De Ultieme Keerlus van FunkyRail (re-style)

Gestart door INFO, 21 december 2006, 12:17:57 PM

Jean

#15

Ja, de achterliggende vraag achter mijn eerdere postings is  (inderdaad) hoe deze keerlusmodule voor een grotere groep  modelspoorders (dan degene die het zelf kan bouwen) beschikbaar komt.

Suggesties?
Drop ze maar.    


Groet,
Jean

Klaas Zondervan

#16
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad

Suggesties?
Drop ze maar.  

De beste suggestie die ik op het moment heb: iemand die zo'n module wil hebben bestudeert eerst het schema en de printlayout die Info aan het begin van dit draadje heeft laten zien. Koopt vervolgens de benodigde spullen en bouwt het geheel nauwgezet na. Gewoon een kwestie van gaatjes tellen.
Maar je moet niet verwachten dat je dit als beginneling in ??n avond in elkaar bakt. Reken er maar gerust op dat je dan een weekje bezig bent, dan kan het altijd nog meevallen.

INFO

#17
citaat:
Geplaatst door Koen

Misschien is het interessant om voor deze schakeling een print te tekenen. Ik heb net voor mijn wisselmotoren een print uitgetekend en laten frezen door "the pcb-shop". Dit kost mij voor 15 printjes van 5 op 5cm een kleine 50 euro. Binnen 14 dagen worden ze geleverd.
Bovendien staan alle componenten op de print gedrukt wat het bestukken van een print, ook voor 'electro nono's', een stuk eenvoudiger maakt.

mvg
Koen



Beste Koen,

Als je even verder kijkt als je neus lang is, kun je zien dat die print al ontworpen is. Staat gewoon op de eerder genoemde site. Het laten maken van die prints kost bij een oplage van minimaal 50 stuks 14,-- per print. Dit is net even teveel om zomaar te investeren.

Dus gewoon een sporenprint kopen en daar de schakeling op maken, is de snelste en goedkoopste manier.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Koen

#18
@Info,

Inderdaad niet goed gezien [:I].
Ik kan mij best inbeelden dat 50 stuks een behoorlijke investering is maar als je een beperkt aantal laat maken, wordt het kostenplaatje toch een stuk kleiner. Natuurlijk betaal je dan meer per print maar dat is een keuze. Je kan ze natuurlijk ook zelf etsen maar dan zit je nog met de afvalproblematiek (in een ander draadje al eens aangehaald).

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

INFO

#19
Koen,

Weet jij eigenlijk wel hoeveel werk het is om een printje te etsen??
Dat proces heb ik een 6 tal jaren geleden afgesloten.
Dus daar begin ik niet meer aan op een wat grotere schaal, voor eigen gebruik en als prototype zal ik dit nog doen, maar als het meer dan 3 wordt, is het al niet meer kosten dekkend.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Koen

#20
@info,

Ik weet dat dit een tijdrovend werkje is. Ik heb zelf jaren lang printen ontworpen en ge?tst, enkel- en dubbelzijdig, toen ik nog climasturingen maakte en begrijp dat dit niet meer kosten dekkend is. Voor mezelf ets ik geen printen meer maar laat deze frezen. Dit is wel iets duurder dan zelf etsen, maar je steekt er dan ook geen tijd meer in en je zit niet met al die chemische producten. Bovendien wordt de silk layer op de print gedrukt waardoor serie reproductie een stuk eenvoudiger wordt.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

#21
Als je de print klein houdt (compacte opbouw) vind ik de ets-prijs best meevallen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#22
citaat:
Geplaatst door Koen

Misschien is het interessant om voor deze schakeling een print te tekenen. Ik heb net voor mijn wisselmotoren een print uitgetekend en laten frezen door "the pcb-shop". Dit kost mij voor 15 printjes van 5 op 5cm een kleine 50 euro. Binnen 14 dagen worden ze geleverd.
Bovendien staan alle componenten op de print gedrukt wat het bestukken van een print, ook voor 'electro nono's', een stuk eenvoudiger maakt.

mvg
Koen



Koen

wat moet je precies aan hun toeleveren,en hoe maak je dat(waarmee)

wim ysbeer

Koen

#23
@Wim (Ysbeer),

Je moet de Gerber-file, drill-file en aperture tabel doormailen. De gerberfile neemt, afhankelijk hoeveel layers er gebruikt worden, twee - vier of zes bestanden in beslag. De drill-file is ??n bestand en de aperture-files zijn twee bestanden.
Je mag bij "thepcbshop" maximum 4 layers toeleveren.
Alles wordt besteld via internet op http://www.thepcbshop.com.
Voor het tekenen van deze printen maak ik gebruik van Easy-pc. Dit is een pakket waarbij je gebruik kan maken van auto-routing (bij dit programma werkt dit uitstekend). In Belgi? is daar geen verdelen voor en heb dit  rechtstreeks in de UK aangekocht. Als je meer gegevens van deze firma wenst, laat je het maar weten.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Klaas Zondervan

#24
De laatste berichten dwalen toch wel wat te veel af van het oorspronkelijke onderwerp. Is het mogelijk om dit af te splitsen naar een topic over het ontwerpen/maken/kopen van pcb's?

Koen

#25
@Klaas Zondervan,

Je hebt gelijk. We dwalen te ver af van het onderwerp [:I].

@Tony,
Kunnen we deze berichten verplaatsen of moeten we, indien nodig, zondermeer een nieuw topic aanmaken en dit laten staan?

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

tonycabus

#26
Los kunnen deze berichten helaas niet verplaatst worden.
Waarom geen draadje starten in de KIS-rubriek? Maar in die reeks heb ik ook al uit de doeken gedaan dat je soms veel sneller een eenvoudige schakeling op gaatjesprint bouwt dan dat je er printjes voor maakt.....
En die keerlusschakeling is eigenlijk niet zo ingewikkeld. Aan electronici hoef ik dit niet te vertellen, maar als je erin slaagt een schakeling op te splitsen in zijn deelcomponenten, heb je een beter overzicht over hoe ze opgebouwd is en hoe ze functionneert[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

patrick smout

#27
Jean (en andere ge?nteresseerden),

neem eens een kijkje op

http://hccm-gg.hobby.nl/

doorgaan naar Documentatie / Infobladen, infoblad 43 (KLS)

Ik ben niet 100% zeker of de HCCM de keerlusschakeling aanbied als bouwpakket maar ze doen het met zekerheid voor andere schakelingen.
Misschien een mailtje sturen?

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Frank_N

#28
Het door INFO geposte (dubbelzijdige?) printontwerp lijkt me beslist betaalbaar te reproduceren als je er meerdere van laat maken. De schakeling is vervolgens best op betrouwbare en bedrijfszekere manier na te bouwen, voorop gesteld dat er een goede beschrijving bij geleverd word. Zo op het eerste gezicht lijkt de print kleiner dan Eurocart.
Groet van Frank
edit: zelf zou ik het op experimenteer board maken.
Groet van Frank

INFO

#29
Hi,

Misschien dat er in de komende weken hier een project voor wordt gestart, er worden op dit moment wat mogelijkheden bekeken.

De Layout zoals hij in het eerste bericht staat is een enkelzijdige layout, en hij is 8 bij 10 cm groot. Dus een halve eurokaart.
De print is op dit moment aangeboden aan PCB-Pool. Alleen die hebben een probleem, die krijgen mijn *.ddf niet geopend.[:(!][:(!][:(!]
Als dit niet opgelost kan worden, zal ik het ontwerp nog een keer met Eagle tekenen, misschien werkt dat beter.
Alleen de waarheid ligt in het midden.