Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

blokbeveiliging -controle-

Gestart door conmeljanand, 26 januari 2005, 13:43:16 PM

conmeljanand

Kan er mij (nog altijd een leek :I - onontgonnen gebied)) iemand, uitleggen hoe u een blokbeveiliging maakt. Zoals altijd (zie B-signalen)

- met viessmann produkten (terugmelding ... reedcontacten ...)
- digitaal
- c-rails
- interface M?rklin
- samen met B-signalen (Henckens)
- ...

Hoe een trein tot stilstand komt voor een rood signaal, vertrekt bij een groen signaal ...

Moet dit geprogrammeerd worden (paps-progr) of wordt dit gestuurd door de elektronica V ?

Alle hulp is zeeeer :) welkom !!! (schema's, uitleg voorbeelden, sites ..)

Dank u bij voorbaat ;)


jan
jan

n/a

Jan,

Wil je gebruik maken van een besturings-programma, of wil je een stand-alone blokbeveiliging realiseren??
Als het met een besturingsprogramma is, met welk programma wil je dit dan doen.
Oftewel meer informatie vanaf jouw zijde.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Gerolf

Op mijn eigen baan heb ik een volledig zelf ontwikkelde blokbeveiliging in stappen opgebouwd:
Bezetmelders, bloklogica en seinsturing voor seinen (zoals die van Henckens, maar dan zelfgebouwde) en hiervan afhankelijke snelheidsregeling voor mijn (analoge) baan.
Er staat informatie over op mijn website (kijk bij besturing->automatisering) met beknopte uitleg en schema's. Indien je beter gedocumenteerde schema's of meer informatie wenst, mail me dan maar.
Verder zou ik ook de nieuwe reeks van 'KISS' in de volgende MSM's in de gaten houden.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol De Bard

Ook "Kis" zal te zijner tijd een bloksysteem beschrijven, Jan.
Maar er moeten eerst wat dingen afgehandeld worden van "algemeen nut". Daarna komen de ?chte schakelingen beetje bij beetje aan de beurt. De ruimte is beperkt, ik zei het al...

Gerolf's systeem is zeker goed maar ligt op een h??l ander nivo dan dat van de meeste lezers. Hij heeft als "amateur" een hoger nivo bereikt dan vele "pro's". [;)]
Kis wil geen afbreuk doen aan bepaalde systemen, maar alleen een zo eenvoudig en vooral begrijpelijk mogelijke elektronika voor de modelbaan aanbieden. Dat is, geloof me, een hele opgave!!
Dingen eenvoudig maken is moeilijker dan men geneigd is te denken.[:p]
Het volledige systeem wordt ook complex genoeg, reken maar. Maar door de "step by step"-methode snapt dan ook de leek waar hij mee bezig is.
Misschien stel ik wel voor aan de redaktie om er op een dag een "special" aan te wijden.
Ook andere onderwerpen verdienen dat!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

bartie

Dag allemaal,

Ik zou voor mijn bloktrajcten de HEKI modulen 9156 (met vertrek- en remvoorziening) willen gebruiken. Is er iemand die deze gebruikt? En zo ja, ben je daar tevreden over?

Groetjes Bart.[:)]

conmeljanand

Best Wim,

normaal gezien is het met een besturingsprogramme : WinDigital 8

Indien u alles stuurt met het programma, komt er dan geen electronica bij te pas ?[:I]

jan

jan
jan

Johnnytrein

@Bartie, waarom zet je deze vraag in een bestaand draadje over blokbeveiliging [:I]?

Nvdm: Omdat het over blokbeveiliging gaat Johnny![;)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door conmeljanand

Best Wim,
normaal gezien is het met een besturingsprogramme : WinDigital 8
Indien u alles stuurt met het programma, komt er dan geen electronica bij te pas ?[:I]
jan



Beste Jan,

Bij het gebruik van een besturingsprogramma, regelt de computer, dus het programma de blokbeveiliging. Of WinDigital het aller gemakkelijkste programma is omdat voor elkaar te krijgen, weet ik niet. Of ik weet het eigenlijk wel, niet dus. Wil je een gemakkelijker programma kijk dan eens naar het gratis te downloaden en te gebruiken Koploper. www.pahasoft.nl

Voor het aansturen van de seinen heb je seindecoders nodig, of gewone wisseldecoders. Speciale seindecoders zijn bijvoorbeeld te koop bij LDT.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk