb - heb die net iets meer dan 100 Euro betaald - loont zich zeker want die is niet alleen voor de LokSound, maar ook voor andere decoders bruikbaar (CV instellingen ed gewoon via Windows menu's).
Die Zimo updater komt er bij gelegenheid zeker ook.

Maar misschien dwalen we ondertussen tesamen een beetje af van het begin-onderwerp (prijs digitale start).

Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door Stefke

Ben van plan om digitaal te gaan rijden. Heb reeds een paar loc uitgerust met decoder. Mijn vraagje is nu hoeveel kost zo'n intellibox in feite, en wat krijg je voor je geld??



Hi,

Terug naar de vraag. Een Intellibox kost helemaal niets kijk maar eens op www.mrdirect.nl Dit kan je helpen bij de eerste stappen in de digitale wereld. Kost je dan alleen lokdecoders, eventueel wisseldecoders en/of terugmelders. Maar daar zul je je geen bult aan vallen. Voor +/- 100,-- euro kun jij dan Computer gestuurd rijden. Met het eveneens gratis verkrijgbare Koploper. Wat zijn die Hollanders toch gek h?.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

De Professional is hier w?l van gediend en zou de service voor een klein prijsje kunnen aanbieden. De serieuze amateur heeft dat geld ervoor over als hij meerdere dekoders heeft.
Die updating gebeurt nu al voor de basis-stations van Zimo.

Deze stap zal ook andere fabrikanten ertoe aanzetten ook hun firmware toegankelijk te maken voor updates.

En waarom zou Uhlenbrock de NMRA-norm niet volgen, DAVY[?][?][?]

Wat knipoogjes en piepjes betreft: daarvoor is nog geen standaard vastgelegd, en daarom zijn er gebruiksaanwijzingen.
Je mag die in je eigen taal eisen.

En Davy, stop nou eens met dat zwart-wit denken, het is alsof er alleen maar M?rklin bestaat als we jou horen. Uit de poll blijkt het tegendeel tot nu toe[:p]

Tony (Administrator)





Omdat Uhlenbrock heeft gekozen voor infrarood voorlopig. Staat op de website van Zimo. En ja je kan eisen wat je wilt. Alleen de  gebruiksaanwijzing van decoders in locs zijn dus vaak nog altijd niet in het Nederlands. Dit geldt zowel voor Brawa als Mehano. Ik heb voor een jeugdlid bij ons op de club en voor een ander lid die beide een mehanoloc hebben met geluid hun decoder moeten programeren, omdat ze het niet zelf konden. Niet iedereen kan Engels of Duits.
Zie ik dan alles zwart wit, nee ik bekijk het gewoon vanuit de praktijk en de praktijk is dat het voor de gemiddelde treinenliefhebber te ingewikkeld is al die gebruiksaanwijzingen.

En voor de oudere clubleden is dit digitale gebeuren, dat ze echt heel mooi vinden vaak helemaal onbegrijpelijk, maar gelukkig ben ik er nog of de treinendokter om ze te helpen.

n/a

Wel Davy ergens kan ik je toch wel volgen.

Als je interesse hebt in treinen, maar je bent verder absoluut niet, of weinig technisch ge?rienteerd, dan k?n M?rklin Delta / Digital (met DIP's en potmeters 'programmeerbare' [:D] decoders) en waarschijnlijk M?rklin Systems door zijn eenvoud aantrekkelijk zijn.

Ik heb ook ooit al eens een Uhlenbrock 75000 AnDi 'decoder' (groot woord voor het ding) in rook doen opgaan - ik was het adres, waarop ik 'm (met enige moeite) geprogrammeerd had, glad vergeten, wilde een reset doen door de twee specifieke soldeereilandjes met elkaar te verbinden, en kijk, het decoderke kreeg ineens een extra functie (rook [:(] [}:)]).

En het feit dat je met 'andere' decoders (of het nu DCC is of wat dan ook) je loc niet meer hoeft te openen, is bij M?rklin geen argument omdat je die locs meestal zeer gemakkelijk open krijgt.

Zelf programmeer (configureer is een beter woord) ik met plezier DCC decoders enz..... maar het kost je concentratie en aandacht - zeker als het weer even geleden is, doe je dat niet op 5 minuten.

Enfin back to the subject - kostprijs start digitaal - MRdirect met Koploper, waarom niet Wim, edoch ik geef de voorkeur aan 'nen goeien draairegelaar in mijn pollen (handen, voor de NL's [:D] ).

Peter