Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

"geraamte"

Gestart door n/a, 24 februari 2007, 19:47:03 PM

n/a

Beste,

Ik ga binnenkort verhuizen, dat zorgt ook voor een nieuwe baan.
Ik heb nu een een houten plaat, maar wil dan een geraamte maken van houten spijltjes zoals dat bij vele grote(re) banen gedaan word.
heeft iemand hier ervaring mee en weet hoeveel ik de spijltjes uit elkaar moet plaatsen??
Is 10 cm goed?

Gerolf

Dat hangt af van de materiaaldikte en -stevigheid van je dragers. 10cm zal waarschijn;ijk wel voldoende zijn.
Anderzijds: heb je al eens de open-raam-bouwmethode overwogen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Tsja, wat is een Open-raam-bouwmetohode als ik vragen mag?

Gerolf

In plaats van een tafel met een tafelblad maak je een raamwerk op poten. Op de latten van het raamwerk bevestig je de dragers voor je rails, gesteund door pootjes vanaf je raamwerk.
Misschien moet je eens in je plaatselijke bibliotheek gaan kijken of ze er geen modelbouwboeken hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kees-Jan

Zoiets bedoeld Gerolf:





Ik heb het geraamte van 70x20mm gemaakt met vakken van 25x30cm.

Op de site van Gerolf vind je trouwens een hele mooie animatie van de bouw van zo'n geraamte.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Op de site van Gerolf vind je trouwens een hele mooie animatie van de bouw van zo'n geraamte.

Kun je even aangeven hoe ik daar kom? Ik kan geen animatie vinden.

INFO

Naast Foto's staat Video's boven in het scherm, klik daar eens op.
[;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

Op de site van Gerolf vind je trouwens een hele mooie animatie van de bouw van zo'n geraamte.

Kun je even aangeven hoe ik daar kom? Ik kan geen animatie vinden.




http://meb.gerolf.be/home/bm/zolderbaanbouw.jpg


gregory

Wat is de bedoeling eigenlijk van een geraamte bouw , is dit om beter in "diepte" te kunnen werken??

Klaas Zondervan

Inderdaad, bouwen op een raamwerk heeft als voordeel dat je makkelijker het "neerwaarts reli?f" kunt maken. Anders gezegd, je kunt makkelijker landschap maken dat lager ligt dan de spoorbaan.
Bijkomende voordelen zijn dat je makkelijker hellingen kunt maken en dat je overal beter bij kunt tijdens de bouw.

Gerolf

Een ander belangrijk voordeel is dat je ook langs onderen aan de baan kan werken. Ook bij storingen (ondergrondse ontsporingen e.d.) is dit bijzonder nuttig.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

En als ik mij niet vergis, zou het geheel lichter qua gewicht moeten zijn. En deze methode heeft ook een stabielere stevigheid qua vervormingen.

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn