Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

vraag over rail-afkortingen

Gestart door sdbhg, 07 januari 2005, 18:30:11 PM

sdbhg

Als beginnende modelbouwer lees ik geboeid de talrijke berichten, maar toch is me iets niet duidelijk, nl de gebruikte afkortingen bij rails : m, c, k, ...-rails. Waarvoor staan die ? Wat zijn verschillen tussen die rails ?

Zelf heb ik piko A-rails gelegd. Waarvoor staat die A dan ?

Alvast bedankt voor de toelichting
Sven dbhg

karthuizer

Deze enig afkortingen die ik ken zijn:
M-rails: Metalen rails van m?rklin
K-rails: Kunstof rails van m?klin

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

matti


  Die C-rails zijn ook van Marklin en zijn voorzien van kunststof biels en bedding . Die A-rail van Piko is voor zover ik weet het eerste railsysteem van Piko , waarschijnlijk vandaar die A .


   [8]

Gerolf

A is zeker niet het eerste rail-systeem van Piko, maar ik denk dat ze naar Mercedes gekeken hebben: hun A-klasse is degelijk, maar betaalbaar.
Fleishmann zouden hun rails 'P' kunnen hebben genoemd, maar hebben voor 'Profi' gekozen. Net als Roco de 'L' zou kunnen hebben gekozen in plaats van 'Line'. Ik denk dat we zo nog wel even kunnen doorgaan ... Bij mijn weten gebruikt alleen Marklin de letterafkortingen met een 'echte' betekenis.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdbhg

Bedankt allemaal, ik word al heel wat wijzer !
Wat me nog niet duidelijk is, is wat is nu het verschil tussen K en C-rails ? Voor zover ik begrepen heb, zijn ze beiden van marklin en uit kunststof gemaakt.

guy holbrecht

C-rails zijn rails met een volledige bedding in kunststof. Je hoeft de sporen dus na het leggen niet meer te ballasteren. De K-rails kan je best vergelijken met de gewone rails van de meeste merken, met dat verschil dat bij M?rklin een middengeleider is aangebracht. De K-rails dien je achteraf nog van een realistisch ballastbed te voorzien.

n/a

de 'C' van c-rail staat voor 'click'. je klikt deze rails namelijk heel makelijk in elkaar en hij zit dan goed vast. Ik heb zelf alleen maar c-rail en zou niet anders meer willen.

marimon

Als er iemand duits verstaat : "Piko-A gleis", das Schienensystem f?r alle "Altersklassen".

En ik heb er goeie ervaring mee.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Johnnytrein

sdbhg, Allereerst had M?rklin alleen voledig metalen rails vandaar M rails.
Toen kwam M?rklin vervolgens op de markt met de K rails deze rails hadden mooiere kunstof biels zonder bedding. En dan de volgende stap is de C rails met biels en bedding in kunststof en zoals Thijs van Oosterhout zegde staat de C voor click.Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Steven86

Dat van die 'C' is eigenlijk een mysterie.

Ik heb al Click of Classic of Composite gehoord.

Ik noem het gewoon 'Cool for kids' [:)]

n/a

"C" Staat gewoon voor CLICK, en voor niets anders.


n/a

Ja, en als je dat goed leest, dan kun je lezen dat ze daar de ALPHA rails mee bedoelen, dus de voorloper van de 'C'lick rails.

Steven86

Ik heb het heel goed gelezen en er staat dat Alpha Gleis = Gleis 2000 = Compound Gleis. Het woord 'Click' komt nergens voor. Eenvoudig te testen door met de zoekfunctie van je browser te gaan zoeken op 'Click'. Zippo.

Enfin, ik heb twee bronnen vermeld. Ik ben zeer ge?nteresseerd in jouw bronvermelding voor Click. Volgens mij verwijs je naar de 'Click und los geht es' die in de publiciteit/handleiding staat; naast "Click" mit C-Gleis. Enne, volgens mij is "Click" een geluid.

Voor het overige laat het mij onverschillig of het nu 'Click' of iets anders is.

Zoals ik al zei, het is een mysterie.