bergen - welk gips?

Gestart door Janssfs, 07 november 2006, 13:40:38 PM

Janssfs

Ik wou vandaag gips of pleister kopen. Eens in de winkel was dat niet zo eenvoudig meer : pleistergips, hechtingspleister, snelgips, modelleergips, finisher, jointfiller,... en nog vele andere. Geen rothband (zoals ik in forum ergens terugvond). De merken waren wel Goldband en Knauff.

Welke kan ik nu best gebruiken om bergen aan te maken?

Jan

 

ysbeer

Hele bergen zou ik niet van gips maken.
Dat wordt nog al zwaar.
Giet in mallen met MODELEN GIPS rots blokken en plak die op een frame van houten latjes en gaas dat je eerst met kranten over plakt hebt.
Alle andere gipsen hebben niet zo een goed resultaat als model gips.
De ruimte tussen de geplakte rotsen vul je op met w.c papier gedrenkt in de vloeibare gips(beetje houtlijm er bij dan droogt het niet zo snel.
Modelgips vind je in de bouwhandel in pakken van 5 kg.

Ik zal een paar fotos zetten om te laten zien hoe het er ongeveer uit kan zien dan.

Nu gaat er iemand schrijven dat je ook huper de pup gips kan gebruiken wat veel goedkoper is enz.
En die persoon heeft.......
Je moet het natuurlijk zelf weten,maar ik raad dat af.
en dat is echt ervaring.(2 builen)

wim ysbeer

janjozef

Ik durf niet reageren. Maar uw manier is zeker goed.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

locomotion


Ik heb onlangs Goldband in een zakje van 5 kg gekocht om rotsen af te gieten en te gebruiken. Dezelfde gips gebruik ik ook om het landschap te modelleren gemengd met houtvezels zoals Jaques Le Plat dat uitlegt in zijn boek. Maar daarvoor kun je ook Knauf gebruiken. Voor zeer fijn gietwerk ga ik naar een hobbywinkel of een academiwinkel.
Locomotion

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik durf niet reageren. Maar uw manier is zeker goed.

Jan



Nooit bang zijn jan,maar ik vind het wel eens leuk een beetje te provoceren[:D]

Paar bergjes (van modelgips[:p])



[/img]

wim ysbeer

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door locomotion


Ik heb onlangs Goldband in een zakje van 5 kg gekocht.....
.......
Maar daarvoor kun je ook Knauf gebruiken.

Heb je wel eens op de zak gekeken?[:D]
Goldband is een product van Knauf.
Andere producten zijn Rotband en Geelband.

Dat zijn eigenlijk stucpleisters. Het voordeel is dat deze minder snel verharden dan modelgips, je kunt er dus langer mee "klooien".

Tom

Je kan ook je bergen van een soort vezelpap maken.
Tom

Peter

Zelf gebruik ik op een basis van spanten en vliegendraad (alu) eerst een laagje gipswindels, die je in iedere apotheek kan kopen. Daarop een laag van 0,5 tot 1 cm. Knauff Goldband, en voor de afwerking het speciale gips van HEKI, welke je in verschillende kleueren kan kopen. Ik neem meestal donkerbruin, zo heb ik ineens een goede ondergrond kleur vooraleer je er grasvezels op strooit. Niets is zo vervelend dan dat er af en toe fijn stukjes lossen, waardoor je het wit ziet doorschijnen, wat iedere keer bijwerken betekend. Met dat Heki produkt voorkom je al veel ergernis.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Met modelgipd nog noit enig probleem gehad.

wim ysbeer

janjozef

Je kunt ook gewoon wat kleurpigment in je gips doen, het verandert de structuur van je gips niet, je gips is ineens ingekleurt en stuk goedkoper als gekleurt gips gaan kopen van Heki. En uiteindelijk een echt fijne struktuur is ook niet nodig, al ooit een buiten gaan kijken, buiten mijn terras is er niet veel met fijne structuur te zien.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dieseltje

citaat:
Geplaatst door Tom

Je kan ook je bergen van een soort vezelpap maken.



Is dat ook die methode van Jacques Le Plat ??(met het laten weken in lauw water + behangerspapje etc...   Enig probleem lijkt me om van dat "softboard" te vinden....  Ik kom het nergens meer tegen.. (ook niet in van die prikborden)

Benny

janjozef

Je kunt ook met houtzaagsel en houtkrollen werken te verkrijgen(kopen) in elke zagerij.

Jan.

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

@ dieseltje: die methode zou van msc de pijl zijn en is in MSM verschenen, maar ik weet niet meer welk nummer.
Tom

Janssfs

Wim,

Je zegt het gaas overplakken met krantenpapier. bedoel je dan een papier mach?e systeem of nog een ander manier?

Jan
 

ysbeer

Nee je knipt of scheurt oude kranten,die dompel je in behang lijm en je plakt ze op de vorm,even laten drogen en zie daar een perfecte berg en verrekt stevig.
nu de rotsen er op enz.
houtkrullen e.d ,vezelpap,waarom in hemelsnaam ??
pigment poeder is oke,maar dan grijs en niet bruin.
nodig is het volgens mij niet,als je de goede gips gebruikt,dan breken er geen stukken af.
verven met acrylverf,khakikeur en na het goed drogen met bijna droge kwast met axryl wit over wrijven.

wim ysbeer