Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

21-polige decoder stekker

Gestart door DasBert33, 20 januari 2007, 13:35:49 PM

DasBert33

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar de specificatie van de 21 polige decoder stekker zoals deze oa door ESU gebruikt wordt. De standaard is ook bekend als mtc 21.

Ik zou graag een adapterpcbtje ontwerpen waarop ik decoders met deze aansluiting kan pluggen. De elektrische specificatie (pintoewijzing) heb ik reeds gevonden maar ik vind niets over de mechanische afmetingen van de 21 polige stekker zelf. Welke connectoren kan ik voor op mijn pcbtje gebruiken? fabrikanten/bestelnummers?

(ter info: dezelfde vraag heb ik ook op het marklin-users.net forum gesteld)

Bijkomend vraagje, is het mogelijk om ESU lokpilot v3.0 decoders met 8 polige connector om te bouwen naar de 21 polige door alleen de 21 polige connector erbij te solderen? Weet iemand hiervan het bestelnummer?

Bert
 

Klaas Zondervan

Bert,

in een ander draadje hebben we het ook al over de 21-polige gehad.
Daar heb je zelf een link gegeven naar een website waar de info over de pinbezetting staat. Op die zelfde website vond ik na enige omwegen een decodertester waar ook een 21-polige connector op zit. Uit de stuklijst heb ik het volgende gekopi?erd:

120003
1
Stiftleisten gerade 50 polig, muss gek?rzt werden
850-10-050-10-001101

120324
1
Buchsenleiste anreihbar, 50 polig, muss gek?rzt werden
310-13-120-41-001001

Het eerste nummer is het artikelnummer bij een Zwitserse elektronika firma, het lange nummer is het typenummer. Die nummers zeggen mij niks, maar misschien dat je hier iets mee verder komt.

Oja, de link naar die pagina:
http://www.ad-soft.ch/moba/_main_deu.html?textframe=http://www.ad-soft.ch/_main/moba/elektronik/dectester2.html

DasBert33

Bedankt Klaas,

Ik moet inderdaad misschien wat verder kijken dan m'n neus lang is [;)]

Ik heb daarmee in elk geval alles gevonden wat ik nodig had. Blijkbaar hebben de pinnen gewoon een standaard pitch van 1.27mm ofte 50 mil.

Bert
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door DasBert33

Ik moet inderdaad misschien wat verder kijken dan m'n neus lang is [;)]

Goed zoeken is inderdaad een kunst. Maar in dit geval neem ik het je niet kwalijk want het is een site die erg ingewikkeld navigeert.

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door DasBert33
Bijkomend vraagje, is het mogelijk om ESU lokpilot v3.0 decoders met 8 polige connector om te bouwen naar de 21 polige door alleen de 21 polige connector erbij te solderen? Weet iemand hiervan het bestelnummer?

Bert



Bert,

Hoewel het technisch mogelijk is (alles is voorzien behalve de connector) wil ik je dit ten sterkste afraden: de kans dat je de decoder beschadigt is niet bepaald klein, en voor een slordige 30 euro heb je een fabrieksdecoder met 21-polige stekker (ESU bestelnummer 52614 voor LokPilot V3.0).

Mattias

DasBert33

citaat:
Geplaatst door TrainTechnology
Bert,

Hoewel het technisch mogelijk is (alles is voorzien behalve de connector) wil ik je dit ten sterkste afraden: de kans dat je de decoder beschadigt is niet bepaald klein, en voor een slordige 30 euro heb je een fabrieksdecoder met 21-polige stekker (ESU bestelnummer 52614 voor LokPilot V3.0).

Mattias



Bedankt voor de info. Ik heb hier nog een paar v3.0's met nem652 die ik misschien wil 'upgraden' naar 4 aux outputs. Ook word ik onnozel van het geprul met de paarse AUX2 draad die niet op de nem stekker zit.

Bij Farnell kan je de ontbrekende connector bestellen.

Waarschijnlijk zal ik het risico toch nemen, ik ben het reeds gewoon smd te solderen door m'n werk.

Bert

 

Brunel

Bachman heeft een verloopstekker aangekondigd. Geen idee of die er al is.

DasBert33

Bedankt voor alle antwoorden totnogtoe.

Weet iemand ik of alle 4 AUX functieoutputs zo kan gebruiken of moeten bij AUX3 en AUX4 nog versterkerschakeling bij geplaatst worden zoals op de link van Klaas gesuggereerd wordt?

Edit: Ik doel hierbij vooral op ESU decoders zoals de lokpilot en loksound v3.0.

Bert
 

Klaas Zondervan

Volgens die website zijn de uitgangen AUX3 en AUX4 in stroom begrensd door een interne weerstand van 82k in de decoder. Dat levert te weinig stroom om een led aan te sturen, daarom heeft hij in zijn tester er een versterker tussen gezet.
Ik had er nog nooit van gehoord dat die uitgangen begrensd zijn. Je zou het eens na kunnen lezen in de handleiding van de decoder of het inderdaad zo is. Ik zou het ook op kunnen zoeken, maar daar ben ik nu even te lui voor en het is jouw decoder.[:D]

DasBert33

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Volgens die website zijn de uitgangen AUX3 en AUX4 in stroom begrensd door een interne weerstand van 82k in de decoder. Dat levert te weinig stroom om een led aan te sturen, daarom heeft hij in zijn tester er een versterker tussen gezet.
Ik had er nog nooit van gehoord dat die uitgangen begrensd zijn. Je zou het eens na kunnen lezen in de handleiding van de decoder of het inderdaad zo is. Ik zou het ook op kunnen zoeken, maar daar ben ik nu even te lui voor en het is jouw decoder.[:D]



Welja,
ik heb net even de krimkous van een lokpilot v3.0 gehaald. AUX1 en AUX2 schakelen mooi tussen 0V en 18V. Ik vermoed in een open collector schakeling want als je tussen VCC en de uitgang meet schakelt hij 18V maar als je tussen GND en uitgang meet, zie je nooit iets veranderen.

AUX3 en AUX4 daarentegen schakelen slechts tussen 0 en 5V. Dit  zullen rechtstreekske uitgangen van de controller zijn, beschermd door de beschreven serieweerstand. Bij deze meet je steeds 5V spanningsverschil tussen uitgang en resp. vdd en gnd bij schakelen. De uitgangen zijn actief hoog.

Mijn plan is nu om aan AUX3 en AUX4 npn darlingtontransistors aan te hangen als versterker, type BST52 die ik nog heb liggen om oude marklindecoders te repareren.

Zo krijgen mijn lokpilots in de toekomst 2 extra AUX outputs. Nu nog iets vinden om die uitgangen op aan te sluiten [:D].

Bert