Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De Ultieme Keerlus van FunkyRail (re-style)

Gestart door INFO, 21 december 2006, 12:17:57 PM

didier1990

#60
beste

nummer is toch 503398 moet je 3x hebben kost 5,49?
zijn toch nummers voor conrad.be[:o)]
oke zal maar toegeven kan niet lezen sorry mijn schuld

INFO

#61
Ja dat is het juiste nummer, maar dat was niet het nummer wat je eerst op schreef, en wat je onder tussen hebt aangepast. Dit is dan ook mijn laatste reactie op je vragen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Aart

#63
Voor de Funky keerlusmodule is het nodig dat de volledige trein op de middelste sectie (+naastliggende) past. Als het daadwerkelijk een keerlus betreft is dat wel zo handig omdat de lok anders tegen de staart van de trein rijdt. Maar er zijn ook andere plekken in een baanontwerp waar een zelfde situatie kan voorkomen, bijvoorbeeld een driehoek. Het kan erg bezwaarlijk zijn om ??n van de zeiden van de driehoek zolang te moeten maken als je langste trein. Vanavond kreeg ik een ideetje dat ik in onderstaande plaatje heb uitgewerkt.
Vragen:
- Klopt mijn idee?
- Zie ik misschien dingen over het hoofd?
- Kan iemand (als dit werkt) hiervoor een printlayout ontwerpen?

EDIT: bovenste deel betreft de gewone keerlusmodule, onderste deel mijn voorstel!




ToThePoint

#64
De reden waarom de sectie's groter moeten zijn als uw langste trein is omdat de wielen doorgeven als ze over de onderbreking komen.
Als er dankzij die wielen een overbrugging ontstaat en de nulsituatie wordt opgeheven dan zit u terug met een kortsluiting.
De oplossing is kunststof wielen op wagons en rijtuigen.
Wat doet u dan met een trein die stroom afneemt op alle wielen ?
De ICE van piko b.v. of de lint van fleischmann ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Aart

#65
citaat:
Geplaatst door ToThePoint

De reden waarom de sectie's groter moeten zijn als uw langste trein is omdat de wielen doorgeven als ze over de onderbreking komen.
Als er dankzij die wielen een overbrugging ontstaat en de nulsituatie wordt opgeheven dan zit u terug met een kortsluiting.
De oplossing is kunststof wielen op wagons en rijtuigen.
Wat doet u dan met een trein die stroom afneemt op alle wielen ?
De ICE van piko b.v. of de lint van fleischmann ?



De kans dat een sectie tegelijkertijd aan beide zeiden verbonden wordt met de aanliggende sectie, door een wiel die over de las rijdt, is erg klein. Zeker als je de lengte van de stroomloze sectie slim kiest, moet dat volgens mij vrijwel uit te sluiten zijn.

Wagons die op meerdere wielen stroom afnemen (voor de verlichting), vormen inderdaad een probleem evenals treinen die over langere lengte (hoe lang is die lengte?) stroom afnemen. Om het eerste probleem op te lossen zou je dan van alle wagons de stroomafname moeten beperken tot ??n paar wielen.

Ik meen gelezen te hebben dat de ICE's stroom afnemen op het voorste ?n het achterste rijtuig. De voorste zorgt voor de motorspanning en de achterste voor de verlichting. Betekent dit ook dat beide rijtuigen met elkaar kortgesloten zijn? Zo ja, dan werkt mijn oplossing inderdaad niet. Zo nee, dan moet de lengte van de stroomloze secties gewoon net zolang zijn als het stroomafnemende rijtuig. Hoe het met de stroomafname bij de lint van Fleischmann zit, kan ik even niet achterhalen.