Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.

Gestart door svvander, 10 januari 2005, 12:22:51 PM

janjozef

Ik vrees dat marklin met zijn verplichte verkoopprijs in problemen gaat komen met de EU reglementeringen en die kunnen er niet om lachen dus eerlijk ze zullen wel willen maar uiteindelijk niet kunnen, de EU boetes zijn echt niet om te lachen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Die reglementering is gewoon om mee te lachen[xx(]
Als je ziet voor wat voor ellende al die regels reeds geleid hebben...
Ze willen de consument beschermen, maar per slot van rekening gaar de handel eronder lijden. Zullen we eens gaan lobbyen, om gelijk te halen voor 'aanbevolen prijzen'? Misschien bij Nelie, die over (oneerlijke) concurrentie gaat...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

zoeffie

Waarom denk je dat wij nee hebben gestemd tegen "een Europa"?
1 groot circus is het aan het worden en de dingen die ze moeten aanpakken laten ze liggen.
Ik ben blij dat er geen grenzen meer zijn en de euro ben ik ook tevreden over want ik kom regelmatig over de grens maar daar mag het van mij bij blijven.
Bovendien bepalen de fransen wat er gebeurd en wij mogen betalen.
Nee dank je, ik zit niet op een franse regering te wachten.
Onze eigen regering is al erg genoeg.

janjozef

maar tot zolang, en ik ben er ook niet volledig gelukkig mee, geen prijsafspraken geen verplichte prijzen enzovoort. lachertje of niet. Nu laat ze proberen uiteindelijk zullen diegene die erover beslissen wel hun beslissing nemen, maar pas enkel nadat er klachten komen. Maar ik vrees dat die grote duitse dumpingwinkels op het internet er niet lang op zullen laten wachten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

Dumpingwinkels? Op internet en beurzen vind je uitstekende handelaren. Juist de grote jongens hebben lagere prijzen en betere service dan de zogenaamde 'vakman' in de kleinere winkels. Ooit wel eens zo'n 'vakman' om wat informatie over digitaal gevraagd? Onkunde is regel. En in een M?rklinshop hoef je natuurlijk al helemaal geen objectieve informatie te verwachten. Daar is zo'n winkel niet voor bedoeld.
Wij worden er niet beter van als de onafhankelijke handel wordt uitgeschakeld.
De fabrikanten worden er niet beter van als ze nieuwe verkoopkanalen wensen tegen te werken. Vraag het maar aan de muziekindustrie waar ze er jaren over hebben gedaan het downloaden te accepteren. Inmiddels hebben ze het omarmd.

5307

citaat:
Geplaatst door svvander
In Belgi? is er geen tekort aan treinbeurzen,



maar wel aan de kanten van zuid-west vlaanderen...

denk eens aan ieper of kortrijk of roeselare

zoeffie

Ach ja, ik moet inderdaad naar Antwerpen of Genk en in NL naar de Randstad voor een beetje beurs maar dan maken we er toch een lekker dagje uit van.
Ik heb wel het voordeel dat ik ertussen in zit.Ik dan dus naar Belgie en naar NL en binnen 2 uur ben ik er.
De internetshops ben ik ook heel tevreden over.
Pak bijvoorbeeld eens een Walhters in Amerika, die hebben veel mooi spul en die kom ik bijna nergens in winkels of op beurzen tegen.
En als je het wel tegenkomt is het een zeer kleine voorraad.

T03

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Goed nieuws!
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat 165? voor een Mehano 51 DC analoog normaal is, met een redelijke winstmarge. Winkeliers hebben vaste kosten (v??l!) en moeten ervan leven. Sjoemelaars hebben die onkosten niet en klooien maar wat raak.
Uit met 'zaakjes doen', maar nieuwe hoop voor de reguliere verkopers???
Uiteindelijk komt dat laatste ONS OOK ten goede. Service, kopen bij de VAKMAN...



Tony,
volledig met je eens. Moet je wel weten dat die goedkopere prijzen voor o.a. de type 51 van Mehano gehandhaafd werden door 2 winkels die tweedehandsbeurzen in bev.Woluwe aandoen.
Vroeger...lang geleden...had je geen mensen van een winkel op tweedehandsbeurzen en je vond grootendeels occasiemateriaal. Nu heb je enorme standen met nieuw materiaal aan lagere prijzen. Het is natuurlijk een leuk centje meegenomen voor die mensen, en voor ons ook, maar volkomen met je eens het dood de gespecialiseerde kleine handel en dat vind ik ook zoals ik reeds zei, spijtig.
Marc.
"I have a train riding in my brain"

ysbeer

citaat:
Geplaatst door treinliefde

En het het zijn die "winkels" die de prijzen dumpen op nieuw materiaal. Het is mij ook opgevallen dat het voornamelijk om Mehano Locs gaat want materiaal van hun eigen vat wordt dan weer peperduur verkocht.

Normaal zal het ver gedaan zijn met de dumpingsprijzen:

- M?rklin zal in de toekomst minimum prijzen voor verkoop hanteren
 wie zich er niet aan  houd wordt niet meer beleverd.
 Ebay aan dumping gaan ze verbieden,  verkopers die doorverkopen  
 onder de tafel aan Ebay verkopers worden niet meer beleverd.

- Roco gaat ook een systeem van minimumprijzen invoeren en een 5 -
 tal voorwaarden waar iedere handelaar zich aan zal moeten houden.
 Aankoopprijzen voor Roco gaan in gans Europa gelijk worden, geen
 voordeel meer voor Duitsland. Normaal wordt dit ook in 2007
 doorgevoerd.

- Mehano voert minimumprijzen in vanaf heden voor de nieuwe modellen.
 verplicht te volgen.

- Korting voor grotere aantallen is voor de winkelier zelf en wordt
 niet meer in koting gegeven.

Hiermee wil men de kleinere zaken ook wat gaan beschermen.

Er is zelf sprake dat Marklin niet meer op beurzen mag verkocht worden omdat dit de naam oneer aandoet, enkel occasiemateriaal.
anders schorsing.


Dit is wat we vernomen hebben op enkele vergaderingen in Duitsland.

Wordt vervolgd



Jij heb wel een wat eigenaardige kijk op de macht van de fabrikant.
Die is namelijk zeker in een slechte markt nul komma nul.
Alleen(maar dan ook alleen)als alle fabrikanten zouden besluiten deze maatregelen door te voeren dan zou het enig succes kunnen hebben.
Maar im een krimpende markt kun je er van opaan dat zo een regel 1 a 2 maanden stand houd,endan breekt die of gene heb,en breek daarna de prijzen pleuris uit.
Voordelig voor ons ,maar de dood voor vele fabrikanten.
Nee dit zijn mooie dromen van vooral winkeliers (de kleinjes)die daardoor beter het hoofd boven water kunnen houden (mms)
De fabrikant(en zeker de investeerings maatsch)heeft maar een doel ,tegen hun prijs omzet draaien en omzet draaien meer niet.
Wat de klant verder met zijn aanwinst doet is hun worst,als de winkel zonder winst wil door verkopen al even zo.
Ook in 2007 zal er op deze markt,in een europa dat vrijen markt propageerd, niets veranderen.
Dat durf ik best te beweren en we zullen zien.

wim ysbeer



JoVer

Wim,

volledig met je eens: de fabrikant heeft een kostprijs berekend waarbij hij zijn kosten van onderzoek en zijn investeringen in een model (mallen maken e.d.) wil terugverdienen over een aantal stuks dat hij denkt te kunnen verkopen. De verkoopprijs is dan totale kosten gedeeld door verwachte aantal met een winstmarge er bovenop om continu?teit als fabrikant te kunnen nastreven.

Als een handelaar bij hem koopt aan deze prijs dan denk ik dat de enige hoop van de fabrikant nog is dat er effectief voldoende door de handelaar(s) verkocht worden om marktaandeel te kunnen verkrijgen. Of die dan met veel of weinig winst worden verkocht is de fabrikant helemaal eender: hij heeft zijn gebudgeteerde resultaat gehaald.

erik de noorman


Jij heb wel een wat eigenaardige kijk op de macht van de fabrikant.
Die is namelijk zeker in een slechte markt nul komma nul.
Alleen(maar dan ook alleen)als alle fabrikanten zouden besluiten deze maatregelen door te voeren dan zou het enig succes kunnen hebben.
Maar im een krimpende markt kun je er van opaan dat zo een regel 1 a 2 maanden stand houd,endan breekt die of gene heb,en breek daarna de prijzen pleuris uit.
Voordelig voor ons ,maar de dood voor vele fabrikanten.
Nee dit zijn mooie dromen van vooral winkeliers (de kleinjes)die daardoor beter het hoofd boven water kunnen houden (mms)
De fabrikant(en zeker de investeerings maatsch)heeft maar een doel ,tegen hun prijs omzet draaien en omzet draaien meer niet.
Wat de klant verder met zijn aanwinst doet is hun worst,als de winkel zonder winst wil door verkopen al even zo.
Ook in 2007 zal er op deze markt,in een europa dat vrijen markt propageerd, niets veranderen.
Dat durf ik best te beweren en we zullen zien.

wim ysbeer

Wim,

volledig met je eens: de fabrikant heeft een kostprijs berekend waarbij hij zijn kosten van onderzoek en zijn investeringen in een model (mallen maken e.d.) wil terugverdienen over een aantal stuks dat hij denkt te kunnen verkopen. De verkoopprijs is dan totale kosten gedeeld door verwachte aantal met een winstmarge er bovenop om continu?teit als fabrikant te kunnen nastreven.

Als een handelaar bij hem koopt aan deze prijs dan denk ik dat de enige hoop van de fabrikant nog is dat er effectief voldoende door de handelaar(s) verkocht worden om marktaandeel te kunnen verkrijgen. Of die dan met veel of weinig winst worden verkocht is de fabrikant helemaal eender: hij heeft zijn gebudgeteerde resultaat gehaald.




Daar denk ik anders over.

Verdeel en heers.[:I]

Als fabrikant verdeel je je produkt over verschillende handelaars.
Je bied elke handelaar dezelfde basis mogelijkheid (verplichte min. verkoopprijs hanteren wat een hol begrip is). Wie grotere hoevelheden aankoopt of het hele assortiment volgt krijgt kortingen. Met goedkoper aankopen kan de handelaar ofwel een grotere winstmarge nemen op zijn verkoopprijs of een lagere verkoopprijs hanteren dan zijn collega. Hij moet er trouwens meer verkopen dan zijn collega. Overstock of niet verkochte modellen zijn dood kapitaal. Kapitaal kost geld veel geld.  Dit kapitaal kan worden voorgeschoten door de fabrikant (of bank). Op het voorgeschoten kapitaal wordt wel een rente aangerekend door de fabrikant of bank aan de handelaar waardoor de korting zo goed als vervalt. Wie wint er nu bij de hele situatie en wie heeft er nu de touwtjes in handen. Slechte of goede tijden de fabrikant zal en kan steeds zijn wil opleggen aan de handelaar. Hoe groter zijn marktaandeel hoe groter de macht.[V]



Erik

ysbeer

citaat:
Geplaatst door erik de noorman





Daar denk ik anders over.

Verdeel en heers.[:I]

Als fabrikant verdeel je je produkt over verschillende handelaars.
Je bied elke handelaar dezelfde basis mogelijkheid (verplichte min. verkoopprijs hanteren wat een hol begrip is). Wie grotere hoevelheden aankoopt of het hele assortiment volgt krijgt kortingen. Met goedkoper aankopen kan de handelaar ofwel een grotere winstmarge nemen op zijn verkoopprijs of een lagere verkoopprijs hanteren dan zijn collega. Hij moet er trouwens meer verkopen dan zijn collega. Overstock of niet verkochte modellen zijn dood kapitaal. Kapitaal kost geld veel geld.  Dit kapitaal kan worden voorgeschoten door de fabrikant (of bank). Op het voorgeschoten kapitaal wordt wel een rente aangerekend door de fabrikant of bank aan de handelaar waardoor de korting zo goed als vervalt. Wie wint er nu bij de hele situatie en wie heeft er nu de touwtjes in handen. Slechte of goede tijden de fabrikant zal en kan steeds zijn wil opleggen aan de handelaar. Hoe groter zijn marktaandeel hoe groter de macht.[V]



Erik




Bedenk wel,de macht ligt (en niet alleen bij treintjes) bij ons.
Als mijn handelaar te duur wordt dan koop ik niet meer bij hem.
Als dat werkelijk voor alle merken zo is dan heb ik een probleem.ik kan n.l niet meer kopen,anders dan voor veel geld.
Ik koop dus minder.
De fabrikant ziet zijn omzet terug lopen.
En dat was nu net niet de bedoeling

Wat gebeurt er dan,een van die fabrikanten,die dat zo netjes hadden afgesproken,ziet zijn kans schoon en leverd stiekum locs en wagens voor een iets lagere prijs.
Dat komt natuurlijk uit,en dan begint het gedonder.

Dacht je nu werkelijk dat het b.v Marklin ook maar een haar kan schelen of een leverancier ruim of met hangen en wurgen zijn kop boven water houdt.
Ze kijken daar alleen naar de omzet,en als ze die maar halen,ook op beurzen of op ebay of waar dan ook dan zijn ze tevreden.
De kosten van voorraad houden komen altijd en voor 100% bij de winkelier terecht(d.w.z bij de bank dus).
Hoe dat zit met die MARKLIN STORE weet ik niet,het kan zijn dat marklin zelf deze kosten draag,de prijzen zijn er dan ook naar.
Als b.v Marklin zou besluiten dat niet meer op beurzen verkocht mag worden,vieren ze bij roco/brawa/fleischman eeen groot feest.
En de winkel die geen marklin meer krijgt,haal het clandestien,of verkoopt een van de vele andere merken.

wim ysbeer


Peter

Ik geloof nooit dat de grote ketens zich iets laten voorschijven door de fabrikanten. Ketens zoals in Duitsland "Spiel+hobby" of "Modellbahn-center" bv. laten zich net zomin als hier Delhaize, Carrefour enz. zeggen wat ze wel en niet mogen, en de fabrikanten zullen er wel voor oppassen deze firmas niet op hun tenen te trappen, want die paar ketens zijn verantwoordelijk voor een groot gedeelte van de omzet. Deze groten zullen altijd lagere prijzen hanteren dan de kleine winkel. Hoe meer je inkoopt, hoe lager je inkoopprijs  of hoe hoger de bonus die firmas geven, en dit geldt niet enkel voor modeltreinen maar komt in alle branches voor.
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

....Hoe meer je inkoopt, hoe lager je inkoopprijs  of hoe hoger de bonus die firmas geven, en dit geldt niet enkel voor modeltreinen maar komt in alle branches voor.
[/quote]

Juist Peter, ik werk in de mediasektor en juist hetzelfde fenomeen.
Wat voor de fabriek telt is de omzet. Daarna is het vechten om de beste prijs. Misschien zouden we de vraag aan de fabricant/importeurs en/of handelaars zelf moeten stellen.

Marc.
"I have a train riding in my brain"

n/a

ik ben op zoek naar heel wat materiaal om als marklinstarter aan een behoorlijke prijs verder te kunnen. Op die beurzen is het als leek inderdaad niet eenvoudig en hulp krijg je ook niet snel, tenzij je het echt gaat vragen en dan wellicht beetje verplicht bent ook te kopen. Nu, als iemand mij interassante tips kan geven om het ??n en ander aan te kunnen kopen, steeds welkom.