Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

SCHAAL "N"

Gestart door tonycabus, 26 januari 2005, 22:11:04 PM

KroontjesPen

Meld mij dan ook nog maar even hier. [;)]
Probeer de trein kriebels eerst onder controle te krijgen om maar niets overhaast te gaan doen. Dat kan soms veel geld en tijd kosten.

Denk er sterk aan om mijn oude H0 baan van vroeger als basis voor de N baan te nemen. Weet nog wat er toen niet goed aan was zoals 'n te steile helling. Laat zeker wat weten als er wat besloten is.

Michiel

Ik heb geen flauw idee of het te laat is, maar ik meld me ook aan als "N'er". Wegens plaatsgebrek heb ik net mijn totale H0 verzameling verkocht, en ben fris herbegonnen met een nieuwe modelbaan in schaal-N. Iedereen die hier meer over wilt weten kan het bouwverslag gevolgen op:

http://users.edpnet.be/Saraan/index.html

Success allemaal met jullie project, N'er of niet!
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Te laat is het nooit, Michiel. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

N-spoorder

Hallo, hier ook een N-spoorder (de naam doet het misschien al vermoeden). Ik ben net begonnen met het verder plannen van mijn baan van 1m op 2m20. Ik hoop er een kopstation met stelplaats (draaischijf e.d.) en een landelijk doorrijstation op te krijgen.

N-spoorder

gebruik een gezonde, of misschien juist niet :D, mix van Fleischmann en Minitrix. Omdat enkel Minitrix iet of wat Belgisch materiaal maakte tijdje geleden, begint dat aantal wel groot uit te breiden. Ik heb die type 26 en 80 en ben trotse, en gelukkige (net nog op het nippertje het allerlaatste toonzaalmodel) eigenaar van het visvervoerwagentje van KAM. Verder heb ik nog dat setje van 5 schell-wagens van de Belgische spoorwegen van minitrix en een paar van die Fleischmann Europe-O wagens.

Wat hebben jullie N-spoorders aan Belgisch materiaal? Hebben jullie er ook af en toe voor moeten zoeken, zoeken en nog eens zoeken?

Roderik

Ik gebruik alles door elkaar. Ook Amerikaanse en Japanse onderstellen. Alles digitaal en tot vandaag nog nooit klachten gehad. 1 minpuntje is dat Amerikaanse decoders niet lastgeregeld zijn.

Wat je zegt over dat Belgisch materiaal is niet helemaal juist: Je hebt ook materiaal van Roco (type 59 en enkele wagons), Kato maakt de Thalys,
Je hebt kappen van MTE, wagons van PB-messingmodelbouw, ...
Alles hangt gewoon af van hoe handig je zelf bent. Je kan ook zelf bouwen of verbelgischen...
Always be modelling!

Rikkie

Hallo,
ik ben herbegonnen na 25 jaar. Nog alles in gloednieuwe staat. Volledig analoog. De sturing van de baan is met het oude TER-bloksysteem (en werkt nog prima[^])
Alleen jammer dat men zo weinig n-spoor verkoopt in de winkels in Belgi? [:(]
Rikkie

staf-n

Hallo,
Wegens plaatsgebrek ben ik overgestapt naar N-digitaal (DB).Voordien HO Belgisch (Wisselstroom). Momenteel is alles nog in een planningsfase.
Ben van plan om de Peco rails Code 55 te gebruiken. Geraak er enkel nog niet uit qua keuze wisselaandrijving.(Peco zelf maakt nogal veel lawaai)
Staf

Frank_N

citaat:
Geplaatst door staf-n

Hallo,
Wegens plaatsgebrek ben ik overgestapt naar N-digitaal (DB).Voordien HO Belgisch (Wisselstroom). Momenteel is alles nog in een planningsfase.
Ben van plan om de Peco rails Code 55 te gebruiken. Geraak er enkel nog niet uit qua keuze wisselaandrijving.(Peco zelf maakt nogal veel lawaai)
Staf



Mmmzzz.......Goed initiatief[:)]
Kijk vooral eerst eens goed rond naar gelijkgestemden op het forum voor je dat doet [;)]
Groet van Frank

hpmhenckens

Beste N spoorders van Belgie,
Het is inderdaad zo dat er voor N banen veel minder te koop is als voor H0 het geval is, maar dit geldt voor ALLE modelspoornationali-
teiten.[:(][:(]
Maar er zijn toch een aantal fabrikanten die hier wel iets tegen doen.[:)][:)]
Zo is onlangs een Nederlandse kleinseriefabrikant van toebehoren voor modelbanen op de markt gekomen met een 9 tal verschillende N seinen naar NMBS voorbeeld. Toch een prijzenswaardig iets wat mis-schien ook anderen zal aansporen om hun assortiment uit te breiden.
Kijk hiervoor b.v. naar de uitgave van Modelspoormagazine, waarin een artikeltje staat over deze seinen-uitbreiding.
Sukses met alle N banen in Belgie.

hpmhenckens

Aan alle Belgische N Spoorders.
Vanaf heden zijn wij met de levering gestart van de NMBS seinen in de schaal N. Onze eerste afnemers zijn hiervan al aan het genieten
om de seinen op hun banen te installeren.
De seinen zijn VOLLEDIG van messing en precies op schaal uitgevoerd.
Ze worden standaard geleverd met witte verlichting waar nodig volgens de werkelijkheid.
Het gaat om 8 modellen 4 en/of 5 lichts seinen en een 3 lichts dwergsein.
We hebben nog geen foto's op onze website maar die komen er wel aan.
De levering is iets verlaat doordat we zelf de verlichting niet optimaal vonden maar dit hoort nu tot het verleden.
We wensen alle gebruikers veel plezier met deze fraaie uitbreiding
voor de Belgische N modelspoorders.
Vr. groeten Team Henckens te Overloon.

marcgoovaerts

Me ook even 'aanmelden' ?
Ik ben ook ??n van die 'herstarters'in N. Bizar genoeg: zonder ??n spoortje. Ik heb mijn hele vroegere stock cadeau gedaan aan de oudste van mijn beste vriend. De enige 11-jarige die ?cht ge?nteresseerd is in deze fantastische hobby en niet alleen in bling-bling en andere PlayStations. Met een 'normaal' zakgeld start je op je elfde niet meer in deze hobby !
En vreemd genoeg, dat heeft het virus bij mezelf terug doen opsteken. Niet dat ik alles wil terugvragen. Het virus leef ik uit door hem te ondersteunen via raad, aankopen op e-bay, surfen naar tips, ... Zelf wil ik me nu gaan toeleggen op het modelBOUWEN in N. Een aantal missing links zelf produceren bv. Momenteel ben ik al de originelen aan het uittekenen voor Belgische brievenbusen en telefooncellen. Ook heel wat foto's aan het nemen van Belgische historische gebouwen. En in mijn achterhoofd spelen ook detailleringssetjes voor N-auto's. Zodat het eens gedaan zou zijn met al die 'spookrijders' met een reflecterende lens ipv vensters, .... Zoals jullie zien, heel wat idee?n en plannen. Maar het zal nog even duren eer de eerste resultaten er zullen zijn.
Waarschijnlijk worden dat die brievenbussen en een 17e-eeuws kapelletje in vakwerk (uit Hasselt).
 

n/a

ik reed HO vroeger
en wil nu herintreden
ik wil nu N gaan rijden waarschijnlijk digitaal ivm gebrek aan ruimte

(voor dat mensen zich afvragen wat ik met me HO ga doen [:p]
die bewaar ik)[:p][:p][:p]


Gottardo

Hallo,

ben nog nieuw op dit forum.  Voor de statistieken kan ik melden ook ik een N-baan heb, met voornamelijk Zwitsers rollend materieel (SBB en BLS), aangevuld met wat ?BB, een beetje DB en nog minder FS (dit hangt samen met het thema van mijn baan, nl. een internationale Alpenbaan).  Het rollend materiaal komt van zowat alle gangbare merken (dankzij de universele koppelingen, zo kenmerkend voor "onze" schaal).

Ik heb Minitrix-spoortjes gebruikt voor de onzichtbare gedeelten (tunnels en schaduwstations) en Peco-spoortjes voor de zichtbare gedeelten.  Het ligt allemaal op kurkbeddingen.  Als ik ooit tijd vind, zal er een Sommerfeldt-bovenleiding geplaatst worden en Kyodo-seintjes (liggen momenteel al jarenlang te wachten in een lade).

De treintjes kunnen wel al hun rondjes rijden.  Ze worden bestuurd door het systeem van Gahler & Ringstmeier, waarbij de spoorsecties gedigitaliseerd worden in plaats van de loks.  Dit betekent dat de kosten van het digitaliseren afhankelijk zijn van de dimensies van de treinenbaan (aantal wissels en spoorsecties) en niet van de treinenvloot.  Voordeel : je kan naar hartelust treintjes bijkopen en recht uit het doosje op de baan laten rijden (zonder het inbouwen van decoders in de vaak nauwe binnenruimte van de N-lokjes).

Deze bergbaan -nog steeds een bouwwerf zonder scenery [:(]- is L-vormig (4,00 x 0,80 en 1,10 x 1,00 m?).  De bouwwerken zijn gestart in de jaren negentig van de vorige eeuw (men heeft indertijd minder lang gebouwd aan de echte Alpentransversalen [;)]).  Momenteel ligt de werf om allerlei redenen (sleutelwoord "voltijdse job") quasi stil - er rijden enkel van tijd tot tijd treintjes om al te grote stofafzetting op de railtjes tegen te gaan (net zoals de ontroestingstreinen bij het echte voorbeeld).  In deze treinen zitten Roco-clean-wagens, en Noch "Reinigungszwergen" (viltjes die je onder 2-assige wagentjes kan klipsen) die tot volle tevredenheid hun reinigende dagtaak vervullen.

Johan

dibbetje

Ben sinds de maand december 2008 een baan in N begonnen, vroeger had ik H0 en had redelijk wat op zolder. Door een verhuis had ik plots geen zolder meer en moest het stellen met ongeveer 2,5 vierkante meter
Hierdoor heb ik heel mijn verzameling verkocht en in schaal N begonnen, ik heb voorlopig 2 locs en 6 wagons en wanneer die 2 bestelde wissels binnen zijn kan ik eindelijk aan mijn baantje beginnen.
tot op de trein