SCHAAL "N"

Gestart door tonycabus, 26 januari 2005, 22:11:04 PM

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ANDY

Ik rij met schaal N en analoog! De modelbaan die ik op dit moment bezit, is een modulebaan van Kibri met een voorgevormd landschap! Je moet eigenlijk alleen de rails en de scenery aanbrengen!

Een probleem waar ik op dit moment mee zit is dat de bochten van mijn huidige baan te scherp zijn, waardoor mijn K4-rijtuigen van LS-models bijvoorbeeld niet door de bocht geraken! Nu ben ik aant twijfelen om deze baan aan te passen of met een nieuwe baan te beginnen??

Waarom analoog nog?? Omdat de digitale wereld mij nog een beetje afschrikt! Kheb al redelijk wat zitten rond te vragen in diverse winkels en beurzen hierover en de meningen zijn meestal verdeeld! De ene zegt in N digitaal rijden is niet te doen en te duur voor op een kleine baan, de andere zegt gewoon dat het super is en niet zo moeilijk is om digitaal te rijden in N! En nu ben ik ook nog eventjes het befaamde KISS systeem aan het afwachten??

Als er iemand idee?n heeft ofzo die zijn altijd welkom??


ANDY

dwizeno

Ik ben zelf nog in de planning-verzamel fase, rij momenteel op een ge?mproviseerde baan (op isolatie plaat, lekker makkelijk om sporen op te prikken m.b.v. spelden).

De bedoeling is digitaal te gaan met een modulebaan, alle toebehoren (seinen, wissels etc) zullen digitaal bestuurd worden, ??n (waar strikt nodig meerdere) controller per module die de toebehoren verzorgt evenals de bezetmelding. Vermoedelijke protocol zal loconet worden met locobuffer en andere loconet-modules maar eerst even KISS evalueren vooraleer dit definitief gaat worden.

De loc's zelfs zou ik liefst met DCC uitrusten maar daar ben ik nog niet 100% uit.  Ik heb recentelijk nog geen loc's gekocht (mijn twee huidige zijn +/- 20j oud en bollen nog lustig [:)]) enkel wagons.  Nieuwe aankopen zullen op z'n minst met NEM stekker zijn in de veronderstelling dat daar steeds een decoder in moet passen (eventueel van het merk zelf)

Plaats Duitsland, 'tijdperk' zal zijn DRG omdat ik gek ben van die spaakwieltjes [;)] Waarom Duits en niet Belgisch?  Voornamelijk beschikbaarheid van (relatief betaalbaar) materiaal uit die tijdspanne.

MvG,
Dirk
 

Roderik

Mijn baan zit nog in het planningsstadium.
Modulaire baan van 280 op 60 cm, digitaal. Het sporenplan is edentiek aan de baan van Cambrai.
Thema: DIESEL!
Periode: 1960-1970
Plaats: Pajottenland met als centraal thema het oude stationsgebouw van Tollembeek maar dan wel met uitgebreider sporenplan.
Uitwerking: veel zelfbouw.
Ik ben momenteel vooral modellen aan het maken. Serie 200 (latere type 51), onkruidverdelgingstrein uit de jaren 60, en het schilderen van MTE kappen.
Always be modelling!

n/a

Hi,

Grote N-Baan, van 2,70 X 270 X 270 in U-Vorm de poten zijn 90 cm breed. De baan is opgebouwd in drie lagen.

Mix van Fleischmann en Roco rails.

Volledig digital, naar keuze met Intellibox of MRDirect.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


marctje

hallo,
ik ben de verantwoordelijke van de N-baan van de Mortselse club MTD
wij hebben een module baan van 9 meter lang en 70 cm breed naar duits voorbeeld
thuis ben ik bezig met een N-baan van 2m60 op 80, 50 op 50 en 1m10 op 70 in u vorm ik ben voornamelijk bezig met verzamelen van belgisch materiaal in schaal N

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

n/a

Dag daar,
Ik ben lid van Pacific in Wervik en na onze HO baan Wervik, hebben we nu (ongeveer) op punt staan onze nieuwe baan Louise-Marie.
Deze baan is op schaal N.
Ten eerste omdat we op de club een aantal N liefhebbers hebben, waaronder ikke.
En ook is er een mooiere baan te realiseren op de tot onze beschikking staande 9 meter.
Nu L-M klaar is gaan we in het voorjaar beginnen aan Ronse.
Dit is een project van een drietal jaren en als deze baan klaar is gaat hij samen met L-M een geheel vormen.
Onze banen zijn digitaal en zijn gesitueerd in de 50er jaren en er rijdt zowel stoom als diesel.

We hebben afgelopen weekend onze eerste beurs gedaan (Blankeberge) met de baan in afgewerkte staat en de reactisch waren zeer positief.[^]
Dit geeft ons de moed om weer drie jaar te ploeteren en zweten.[|)]

pahasoft

Ik rij ook schaal N, digitaal Selectrix en het zal niemand verbazen ook computer gestuurd.

Vorige baan (demo van Koploper) is vorig jaar afgebroken. Momenteel weer rustig een nieuwe aan het bouwen. Echt nog in beginstadium.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma
homepage: http://www.pahasoft.nl

n/a

Ik ben benieuwd naar het resultaat als Ronse (zie hierboven)klaar is en gekoppeld wordt met Louise-Marie,dit vond ik op zich al een schitterende baan op EXPO2004,ook als er gele 55/62ers rijden.Erg leuk idee is het alleen met een sleutel bedienbare wissel in de hoofdlijn als aansluiting naar de goederenkoer.De Wervikbaan ken ik van Wetteren (expo02),daar werd me nog een rijregelaar in de hand gedrukt,en heb daar een poosje met de 6215 mogen bollen.

Richard6016

n/a

Mijn in opbouw zijnde baan is gebaseerd op de bundel Ramskapelle in de Zeebrugse haven. Het betreft dus een interpretatie naar Belgisch voorbeeld in tijdperk V. Gezien de grote modelspoormerken niet veel Belgisch materieel leveren in N, moet ik ook mijn toevlucht zoeken naar artisanale producties, zoals de e-locs 23, 25.5 en 21/27. Verder probeer ik ook wat om te bouwen of zelf te bouwen. Ik ben momenteel al een tijdje bezig met een MS 96 te construeren in N.

De sturing van de baan is sinds verleden jaar digitaal (Twin-Center) met Viessman-decoders. Al bij al valt het best mee om de N-locs te voorzien van een decoder (de Roco 59 is een fluitje van een cent!), al moet er bij de wat oudere locomotieven wel wat worden gefreesd. De rijkwaliteiten verbeteren en het laat me toe om met diverse locomotieven te rangeren op het zelfde spoor.

tony

Hoi allen
Ik heb momenteel een testbaan (twee ovalen met elkaar verbonden en op elk ovaal een uitwijkspoor). dit om koploper onder de knie te krijge voor de toekomstige baan. Testbaan meet 160cm x 80cm. De tafal voor de geplande baan staat er al en meet 470cm x 100cm en daarop aansluitend een stuk van 130cm x 80cm (L-vorm). Er zou eventueel nog een stuk aan de andere kant kunnen komen van 80cm op 100cm (U-vorm). Wens deze volledig digitaal (met PC en Koploper) sturen. Het is de bedoelin om een Duitse baan te maken. Ik kan dan eventuele keerlussen verstoppen onder bergen. Anderzijds is de keuze in rollend materieel in schaal N het grootst naar Duits voorbeeld.
Groeten Tony
N/ TC/ DB/ V/ koploper

Spoor en Staal

Mijn baan is nog inde planningfase.
Momenteel ben ik de ruimte aan het opknappen waarin het geheel moet komen.

Het wordt een baan in een U-vorm met poten van 2,40m en een totale breedte van 3,30m.
De diepte wordt 60/70cm. Ik wil het geheel opbouw in enkele modules zodat ik bij het werken eraan deze eenvoudig eruit kan lichten.

De bedoeling is een rondlopende hoofdbaan te cre?ren met daarbinnen een hoogovenproces.

De aansturing is computergestuurd middels het HCCM systeem.
Dit systeem bestaat uit diverse printplaten die in een rek geplaatst worden en de aansturing verzorgen.
Het si blokgestuurd.

Ik heb hiervoor gekozen omdat ik een goede basis voordleig kon overnemen, en het zelf in elkaar solderen van de prinplaten ook erg leuk vind.

Jeroen

wimmeke

Ik zit nog steeds in planningfase maar staat wel op papier(goedkoop behangpapier aaneen geplakt) op ware grote 3,30 m op 2,15 m met een gang tussen van 60 cm en uitneembaar tussenstuk (bruggen) voor gemakkelijke toegang naar gang
Ik zal wel voor analoge besturing moeten kiezen daar het ombouwen van HL's ongeveer 200E zou kosten per stuk zonder garantie dat het goed werkt ( heb 20 HL + MS)

Johnnytrein

Hallo Wimmeke, ombouwen aan 200,00 euro per stuk leg dat eens uit aub. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ysbeer

Vraag

Wat is HL en wat is MS ???????????????

wim ysbeer