Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wisseladressen en Decoderadressen bij een TC.

Gestart door INFO, 01 januari 2007, 21:41:42 PM

INFO

Hi TC gebruikers,


Een veel voorkomend probleem, cq vraag bij dit systeem is hoe te handelen bij het instellen van de wisseladressen en de wisseldecoders.


Aller eerst wat achtergrond informatie bij de wisseldecoders en de opbouw van de wisseldecoder adressen en de adressen voor de wissels zelf.


Het is opgebouwd in groepen van vier wisseladressen per wisseldecoder, Waarbij op de wisseldecoder de aansluitpunten voor de wissels genummerd zijn van 1 t/m 4.

Dus dat zijn de 4 adressen die bij de wisseldecoder behoren.


Voorbeeld:

Wisseldecoder 1 daar behoren de wisselnummers 1 t/m 4 bij. Dit is gelijk aan de nummers die bij de uitgangen op de decoder staan.

dAddr 1 vAddr 1 uit 1 D
dAddr 1 vAddr 2 uit 2 D
dAddr 1 vAddr 3 uit 3 D
dAddr 1 vAddr 4 uit 4 D


wisseldecoder 2 daar behoren de wisselnummers 5 t/m 8 bij. Waarbij Wisselnummer 5 gelijk is aan uitgang 1 op de decoder.

dAddr 2 vAddr 5 uit 1 D
dAddr 2 vAddr 6 uit 2 D
dAddr 2 vAddr 7 uit 3 D
dAddr 2 vAddr 8 uit 4 D



wisseldecoder 64 heeft dus als wisselnummers 253 t/m 256.

Dit kun je op twee manieren bereken.

Om het eerste wisselnummer te weten van een decoder bij decoder 64


64 - 1 = 63
63 * 4 = 252 is het laatste adres van deze decoder tel hier 1 bij op en je heb het eerst wisselnummer van de volgende decoder. In dit voorbeeld dus 64  met als eerste wisselnummer 253
Het laatste wissel nummer is uiteraard 64 * 4 = 256. De andere uitgangen liggen daar dus tussen.

De andere manier is het decoderadres te nemen dit met 4 te vermenigvuldigen en van de uitkomst 3 af te trekken om het eerste adres voor uitgang 1 te bereken.


dAddr 64 vAddr 253 uit 1 D
dAddr 64 vAddr 254 uit 2 D
dAddr 64 vAddr 255 uit 3 D
dAddr 64 vAddr 256 uit 4 D

In DCC format heb je een module adres bereik van 1..512

Dus het hoogste wisselnummer is 512 * 4 = 2048

In FMZ format heb je de adressen 1..119 tot je beschikking, die je moet delen met de loks. Dubbele nummers zijn niet mogelijk. Dus Lok 1 en wisseldecoder nr 1 is niet mogelijk.


Om nu een wisseldecoder te kunnen programmeren, MOET dus eerst dit bereik in de Twin-Center worden opgegeven, voordat de wisseldecoder zelf geprogrammeerd kan worden in het bereik wat gewenst wordt in en bij deze decoder.

De wisseldecoder zal altijd het groepsnummer (decoderadres) overnemen als hij een wisseladres uit zijn groep ontvangt, dus voor module 2 maakt het niet uit of hij adres 8 of adres 5 ontvangt als programmeer adres, de module zal zich dan altijd instellen als module 2 met als bereik 5 t/m 8.

Als Tony dit even laat plakken, hoeft niemand het meer te zoeken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ik worstel al lang met aandrijven wisseldecoders en vond je overzicht heel instructief. Nu heb ik 4 wissels een virtueel adres gegeven en decoder nr 1.
Maar wat ik zou willen weten, is HOE ik (aan het slot van je mail) het bereik 1 tot 512 in mijn Twin Center kan aangeven. Want de wissels werken niet hoewel ze visueel worden weergegeven in keyboard mode.
Wellicht kijk je eens naar je mail en vind je deze....?[;)]
Jammer dat de fabrikant zo onduidelijk uitlegt hoe men e.e.a. doet...[B)]
Vriendelijke groet,
Willem

INFO

Willem,

Dat bereik kun je niet aangeven, dat is het bereik.
Alleen de waarheid ligt in het midden.