Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De Ultieme Keerlus van FunkyRail (re-style)

Gestart door INFO, 21 december 2006, 12:17:57 PM

INFO

Hi gelijkstromers,

Gezien de laatste ontwikkelingen, heb ik besloten mij niet langer in te zetten voor deze vorm van service en informatie verstekking.
Iedereen is hartelijk bedankt.

Mvg
Wim Ros (Info).
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

#1
hallo info.

Een mooie schakeling,alleen vind ik hem nog al ingewikkeld.
leg eens uit hoe dat ding eigenlijk werkt.
Ik heb persoonlijk de pest aan bistabiele relais om dat ze altijd net in die stand staan die je niet wilt.
Ik bedoel dus je heb nooit een stabiele uitgangs pos.
En duur zijn ze ook nog.

Maar dat zegt allemaal niks hoor.
Want zo te zien is hier best over nagedacht

wim ysbeer

Klaas Zondervan

#2
citaat:
Geplaatst door INFO

....Ultieme Keerlus van Funky Rail naar idee van Patrick Smout en Klaas Zondervan.

Wim,

Dit is niet correct. Het idee is van Funky (Henk Funk). Patrick en ik hebben alleen wat verbetervoorstellen aangedragen.

Ysbeer, de werking van deze module wordt uitgelegd op de site van de uitvinder: http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
Voor jou moet dat voldoende zijn om het te begrijpen.

INFO

#3
Hi Ysbeerke,

De werking is op te splitsen in twee funkties.

1.: Het doorgeven van een bezetmelding aan een terugmeldmodule, van 3 punten.

2.: Het ompolen van de spanning op al die drie de punten, tegelijk.

Op basis van de volgorde van het in rijden van de keerlus, worden de 3 bistabiele relais geschakeld. Bij het digitale bedrijf bepaald niet de polariteit van het spoor de rijrichting, maar bepaald de lokdecoder de rijrichting. Dus het relais kan nooit in de verkeerde stand staan.
In deze situatie onstaat er dus nooit een kortsluiting, dus de keerlus wordt niet geschakeld op basis van eerst een kortsluiting maken en dan schakelen, zoals dat bij de LK100 en andere keerlus modules wel het geval is. Hier gebeurd het omschakelen door het bezetmelden van de in rijsporen in het geval van de tweerichting print a+b of e+d. Op de middelste deel wordt er dus niets geschakeld, daar wordt alleen bezetgemeld. En dit middelste deel is bepalend hoelang een stroomafnemende trein mag zijn.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#4
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

....Ultieme Keerlus van Funky Rail naar idee van Patrick Smout en Klaas Zondervan.

Wim,
Dit is niet correct. Het idee is van Funky (Henk Funk). Patrick en ik hebben alleen wat verbetervoorstellen aangedragen.



Klaas, dit staat op de site van Henk.

[citaat]
Via een heel erg terloopse opmerking in een draadje op het Beneluxrail forum in contact gekomen met Patrick Smout. Hij had namelijk voor eigen gebruik een keerlusmodule ontworpen en gebouwd die aan al mijn eisen tegemoet kwam. Alleen had Patrick zijn module in SMD gemaakt maar met zijn geweldige hulp en ook die van Klaas Zondervan op het Beneluxrail-forum hebben we een zelfbouw keerlusmodule ontworpen die groen scoort op alle onderdelen van het bovengenoemde eisenpakket en die ook nog eens ruim minder kost dan een LK100.
[citaat]

Hier maak ik uit op de Patrick de geestelijk vader is van het geheel.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#5
Wim,

het kan zijn dat mijn geheugen me inderdaad wat in de steek laat.
Ik wist niet meer dat Patrick de oorspronkelijke bedenker was.
Het belangrijkste wat ik wilde zeggen: mijn rol was tamelijk bescheiden. Ik heb alleen maar een verbetering voorgesteld voor de plaatsing van de stroomdetectors en ik ben zeker niet de bedenker van deze schakeling.

Jean

#6

Ik heb de pagina?s doorgelezen en heb een paar vragen voor de technici onder ons.

Is deze schakeling te gebruiken in combinatie met Uhlenbrock 63340 (een ge?ntegreerde bezet-en terugmeldmodule via loconet)

Waar of bij wie kan ik er een bestellen, zelf maken is te hoog gegrepen voor mij.

Werkt de keerlus automaat van de POWER-3 (net als de LK-100) ook op basis van het laten onstaan van kortsluiting?



Groet,
Jean

tonycabus

#7
"sticky" gemaakt, dan hoeft niemand ernaar te zoeken!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

#8
citaat:
Geplaatst door Jean_Hoogstad


Ik heb de pagina?s doorgelezen en heb een paar vragen voor de technici onder ons.

Is deze schakeling te gebruiken in combinatie met Uhlenbrock 63340 (een ge?ntegreerde bezet-en terugmeldmodule via loconet)
Waar of bij wie kan ik er een bestellen, zelf maken is te hoog gegrepen voor mij.
Werkt de keerlus automaat van de POWER-3 (net als de LK-100) ook op basis van het laten onstaan van kortsluiting?
Groet,
Jean



Jean, het werkt niet met ge?ntegreerde bezet (stroomdetectie) modules. Je kunt wel de 63350 gebruiken en voor de rest van de 13 andere contacten eigen stroomdetecties maken.

De Power 3 werkt hetzelfde als de LK100, dus op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting.

De modules worden niet kant en klaar geleverd, het is geheel zelfbouw. Het bouwen van de modules is te arbeids intensief, dus is prijstechnisch niet interessant.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#9
citaat:
Geplaatst door tonycabus

"sticky" gemaakt, dan hoeft niemand ernaar te zoeken!


Bedankt Tony een goede zet. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

#10
Nee Wim, een prima voorstel!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Jean

#11
Klaas en/of Wim,


Is het mogelijk om in een 'klasje' met een aantal electro-nono's en andere belangstellenden gezamenlijk een dergelijke ultime keerlus schakeling te maken?
Bij voldoende belangstelling bijvoorbeeld.

Groet,
Jean

INFO

#12
Jean,

Weet je hoeveel voorbereiding dat kost, nog afgezien van de onderdelen die aangeschaft moeten worden. Er waar had je zoiets willen organiseren? Het is in eerste instantie een leuk plan, alleen ben ik bang dat de uitvoering er van iets moeilijker wordt.
Dit soort acties zijn ook al eens in club verband gedaan, met een nog eenvoudigere schakeling, maar het kwam er op neer dat er aan het eind van de sessies 95% het niet deed. Dus kost het nog meer moeite en tijd om het toch werkend te krijgen. Nu spreek ik alleen voor mij zelf, dus hoe Klaas er over denkt dat weet ik niet, maar dat zal hij zeker zelf laten weten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#13
Jean, we hebben zo iets op onze club ook eens gedaan. Daar had iemand het plan opgevat om een schakeling die ik ooit heb ontworpen (RailMagazine 100) in groepsverband te gaan maken.
Het resultaat was dat we vier avonden bezig zijn geweest, en ik heb vier avonden niet anders gedaan dan fouten zoeken. Alle fouten waren het gevolg van niet nauwgezet werken. Zeer nauwgezet werken is bij dit soort dingen een eerste vereiste, en mijn inschatting is dat hoogstens 10% van de mensen dat kan.
Dus wat mij betreft, geen goed plan.

Koen

#14
Misschien is het interessant om voor deze schakeling een print te tekenen. Ik heb net voor mijn wisselmotoren een print uitgetekend en laten frezen door "the pcb-shop". Dit kost mij voor 15 printjes van 5 op 5cm een kleine 50 euro. Binnen 14 dagen worden ze geleverd.
Bovendien staan alle componenten op de print gedrukt wat het bestukken van een print, ook voor 'electro nono's', een stuk eenvoudiger maakt.

mvg
Koen
Nooit te oud om te leren