Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Schaal H0 gelijkstroom 2 rail

Gestart door tonycabus, 26 januari 2005, 22:09:41 PM

n/a

Ik moet mij melden in deze groep: geen baan, wel veel plannen, timmerhout en dozen vol alleen Belgisch HO-2R-materiaal op een zolder met een ruimte van  twee maal 6m x 90cm (in U-vorm). Wegens beroep geen tijd om aan een baan te werken, het blijft bij dromen, lezen en plannen... . Bedoeling is een Belgische baan te bouwen in hondebeen-vorm, met een haventje en industriezone voor de bediening. Alle tijdperken, als het maar Belgisch is ! Waarschijnlijk digitaal rijden voor het rangeergemak, de rest analoog.
PS: 90 cm is dus wel h??l smal: hoe moet je keren ? - dat geeft planningsproblemen !

tonycabus

Hallo,Dit is Boke's bericht...

Momenteel heb ik dus nog geen baan, maar het materiaal dat ik reeds bezit is allemaal in schaal H0. Ik heb ook gekozen voor het 2-rail gelijkstroomsysteem. Vorig jaar heb ik een intellibox van Uhlenbrock gekocht zodat hier ook de keuze al gemaakt is... Mijn eerste digitale locomotief is een 77'er van Mehano! En ik moet zeggen dat ik zowel met de Intellibox als met de locomotief geen problemen gehad heb om hem eens te laten rijden op een stukje spoor. Ook het programeren gaf totaal geen problemen. Uiteraard wel eventjes moeten zoeken en de handleidingen doorgelezen, maar dat geldt echter voor alle nieuwe apparatuur! Voor het overige bezit ik oudere locomotieven waar ik nog een decoder zal moeten inbouwen. Deze locs zijn hoofdzakelijk van Roco (62, 80, 59, 20, 29,...)! Ik heb ook 2 55'ers van Markl?n die omgebouwd zijn naar gelijkstroom. Voor de rails heb ik gekozen voor Rocoline met ballastbed omdat ik - mezelf kennnende - zeker weet dat ik hier en daar achteraf nog aanpassingen zal willen doen zodat het geen probleem mag zijn om nog ergens een wissel bij in te bouwen!
Nu ik toch aan het tikken ben: Welke decoders raden jullie mij aan om in te bouwen in bovenstaande locomotieven? Vooral van de 55'ers heb ik een beetje schrik dat de rijeigenschappen niet echt zullen zijn zoals de 77'ers omdat ze een ander type motor hebben!

Groeten,

Boke

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Ik voel mij hier ook thuis. Ben beginner en geen lid van een club.
Digitaal rijden en analoog schakelen (wacht op KISS)staat op het menu.
Nog maar twee locs van Roco digitaal en enkele wagonnetjes. Alles fictief naar belgisch voorbeeld en met Piko A-spoor. Een licht heuvellandschap. Baanplan: haventje, groene zone, klein stationnetje, klein industrie, kopstation met klein stadje. Scenery zelfbouw-schuur, goederenloods,werkmanshuisjes,bruggetje, stationnetje van Sijsele wordt nagebouwd,enz...-aangevuld met Auhagen gebouwen.

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

Roco line demobaan.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


françois

Ik ook, al heb ik nog geen baan (eerst verhuizen en hopen op een grote zolder en heel veel euro's)
W?l een 30-tal overwegend Belgische locs en 100-tal wagons (meestal goederen) in tijdperken III tot V. Sporen zijn Peco en Tillig, code 100. Al het nodige is na meerdere jaren sparen en verzamelen in mijn bezit, het moet alleen nog gebouwd worden.(detail) Bedoeling is om dit later digitaal te laten rijden met een IB en Lenz- of andere DCC-decoders.

Groeten aan al die modelspoorwegfreaks voor het boeiende leesgenot van dit forum waar ik al heel wat van geleerd heb.
Keep it rolling!
Fran?ois.
 

argilla

ik hoor ook thuis hier . rij NMBS een vaste baan van "dogbone" type van Pont-sur-Place naar Hatrivale Het linkergedeelte is een " loop" met een bergje van 1.20 hoog Het rechtergedeelte zal en industrie terrein worden ( nog in ontwikkelingsfase) Alles enkelsporig met een aftakking in het middenstuk naar Pont-sur-Place C.S .De aftakking naar H is na besparingen van de NMBS afgeschaft maar, vanuit CS ligt er nog een stuk spoorweg. Periode is diesel met hier en daar een stoomtrein die rijd voor clubs en vereinigingen op aanvraag Bovenleiding is nu zekers nog niet aan de orde .Bouwtijd ongeveer 5 jaar . Peco code 75 ( mijn oranje viertje heeft nog geen rp-25 wielsteellen) de rest wel. Roco en Lima matriaal. Digitaal. Totale rijlengte 56 meter Totale zolder oppervlakte 11m x 10m  Het is met opzet een simpel plan gehouden om zoveel mogelijk de sfeer van de Ardennen ( waar ik van hou en vele vakanties heb mogen doorbrengen Saint -Hubert ) weer tegeven.

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Hallo, in dit clubje hoor ik ook thuis
Ik ben ongeveer een 10-tal jaren geleden herbegonnen (na een eerste poging in mijn tienerjaren). Ik heb een niet zo grote baan in HO gelijkstroom (2,70m x 1,70m), die ondertussen bijna 'af' is, maar ik ben nu druk aan het bouwen aan een flinke uitbreiding. Onder invloed van ons aller lijfblad wil ik deze keer (meer) naar Belgisch voorbeeld werken, gesitueerd in tijdperk IV-V (zowel diesel als elektrisch, goederen- en personenverkeer). Het sporenplan is echter niet gebaseerd op een re?el voorbeeld (daarvoor is het te bescheiden en ik moest ook werken naar de beschikbare ruimte). Misschien zal er wel een Luxemburgse invloed in de baan zitten aangezien ik toch al meer dan 16 jaar in dat land woon. In ieder geval sluit ik niet uit dat er af en toe een Luxemburgse of Duitse lok te zien zal zijn.
Voorlopig is alles nog analoog bestuurd, maar nog dit jaar begin ik de installatie van een echt besturingssysteem. Ik heb na lang wikken en wegen gekozen voor digitaal zonder lokdecoders, met Miracos van Modeltech.

Luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

Ik kan het nergens specifiek onderbrengen daarom maar in mijn thuisbasis, is er iemand die iets gaat doen met de verkregen gegevens hier ???
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

karthuizer

Vanaf nu hoor ik hier ook thuis, overgestapt van 3-rail naar 2-rail. Baan zit nog in ontwerpfase, wordt een modulair rangeerbaantje. Rocoline sporen en een paar tillig elite wisseltjes. Ben van plan om met IB en mobile control te rijden. Hoofdzakelijk Belgisch rollend materieel.

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

T03

Ik rijd op gelijkstroom Peko rails, Fleischmmann,Liliput,Trix,Roco materiaal.[:)]

Groetjes
T3
"I have a train riding in my brain"

tonycabus

Aan Janjozef:
We gaan niet direkt iets met deze gegevens doen hoor, maar het geeft ons wel enig idee van de het aantal gebruikers van diverse schalen en systemen.
Nu is dit forum niet direkt representatief, het is immers maar een klein percentage van het totale lezersbestand, maar dit is toch wel een vrij goede indikatie.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Je mag mij ook in deze groep meetellen. Analoog (ga wel materieel twee spanningen toeleveren : pulsgestuurde rijspanning en hoogfrequente algemene voeding die rijtuigverlichting, locseinen en IR-functies moet sturen - zo kan ik het aantal decoders beperken tot locs die echt 'bediend' moeten worden, meer neutrale treinen kunnen gewoon analoog bollen) en code 100 (ben heel bescheiden modelbouwer).
Mijn baantje bestaat uit een fiddle yard die uitgeeft op de Pont des Allemands (bijna klaar in plasticard) die dan weer uitgeeft op een tweesporig rangeerbaantje. Maximaal 7 stammen en 11 locs kunnen tegelijk ingezet worden, rijden maximaal 2 tegelijk.
Deze constructie staat gewoon in de living. Fiddle yard achter de kast, rangeerbaantje onder een plexi kap. Lijkt wel een terrarium ;-).



FREMO e.V. - afd België

Hoi Ho-ers,

Wel ik behoor ook, voor een deel, toe aan deze klub. Echter ik heb geen vaste baan. Ik bezit wel zo'n 22 "FREMO"dules met als uitbeelding het oude loc-depot annex wagenwerkplaats anno 1945-1970 van de stad FR [= stationscode Brugge].

Ben nog steeds aan het verder uitbouwen van deze omgeving en dit zoveel als mogelijk in zelfbouw. Dus ook de sporen, wissels, enz..... Ik rij echter wel enkel met RP-25 wielen.

Vroeger bezat ik een dogbone baan en heb daarvoor alle elektronica gebouwd. Alle sporen waren steeds in twee richtingen berijdbaar.

Mvg
FREMO e.V. - afd Belgë
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Ludwigdc

Vaste baan op zolder.
Belgisch, vooral tijdperk III met af en toe een uitzondering als ik iets echt mooi vind van een ander tijdperk.
Baan naar fictief belgisch voorbeeld in een min of meer U vorm van 6,5m op 3,75 m, technisch af kan volledig rond gereden worden, de aankleding ben ik recentelijk begonnen.
Doorrij station (5 perron en 4 opstelsporen) en kopstation (4 perron en 5 opstelsporen) beiden met 2m perrons, 2 schaduwstations (??n 5 opstelsporen, ander 2 opstelsporen )
Rij digitaal ( lenz ) maar wisselstraat, blokdetectie, bezetmelding, afremsectie (lenz remmodule ), seinsturing gebeurd met een pc en zelfgeschreven (met vallen en opstaan) visual basic programma, die via een velleman K8000 interfacekaart, en zelfgemaakte stuur en detectieprinten het geheel regelt.
Daar ik de belgische seinen in de handel maar niets vind, maak ik die ook zelf via de printplaat etstechniek (fotogevoelige messingplaten gekocht bij conrad), kruip heel veel tijd in maar resultaat mag er zijn.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

n/a

Hallo

Ik hoor ook in deze schaal. De ruimte wordt nu klaar gemaakt en daarna wil ik beginnen met een start van een digitale baan.

groet Jan