Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische treinbeurzen en de prijs v/e model.

Gestart door svvander, 10 januari 2005, 12:22:51 PM

svvander

Hallo,

In Belgi? is er geen tekort aan treinbeurzen, iedere maand is er wel ergens eentje en soms heb je er wel meerdere per maand. Onder de bekenste (voor mij toch), heb je Vilvoorde en Woluwe Shopping Center.

Zo ben ik gisteren nog maar eens naar de beurs in Vilvoorde gegaan. Genoeg deelnemers, genoeg variatie en genoeg volk om mee te praten over je hobby. Wat mij echter wel is opgevallen, is dat steeds meer dezelfde modellen terugkomen in 2de hands. Dit is uiteraard normaal. Maar wat mij het meeste opviel, is dat er handelaars waren die voor een model meer durven vragen, dan het ooit heeft gekost, toen het nieuw was! (en het waren geen uitzonderlijke modellen, geloof me gerust).
Zo heb ik als voorbeeld de Belgische Brossel die M?rklin ooit uitbracht. (een 2tje) Ik ben deze 4 maal tegengekomen, allemaal in dezelfde (op het zicht dan toch), goede staat. Bij de ??n kostte deze ?100, bij de andere ?110, nog ??n andere ?130 en tot slot zelf bij ??n ?180!!!
Worden deze prijzen niet bepaald aan de hand van de vraag en het aanbod? Het verwonderd mij steeds dat ik ook nog de 59 (playtime-versie) tegenkom van Roco, bespeeld, aan de onredelijke prijs van ?110, terwijl deze nieuw slecht ?90 kostte!!!

Om mijn verhaal nu af te maken; zou het niet eens interessant zijn om de gemmidelde vraagprijs van sommige modellen per beurs in een lijstje te gieten (niet zoals bij de Koll's catalogi dus), om zo voor iedereen die veel op beurzen loopt eens een overzicht te hebben, zodanig dat je niet te veel betaald voor jouw geliefd model?

Wat denken jullie?

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Peter

Hallo Sven,
Spijtig genoeg kom je op alle beurzen (voor diverse artikelen) woekeraars tegen. Een ander woord heb ik voor deze mensen niet.
De meeste echte modelspoorders trappen niet in die woekerprijzen, maar wel die mensen die dikwijls juist willen beginnen, of vaders die soms met hun zoontje of kleinzoon zo'n beurs bezoeken. Deze mensen denken dikwijls, als het duur is moet het goed zijn.
Het spijtige is dat de organisatoren van beurzen hier niets tegen ondernemen, want deze woekeraars verpesten dikwijls de goesting van nieuwelingen om met deze hobby te beginnen. Helaas gebeurt dit niet alleen op beurzen. Je moet eens op de Nederlandse E-bay kijken, wat voor schandalige startprijzen daar gevraagd worden voor bv een auto van Wiking.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Nu is het wel zo als je veel beurzen afloopt dat het telkens dezelfde verkopers zijn. Ik doe bijna elke week wel een beurs en of het nu vilvoorde of woluwe, kruibeke of merksem, sint-niklaas of oud-heverlee is het zijn telkens dezelfde verkopers ook telkens dezelfde kopers, en bij diegene die veel te veel vragen, ook dezelfde koopwaar. al denk ik wel dat de prijzen iets aan het zakken zijn, maar voor simpele modellen zoals een 59 van roco (oude stijl een 5916 of 5924) vind ik 150? nog veel te veel.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bartie

Hallo,

Bij ruilbeurzen heb ik er nog niet op gelet, maar bij grote beurzen of expo's is het steevast zo dat diegene die aan het begin staan een heel pak duurder zijn dan diegene die je als laatste tegenkomt.
Ik doe dan ook altijd eerst h??l de beurs af om te kijken, en ga nadien terug om daar te kopen waar het het minste kost.(En dat is niet enkel op treinbeurzen hoor)

Groetjes Bart.

Thommy

dat zelfde fenomeen kom je toch overal tegen?  Ebay is hetzelfde leven hoor en niet alleen op vlak van treinen of andere modellen.  Zo heb ik eens een model van de stripreeks Michel Vaillant gevolgd (een auto die in beperkte oplage gemaakt is).  Recent is er in Brugge een winkel geopend waar ze deze nieuw verkopen voor maar de helft van de prijs die toen gevraagd werd (en is nota bene verkocht ook)

trouwens, zoals gezegd...iemand die niet echt op de hoogte is, die betaalt zich blauw.$
btw, 59 90euro??? dan zeker 3rails, anders kun je ze kopen voor een euro of 60hoor

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

matti


  Het is inderdaad overal hetzelfde liedje, maar wat kan je er als beursorganisator aan doen, je kan geen eisen stellen tegenover  de standhouders, want anders blijven ze gewoon weg . Er is zoals reeds gezegd een overaanbod aan beurzen . Maar wie zoekt die vind . Ik heb deze zondag in Vilvoorde nog een 60er van Klein Modelbahn gekocht voor 45 ?, ook lagen er enkele 59ers van roco voor een 50-tal ? .
Er zijn dus nog eerlijke verkopers aanwezig op de beurzen .

     [8]

svvander

citaat:
Geplaatst door Thommy

dat zelfde fenomeen kom je toch overal tegen?  Ebay is hetzelfde leven hoor en niet alleen op vlak van treinen of andere modellen.  Zo heb ik eens een model van de stripreeks Michel Vaillant gevolgd (een auto die in beperkte oplage gemaakt is).  Recent is er in Brugge een winkel geopend waar ze deze nieuw verkopen voor maar de helft van de prijs die toen gevraagd werd (en is nota bene verkocht ook)

trouwens, zoals gezegd...iemand die niet echt op de hoogte is, die betaalt zich blauw.$
btw, 59 90euro??? dan zeker 3rails, anders kun je ze kopen voor een euro of 60hoor

Greetz

Thommy



Idd, voor een 3-rails, maar de oudere 2-rail, kan je makelijk ook die prijs betalen... [^]


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

dat geef ik graag toe.  de oude betaal je idd wel.  Maar om eerlijk te zijn, vond de oude toch wel iets meer hebben.

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

tonycabus

Ik kreeg net 2 Lima 23'en aangeboden aan 50? per stuk, in zeer goede staat. Dat sla je niet af, h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dancer

Inderdaad.. men vraagt soms te veel.. veel te vaak eigenlijk.. en wat de nieuwe generatie betreft..die is er bijna niet dankzij de dure prijzen... stom..want de hobby is al serieus verminderd..
Ook zijn er sommige verkopers die geen kortingen geven...als je veel koopt....
En er zijn zo te zien vele mensen die het mobile station van de startsets voor de dezelfde prijs verkopen als het mobile station dat apart verkrijgbaar is... (heb ik zo te zien gezien op ebay)..voor de beginners: ocharme..
Het zou goed zijn om samen te zeggen hoeveel dat bepaalde modellen waard zijn... dat is een nieuw topic..
Zelf heb ik ook al (maar gelukkig niet al te veel) dingen gekocht die eigenlijk qua prijs-qualiteit te wensen over lieten...
Sommige mensen verkopen locs die echt in super slechte staat zijn... op rommelmarkten en dergelijke.. die locs zien er "verkracht" uit..(sorry voor mijn taal maar ja.. arme locs.. die dik in t stof gezeten hebben..

Er zijn ook sommige mensen die spullen kopen en dat daarna met winst verkopen..zo zijn er neem ik aan heel veel.. als je zoals mij vaak de sites zoals ebay enz checkt (elke dag) dan zie je dat duidelijk..sommige mensen ehbben op elke site een andere naam.ze kopen en verkopen..


Rochevalien

Met de prijzen van modeltreinen is het net hetzelfde als met alle andere prijzen van om het even wat:als je jezelf eerst niet documenteerd en prijzen vergelijkt ben je sowieso de sigaar en betaal je teveel.Ik kom bv regelmatig op de beurs in vilvoorde en loop eerst alle standen effe af om te zien waar er iets leuks ligt en of het nergens anders goedkoper ligt.Soms doe je een zaakje en soms koopt een ander het voor je neus weg,pech gehad.
Het is zo dat sommige verkopers weinig scrupules hebben en aan woekerprijzen willen verkopen maar dat is nooit anders geweest.Dat zelfde zie je ook op E-bay waar soms belachelijk hoge prijzen gevraagd ?n geboden worden.De mensen willen nog steeds bedrogen worden en betalen ook voor "de sport" van het bieden.Je ziet op e-bay ook regelmatig echte rommel passeren die als ?cht Belgisch wordt aangeboden.Je kan daar wel een vraag stellen aan de verkoper en bijvoorbeeld niet m??r moeten betalen voor de postkosten dan voor de wagon.

Gerrit

ysbeer

Soms krijg ik de indruk dat bepaalde mensen zich met opzet laten oplichten.
Als er wel eens (ook hier)meldingen zijn van iets,wat reusachtig goedkoop,op Ebay kan worden aangeschaft.
Heb ik wel eens de moeite genomen om per P.M er op te wijzen dat daar of daar het zelfde voor veel minder te koop is.
Soms zelfs nieuw.
Resultaat is vaak dat je niets meer hoort,of als je wel wat hoort schrijft de persoon dat hij toch maar dat op Ebay heeft gekocht.
De persoon wil kennelijk niet gewaarschuwd , heeft te veel geld ,of nog erger is dom.
Terzijde.Roco (REYNE dus) verkoopt uit kijk goed rond de 59 van roco is al te koop rond de dertig euro.
Ook br 215 en 218 zijn nu zeer goedkoop


wim ysbeer

DelticPower

@ Wim, kleine aanvulling:
De 1600 van Roco met cargosticker ? 69.00. (Smalspoor Borkel)
Zag hem op E-bay voor ?159.00.
Groeten van Jan

doomslu

Nog een voorbeeld. De M?rklin 201.001 (ref 37270) wordt tegenwoordig aan prijzen rond de 130 euro nieuw aangeboden (door winkeliers) op eBay Duitsland.
Deze maand, op de belgische eBay werd 174,50 en 190 euro geboden voor een tweedehands en 180 voor een nieuw exemplaar !
Jongens, kijk toch even een aantal weken rond alvorens te bieden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

tufken

citaat:
Geplaatst door doomslu

Nog een voorbeeld. De M?rklin 201.001 (ref 37270) wordt tegenwoordig aan prijzen rond de 130 euro nieuw aangeboden (door winkeliers) op eBay Duitsland.
Deze maand, op de belgische eBay werd 174,50 en 190 euro geboden voor een tweedehands en 180 voor een nieuw exemplaar !
Jongens, kijk toch even een aantal weken rond alvorens te bieden.



De duurste staat nu 238,00 ?.

Soms versta ik het wel daar we deze loc ervoor veel duurder aankochten.  Plots ruimt M?rklin alles op en worden die aan dumpingsprijzen verkocht (eerst in Duitsland).

Sommige winkeliers die er nog veel staan hebben aan die hoge prijzen verkopen die niet onder hun aankoopprijs van eerst.

Dit is ook met de Roco 53430 die vorige week werd aangeboden voor 135,00 ? digitaal met decoder, en die is verkocht.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "