Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.

Gestart door svvander, 10 januari 2005, 12:22:51 PM

nederbelg

Jongens jongens toch,

We spreken allebei de zelfde taal op de hele wereld. Laten we daar blij om zijn. En waarom bieden er meer Nederlanders op Ebay.be: Dat's om de volgende simpele reden de belgen beginnen meestal op 1 euro. Dus kan iedereen bieden en in NEDERLAND beginnen ze gelijk al op het bedrag wat ze ervoor willen hebben.

Nederbelg

Nederlander wonend in belgie, DC, H0, digitaal, IB, Loconet, III-IV-V, belgisch en nederlands materiaal.

Peter

Feit is dat er op de Duitse E-bay veel gemakkelijker "koopjes" te doen zijn, dan op de NL of B e-bay. Volgens mij heeft dit gedeeltelijk te maken met het overgrote aanbod in Duitsland, waarbij je tevens rekening moet houden met het feit dat er daar veel meer "internet-shops" zijn met lage verkoops-prijzen.
Het enige dat de meesten van hier en Nederland tegen houdt van daar te kopen zijn de soms hoge verzendingskosten naar NL of B
Niet iedereen werkt met het huifkar systeem of heeft een postbus of kennisen in Duitsland.
Maar inderdaad, soms doen mensen gekke dingen door meer te betalen (soms veel meer) op E-bay dan dat de modellen in de winkel kosten.
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Hallo,
Ik doe al zo'n 10 jaar geregeld tweedehandsbeurzen en ik ben het volledig met jullie eens, de prijzen schommellen enorm.
Ik heb mij een paar fiches gemaakt met winkelprijzen + de prijs op die ik ingeval al is heb betaald voor dat artikel. Dat helpt.
Het zijn niet alleen de tweedehandsartikelen, ook nieuw materiaal vind je aan verschillende prijzen, neem nu het type 51 van Mehano (gelijk/analoog), de meesten hier die naar Vilvoorde en Woluwe gaan zullen het wellicht hebben gemerkt, 132,130,127, ik denk 124euro is het goedkoopste dat ik heb gezien, als je naar de winkel trekt, bev bij Vandenbosch in Jette betaal je dan zo'n 40euro meer voor dezelfde loc. Niet normaal maar is nu eenmaal zo.Ik heb horen zeggen door een winkelier die alle maanden in Woluwe staat dat indien je wil verkopen je dat met minder marge moet doen en verdienen door grote aantallen te verkopen. Ik vermoed dat zoals in elke business hoe meer je aankoopt bij je importeur hoe lager de prijs is.Mij verbaast het niet dat het slecht gaat in de sektor, de groten zijn de kleine aan het opeten.
Op ebay koop ik tot op heden niet, en moest dit is gebeuren dan zeker geen loco's.

Groetjes
Marc
"I have a train riding in my brain"

Ludwig

Ik heb dit weekend nog een beurs bezocht en wat me echt opviel is het gezaag en geklaag van de handelaren.
Het bezoekers aantal loopt gestaag terug en dat komt de sfeer zeker niet ten goede .
Ik vrees dat er in de toekomst vele beurzen zullen verdwijnen .
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

janjozef

Als ge ziet hoeveel beurzen er tegenwoordig zijn en dat samen met al het nieuw uitgebrachte materiaal aan prijzen waarvoor ze proberen 2de hands te vorkopen is het logisch dat de beurzen langzaam kapot gaan. Ook het feit dat op elke beurs dezelfde mensen staan die hetzelfde bij hebben als de week ervoor zal er ook wel voor iets tussenzitten.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

JoVer

citaat:
Geplaatst door T03

als je naar de winkel trekt, bev bij Vandenbosch in Jette betaal je dan zo'n 40euro meer voor dezelfde loc. Niet normaal maar is nu eenmaal zo.

Ter verdediging van de winkeliers (ben ik zelf niet overigens) die een hogere marge (moeten [?]) aanrekenen wil ik toch zeggen dat de "gelegenheids"-beurshandelaars geen "vaste kosten" hebben voor inrichting e.d. Net als de winkelier moeten zij een "voorraad" aanleggen maar een beursverkoper doet dat meestal van een veel kleiner assortiment.

janjozef

Ik denk wel dat die beursverkopers die nieuw materiaal aanbieden allemaal een winkel hebben, enkel voor de verkopers van occasiemateriaal geld dat niet maar die zijn zowieso al gebonden aan het aanbod.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

T03

citaat:
Geplaatst door janjozef

Ik denk wel dat die beursverkopers die nieuw materiaal aanbieden allemaal een winkel hebben, enkel voor de verkopers van occasiemateriaal geld dat niet maar die zijn zowieso al gebonden aan het aanbod.

Jan



Ja juist, gelijk heb je, wat Vilvoorde en Woluwe betreft is dat zo(op ??n uitzondering dat ik weet). En het het zijn die "winkels" die de prijzen dumpen op nieuw materiaal. Het is mij ook opgevallen dat het voornamelijk om Mehano Locs gaat want materiaal van hun eigen vat wordt dan weer peperduur verkocht. De handelaren die tweedehands verkopen hebben nooit of zelden nieuw materiaal mee. Uitkijken, vergelijken, oppassen is de boodschap.

Groetjes
Marc
"I have a train riding in my brain"

zoeffie

Zoals eerder gezegd kan je beter eerst de gehele beurs eerst bekijken voordat je gaat kopen. Pen en papier is wel handig om even te noteren wat je bij welke handelaar hebt gezien. her prijsverschil tussen de verschillende handelaren is enorm.
Maar bij modellen die schaars zijn moet je even voor jezelf in overweging nemen of je dit risico wilt lopen.
Zo ben ik namelijk de lima 25.5 misgelopen. 's ochtends lag hij er nog bij de handelaar maar voor een stevige prijs dat mij heeft doen besluiten om nog even verder te kijken. Later die dag terug gegaan maar helaas was hij al verkocht[:(]
Tot op heden nog steeds geen 25.5 van Lima meer tegen gekomen.

Wat je nu wel weer meer ziet op e-bay en Marktplaats zijn de 1186 maar ook de IRM tegen zeer hoge prijzen.
Deze 2 modellen komen volgend jaar opnieuw uit en men probeert deze nu nog snel te verkopen omdat er toch nog veel mensen zijn die niet weten dat deze opnieuw worden uitgebracht.

wisselstromer

ga eens in houten naar de beurs en je weet wat prijsveerschil is
als je binnenekomt kan je ene lok zien liggen voor 250 eur en als je aan de andere kant vd hal bent zie je diezelfde lok voor 200eur

raar maar waar
dus eerst kijken , dan kopen
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

zoeffie

Ik had het over de beurs in Houten[:D]
En volgende week zaterdag gaan we weer, op zoek naar die zeldzame 25.5[|)]

treinliefde

En het het zijn die "winkels" die de prijzen dumpen op nieuw materiaal. Het is mij ook opgevallen dat het voornamelijk om Mehano Locs gaat want materiaal van hun eigen vat wordt dan weer peperduur verkocht.

Normaal zal het ver gedaan zijn met de dumpingsprijzen:

- M?rklin zal in de toekomst minimum prijzen voor verkoop hanteren
 wie zich er niet aan  houd wordt niet meer beleverd.
 Ebay aan dumping gaan ze verbieden,  verkopers die doorverkopen  
 onder de tafel aan Ebay verkopers worden niet meer beleverd.

- Roco gaat ook een systeem van minimumprijzen invoeren en een 5 -
 tal voorwaarden waar iedere handelaar zich aan zal moeten houden.
 Aankoopprijzen voor Roco gaan in gans Europa gelijk worden, geen
 voordeel meer voor Duitsland. Normaal wordt dit ook in 2007
 doorgevoerd.

- Mehano voert minimumprijzen in vanaf heden voor de nieuwe modellen.
 verplicht te volgen.

- Korting voor grotere aantallen is voor de winkelier zelf en wordt
 niet meer in koting gegeven.

Hiermee wil men de kleinere zaken ook wat gaan beschermen.

Er is zelf sprake dat Marklin niet meer op beurzen mag verkocht worden omdat dit de naam oneer aandoet, enkel occasiemateriaal.
anders schorsing.


Dit is wat we vernomen hebben op enkele vergaderingen in Duitsland.

Wordt vervolgd

tonycabus

Goed nieuws!
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat 165? voor een Mehano 51 DC analoog normaal is, met een redelijke winstmarge. Winkeliers hebben vaste kosten (v??l!) en moeten ervan leven. Sjoemelaars hebben die onkosten niet en klooien maar wat raak.
Uit met 'zaakjes doen', maar nieuwe hoop voor de reguliere verkopers???
Uiteindelijk komt dat laatste ONS OOK ten goede. Service, kopen bij de VAKMAN...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

treinliefde

Ja, dat is de bedoeling van de fabrikanten, je moet iets verdienen op een loc, en geen 2,00 ?.
Anders zijn er binnen enkele jaren alleen nog 3-4 over die de markt kunnen bepalen.

Iedereen volgt in het spoor van LS zo te zien.

tufken

ja, we kunnen het bevestigen.

Wij hebben het ook al meegedeeld gekregen door 2 fabrikanten.

Nu zal je het moeten doen door de service die je geeft.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "