Loksound ook voor analoog ?

Gestart door n/a, 13 januari 2005, 20:32:39 PM

n/a

Is het bij je weten mogelijk om zo'n loksound analoog aan te sturen ?
Bvb zou je zo'n decoder in 'aan'-toestand kunnen zetten en dan laten meelopen op de voedingsspanning, gesteld dat de decoder apart gevoed wordt uit een batterijtje of vanuit de verlichtingsvoeding ?





D_Loc

#1
Hallo Randy,
In Spoorweg Journaal nummers 47,49 en 51 (jaar 1991) staan een aantal artikelen over geluid op de modelspoorbaan. Het artikel in nummer 51 is voor jou het meest interessant dit gaat namelijk over geluid in een lokomotief (de gegeven voorbeelden werken alleen op gelijkstroombanen!). In die tijd waren er geluidsgeneratoren op de markt die gesynchroniseerd konden worden met de rijstroom. Het gegenereerde geluid werd via de sporen naar de lokomotief geleid waarin een luidsprekertje zat. Om de rijstroom uit het luidsprekertje te houden werd een condensator tussen de speaker en de stroom aansluiting gesoldeerd.

Indien gewenst kan ik dit artikel inscannen en op de yahoo site plaatsen (als ik dan niet de redactie van Meta Media over me heen krijg, zij geven immers Spoorweg Journaal uit)
Ik hoop dat ik je hiermee wat geholpen heb.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Gerolf

#2
Voor een stoomlocomotief heb ik zo'n schakelingetje gevonden in een zeer oud elektuur-boekje (273 schakelingen, anno 1975, schakeling 148). Dit schema is duidelijk verouderd, maar het principe is zeker nog te vertalen naar moderne componenten.
Eenvoudig gesteld stuurt een VCO (spanningsgestuurde oscillator - de regelspanning hiervoor wordt afgenomen van de rails) een ruisgenerator, die op zijn beurt een versterkertje aanstuurt. Indien geen spanning op de rails staat, is een zacht sissen te horen, bij rijden gaat de ruisgenerator mee versnellen tot een volle-snelheid stoomlocgeluid wordt geproduceerd.
Ik meen ook ergens een schakelingetje te hebben gezien dat een stoomloc ?cht synchroniseert met de wielen, maar dat kan ik zo direkt niet terugvinden. Ik vermoed dat het met een IR-lichtsluis of een reed-relais de wielomwentelingen detecteert.
Dus, als jullie graag draadjes solderen, ...

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

#3
Ik herinner me uit vorige berichten dat 'KISS' (van de 'keep-it-super-simple'-elektronica) een geluidstechnicus is. Ik vermoed dat hij nog betere informatie heeft.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

LokSound

#4
Hoi,
natuurlijk kan je LokSound ook analoog gebruiken (check even op www.loksound.be voor de handleiding.) Via een LokProgrammerBox kan je aanvinken in de software dat bij analoge bestiringn eender welke functie moet "opstaan" zodra er spanning gegeven wordt aan de loc.

mvg,

LokSound
citaat:
Geplaatst door MNBS-SMCB

Dag beste mensen,

Vooreerst proficiat met de toffe sfeer hier op dit forum, elders is het vaak anders.

Bij deze lanceer ik ook graag een vraagje :

Digitaal heeft heel veel voordelen, maar ook analoog heeft er onmiskenbaar. (*)
Voor toepassing op twee banen (bij 2 verschillende leden van onze groep) ontwikkelen (of proberen we toch :-) ) een besturing die zonder digitaal te gaan toch vele mogelijkheden zou kunnen benaderen van digitaal. Een probleempje is de loksound. Zoiets kan niet anders dan digitaal gesynthetiseerd te worden. Daarom deze vraag:

Is het bij je weten mogelijk om zo'n loksound analoog aan te sturen ?
Bvb zou je zo'n decoder in 'aan'-toestand kunnen zetten en dan laten meelopen op de voedingsspanning, gesteld dat de decoder apart gevoed wordt uit een batterijtje of vanuit de verlichtingsvoeding ?

Alvast bedankt voor je antwoord !

Randy De Bisschop




(*) ons concept gaat uit van de baan en niet van het materieel. Maw, de loks op de baan doen er niet toe (wel voor de samenstelling van de trein natuurlijk) maar hun positie op het traject des te meer.
And we zijn dol op solderen van draadjes ;-)






tonycabus

#5
Gerolf heeft weer nieuws over "Kiss"...[8D]

Maar eerst wil ik Randy even danken voor het komplimentje!
Dat is bestemd voor alle leden! Zonder hen zou dat niet zo zijn[:)]

Pol (Kiss geeft zijn naam vrij, hij heet Pol De Bard) vertelde me dat hij in 1975 zo iets heeft gemaakt voor de Amsterdamse modelbouwclub. Dat paste in een tender, met 9V-batterij en luidsprekertje. Hij is van plan om het ding te aktualiseren en het in MSM te beschrijven. Voor zelfbouw. Maar vraag het hem zelf eens!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Pol De Bard

#6
Hallo! met Kis de masochist!
Is Tony al wakker of nog niet naar bed geweest? Ik ruik gewoon als hij het over mij heeft.
Dat van dat analoge stoomgeluid klopt ja. Het ding dat ik indertijd "ontwierp" was een stukje analoge synthesiser-techniek ( een omhullende-generator) met een ruisbronnetje en naar keuze een reflectie-optokoppelaar of een kontakt uit een gesloopt relais met een nokje op een as.
Het was echter z??r rudimentair en bleef sissen als het kontaktje bij stilstand ge-aktiveerd was.
Dat schemaatje was geliefd voor zijn eenvoud en is van hand tot hand gegaan. Even later kwam LGB met zijn eerste stoomloks die puften.
Ik ben er nu een diodepompje aan aan het breien voor de eventuele zelfbouwers. Niks tegen ESU, integendeel, maar zelf bouwen is soms gewoon leuk. Het heeft ook niet dezelfde kwaliteiten als een huidige Loksound-dekoder maar klinkt gewoon aangenaam. En uit de praktijk bleek dat 100%synchroon met de wielen niet echt belangrijk is, het gaat meer om het effekt dan om de perfektie. Gezien de afmetingen is het wel een projekt voor froecheleirs met vaste hand.
Wat groter bestaat in de serie mini-kits van Velleman, hetzelfde principe als wat Gerolf aanhaalde maar met wat modernere chips, doch nog steeds een goeie ouwe verkeerd gepoolde transistor-junctie als ruisbron.

Kiss

keepit_supersimple@yahoo.com

Thommy

#7
ik herinner me vaag dat er in een nederlands magazine van 2j terug (blad van juli) een omschriving stond hoe je dit kon doen...zou toch eens moeten zoeken...

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

tonycabus

#8
Doeda!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#9
Bedankt voor de antwoorden allemaal !

Ik ga zeker die dingen van ESU eens beter bestuderen, in Dortmund zullen die wel een stand hebben neem ik aan.  
De generator oplossing lijkt me idd wel een goeie oplossing, of een combinatie met die goedkope geluidschips om toch opnames te kunnen gebruiken.

Wordt vervolgd !

Break302

#10
Hallo;

Die ESU loksound is even goed analoog te gebruiken,maaaaaaaaaaaar
hij heeft minstens 7 tot 8 volt nodig alvoor het geluid begint [:D] !
Bij analoog wisselstroom is dit geen probleem daar de minimum spanning van de gewone M?rklin transfo ergens in die buurt ligt, maar bij gelijkstroom zijn de loc's dan al stevig aan de gang[;)]

tonycabus

#11
Daarom komt er de "Kis-Tuffer", Jos!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

#12
Die spanning lijkt me niet zo'n groot probleem indien de voedingsspanning voor de synth. uit bvb de wisselspanning van de verlichting betrokken wordt. Ben nog zo'n versterker aan het bouwen (systeem HCC maar de permaloog wil ik zeker ook eens uittesten), zodra die functioneert zal ik er wat mee experimenteren en kijken hoeveel spanning veilig afgeleid kan worden.

Randy

Pol De Bard

#13
Ook die mogelijkheid komt er, NMBS! Je kan zo' ding ook bouwen in een gesloten goederen- of bagagewagen, als je een tenderlokje hebt bvb. Dan is het meegenomen om het via de digitale- of verlichtingsspanning te laten lopen. Nog een functiedekoder erbij en je kan fluiten, enz....

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

Break302

#14
Hallo.

Voor wie het nog kan volgen, er is weer een nieuwe Up date voor de Programmer. Nummerke 7 nog maar al [:D]