Schaal N digitaal

Gestart door Roderik, 25 januari 2005, 13:12:24 PM

Roderik

Heeft iemand ervaring met digitaal sporen in schaal N? Dit blijkt qua aansluiten en instellen hetzelfde te zijn als op schaal HO, maar toch... Is dit moeilijk? Ik heb al gelezen dat het neerkomt op serieus "gefoefel" V om bijvoorbeeld decoders in locs te bouwen.
Always be modelling!

dwizeno

Ik heb hier geen ervaring mee maar ik denk dat je er inderdaad vanuit kan gaan dat dit serieus gefoeter is.  Lijkt mij zinvoller om loc's te kopen die reeds met een decoder zijn uitgerust (toch in eerste instantie).  

Ik ben er zelf nog niet uit of ik mijn loc's digitaal ga laten rijden. Ik heb momenteel maar twee kleine N locjes waarvoor gewoonweg geen decoder te vinden is die past (altans nog niet gevonden).  Momenteel denk ik enkel loc's te gaan aankopen die een NEM stekker voorzien in de veronderstelling dat je in die modellen een decoder moet kunnen inproppen Dan kan ik ze later nog steeds voor DCC uitrusten.  Het ideale lijkt mij een systeem te vinden dat met een mix van statische decoders (alla bolk systeem) en ingebouwde decoders overweg kan.
 

n/a

Ik heb er dus WEL ervaring mee, spoor digitaal in N en heb daar tot dusver geen enkel probleem mee.
Het inbouwen van decoders valt ook reuze mee, al heel lang hebben locs een printplaat aan boord met allerlei analoge spullen erop, die kun je er vrij eenvoudig vanaf slopen en dan een decodertje op de juiste printsporen aansluiten, hier en daar een verbinding verbreken, soms een stukje uit het printplaatje freezen en draaien maar. Het klinkt misschien ingewikkeld maar dit is wat H0ers ook moeten doen met oude locs en als je het voor je ziet is het "gefoefel" minimaal.