Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Welke Loc

Gestart door argilla, 13 januari 2005, 13:36:14 PM

argilla

Ik heb een hele stam M4 gekocht van een hele vriendelijke collega - spoorder. Vraag is nu kan ik hiervoor een reeks 60 spannen ( 62 63 65)
Welke dan ?? een blauwe ???



de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

mark7758

Alleen de 6215 van Roco kan er voor.
Dit is de enigste locomotief die ooit was voorzien van een electrische generator voor het voorzien van electrisch spanning voor de rijtuigen.
Een blauwe 55 is een tweede optie.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

janjozef

maar de 6215 heeft buiten enkele tests nooit echt met personenrijtuigen gereden omdat hij niet sterk genoeg was. hij is dan ook op korte termijn terug omgebouwd. dus eigenlijk is een blauwe 55 de enige oplossing
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

diesels

citaat:
Geplaatst door janjozef

maar de 6215 heeft buiten enkele tests nooit echt met personenrijtuigen gereden omdat hij niet sterk genoeg was. hij is dan ook op korte termijn terug omgebouwd. dus eigenlijk is een blauwe 55 de enige oplossing



De 6215 heeft wel degelijk enkele jaren met personenrijtuigen gereden, waaronder een jaar op L42 met M4's
6215 heeft een kleine tien jaar in het blauw gereden

Zie ook mijn site (dossier reeks 62 en dieselroute lijn 42)

Thommy

wat met een 6005???? deze was ook in zo'n blauwe jas gestoken!!!  dacht dat ik daar zo'n foto van had (kan dus mis zijn)

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

Break302



Die moeten dan wel Bordeaux zijn en zeker niet grijs, en de pakwagen van LSM mag er ook bij aan in de oranje kleur zonder fiets.
Ik heb die zo verschillende keren in Luxemburg gefilmd en gefotografeerd.

D_Loc

Oranje DMS met Fiets mag ook! zie:
http://img.photobucket.com/albums/v238/dachtien/5510metM4enveelrookzomer1996-1.jpg
PS Je moet wel goed kijken, de foto is verkleind door photobucked.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

n/a

Mijne heren, de blauwe 6215 was
maar in staat om een 3 tal rijtuigen te trekken,dit is namenlijk een diesel-elektrische lok en de stroom die aan zijn generatoren wordt afgenomen om de elektrische installatie van bv een m4 te voeden gaat automatisch van zijn totale vermogen af (van zijn trekracht dus)Dit is dan ook de reden waarom de proef met de 6215 niet als geslaagd beschouwd werdt en de lok dan ook terug gebracht werd in zijn originele toestand.
Dit neemt niet weg dat je gerust de 6215 TESAMEN met een andere 62er voor een reizigerstrein kan zetten.



Spencer.

mark7758

Je bedoelt dat een 62 op de lijn 42 normale dienstregeling kan rijden met 3 of 4 wagons. Meer wagons betekent vertraging.
Maar als je 5 M4 rijtuigen achter een 55 hing, was het daar ook al een zware taak om dat goed en op tijd te laten rijden.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Break302

Ik heb juist enkele foto's van de 6215 met M4 te Luxemburg geplaatst, en als bewijs dat niets onmogelijk is ook met M1 uit 1983 te Denderleuw [;)]

matti

Die 6005 was inderdaad ook een blauwe diesel . Maar vermits deze van uit Merelbeke werd ingezet heeft hij zeer zelden reizigerstreinen mogenslepen en zeker geen M4?en . Er is trouwens tot nog toe geen deftig model van deze prototype loc uitgebracht . We hopen met ons allen op Mehano .

      [8]

Thommy

6005 heb ik wel op foto(in een spoorwegjournaal 89 dacht ik over 6005 de superloc) gezien met een serie M5-rijtuigen (4stuks maar even).  Dus gok ik dat de kans er best in bestaat dat deze ook met M4's heeft gereden (al zal eht occassioneel geweest zijn).

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

D_Loc

De 6005 heeft inderdaad met M4's gereden. Op de achterpagina van Spoorweg Journaal nr 12 komt de 6005 met M4 rijtuigen uit de tunnel van Gendron-Celles gestormd. De foto is van Max Delie en is gemaakt op 19 september 1987. In dit nummer staat zelfs een foto CFL 1800 met M5 maar dat valt buiten de scope van deze topic.
Volgens mij heb ik trouwens wel vaker foto's van de 6005 met M4 gezien in Spoorweg Journaal en/of Railfoto.

Nog even verder gekeken. In Spoorweg Journaal nummer 9 staat diezelfde trein, nu even buiten Gendron gefotografeerd. Er hangen 6 of 7 M4 rijtuigen aan de 6005. Foto is van G.Lejeune.
De 6005 heeft ook K-rijtuigen getrokken.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

diesels

citaat:
Geplaatst door Thommy

6005 heb ik wel op foto(in een spoorwegjournaal 89 dacht ik over 6005 de superloc) gezien met een serie M5-rijtuigen (4stuks maar even).  Dus gok ik dat de kans er best in bestaat dat deze ook met M4's heeft gereden (al zal eht occassioneel geweest zijn).

Greetz

Thommy



De 6005 reed in de reizigersdienst alleen extra treinen, zoals bedevaarttreinen, maar ook kano-treinen, chirio-treinen eyc. Hij is regelmatig met M4's richting de Ardennen gebolt...

Thommy

vriendelijke dank om dit te vermelden. vind ik handig om te weten, want is en blijft 1 van m'n favoriete machines.

nu, ander vraagje ivm die loc [:I] kan deze in schakeling rijden met de 6215.  Dacht zo'n foto gezien te hebben, maar er is mij vertelt dat dit onmogelijk zou zijn

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy