Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

begineling ! help

Gestart door n/a, 06 januari 2005, 23:26:41 PM

n/a

Hello....
Ik ben een begineling en ik heb een groot lot van Marklin treinen gekocht ( van p?riode 1965 ... alles in goede staat behalve de locos , slede versleten, een beetje krom, maar alles rijd nog ) .
Ook heel veel M rails (met die puntjes in het midden )  , maar die vind ik niet zo mooi , ik zo graag info krijgen over wat soort rails ik kan gebruiken ? ( delta ??? ) ik weet niet goed wat ik moet doen !!
Wie kan mijn helpen aub ????
ps: sorry voor mijn vlaams ...heuh ..ik ben franstalig !!
beste groetjes aan iederen
en bedank ...? l'avance !!
roger

tonycabus

Kom zeg, Roger!
Dat Vlaams is allesbehalve slecht.
Ben je ook al op het forum van TMM, http://www.trainminiaturemagazine.be
gaan kijken?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Om te beginnen alle oude locs schoonmaken bijvoorbeeld met een doekje en wat schoonmaak olie. Vervangen bij alle locs de slepers zeker als ze van onder geel of krom zijn. Vervangen van de koolborstels. Verwijderen motorschild en kijken hoe de drie polige motor er nog uit zit en schoonmaken. Het motorschild zit met twee schroeven vast.
Vervangen veertje van het terugschakelrelais. Al deze spullen kosten hooguit een paar euro per stuk of minder, maar maken je oude locjes weer allemaal in topvorm. Indien er geen tandwielen of schakelrelais kapot zijn.

Daarna de locjes testen op een rondje van je m-rails net een normale analoge trafo.

Voor rails kan ik je aanraden de c-rails dat is de opvolger van de metalen rails (m-rails). Heel makkelijk in gebruik en het heeft een zeer goede stroomvoorziening.
Je hebt ook een overgang rails zodat je ook m-rails kan blijven gebruiken.

Daarna moet je kiezen of je eerst analoog via een normale trafo wilt gaan rijden of digitaal wilt gaan rijden. Digitaal rijden houdt in dat er een constante rijspanning altijd op de baan staat en de loc wordt met behulp van een decoder aangestuurd. Hiervoor moet elk loc dan wel een decoder hebben en op een adres staan bij Marklin is dat 1 tot en met 80. De nieuwste Marklin locs met mfx decoders melden zich zelf aan. Maar de overstap naar digitaal kan je altijd maken.

Je kan dus rijden met een normale trafo. Aanaloog rijden wordt dit genoemd.
Digitaal rijden maar dan alleen de locs. Wissels en seinen blijven gewoon analoog via een trafo aangestuurd. De meeste mensen die met Marklin rijden doen dit.
Volledig digitaal rijden. Wissels en seinen worden nu ook via decoders aangestuurd. Voordeel je kan de baan dan via een computer en software programma volledig automatisch maken. Maar voor een beginneling is deze stap te hoog gegrepen.

Wil je digitaal gaan rijden.
Dan moet je je locjes laten ombouwen en dat kost geld. Omdat je zoals jezelf zegt een beginneling bent en dan zal de handelaar of iemand anders dit voor je moeten doen. Misschien is het wel een idee om lid te worden van een plaatselijke modeltrein club bij jou in de buurt. Moeten ze natuurlijk wel een Marklin afdeling hebben.

Het krijgen van een digitale rijcentrale is het geld niet want startsets met mobile station (nieuwe digitale rijcentrale van Marklin) zijn er al vanaf 159 euro. Locs met mfx decoders melden zich zelf aan bij zo'n mobile station.

Voor de rest veel succes ermee en veel treinplezier.

n/a

Youuuupieee !!!!
Davy ...bedankt voor tips !!! het is juist de info waar ik naar zocht !!
Me be nog een beetje info over die andre mooie rials (meer natureel ) als die metalen van marklin , wat is dat voor een soort ? delta ??? kan ik die rails gebruiken op marklin "spul" ??? ik heb al gezien op fotos van clubs enz..
Die oude m?talen rails zo ik gebruiken op een plaats waar zij niet zichtbaar zijn !!!  
Ik zo ook graag langere rails gebruiken ( 90 cm ? of ander ?? )
Ik denk ook dat ik in "analog" zal blijven werken om de reden ook dat ik zoveel wissels en trafo's in dat lot heb ,en het lijk mij nog een beetje "duur" ... voor een begin !!! (hihihih )
Een beetje info over mij :
Ik ben (denk ik ! ) een ervaren knutselaar , (doe het zelver) ik bewerk oud, metaal, plastic en ben elektrieker van oplijding en doe al meer dan twintig jaar informatica ( commodore pionnier !! ) dus digitaal "bijt wel in mijn been !! " maar ik zal nog een beetje wachten "before" de groote sprong !!!!
nog vriendelijk bedankt ...
tuuuut tuuuut
roger

n/a

Ps: Ook nog dikke "merci " aan Toni ... dat zal ik zeker doen !!!
Ik moet nu verder want mijne "Trein" staat te wachten !!! (joke ! )
groetjes
roger

Johnnytrein

Flytox, wat bedoel je met die andere rails die je in clubs ziet. Bedoel je M?rklin K rails die zonder bedding of bedoel je de nieuwere C rails met een donker grijze bedding? Let er wel op dat je in het geval van M?rklin alleen rails met puntkontakten kan gebruiken. En verder Delta of digitaal heeft niets te maken met het soort rails dat je gebruikt.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

Johnnytrein,

Je kan perfect K-rails gebruiken, maar ook andere rails mits enkele niet zo orthodoxe aanpassingen... je kan met kippengaas (vierkantjes), die je half doorsnijdt en in het midden op deze rails vastlijmt, perfect een 3-railsysteem maken. je sluit dan de juiste pool (is het +of-, da weet ik niet juist meer) op de gaasdraad aan en de andere pool op de sporen zelf.
Nadeel is wel, dat je sleepers met hopen gaat verslijten, tenzij je ze perfect kan afstellen. Ook leuk is dat dit bijna niet zichtbaar is.

Dit trucje heb ik van iemand doorgekregen en heb het in het klein getest en werkt weliswaar goed.

Groeten,


Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Flytox,
hou de serie "Kis" in de gaten....Daar ga je zeker van smullen (verschijnt ook in TMM) P. De Bard, schrijver van deze reeks mikt hiermee niet alleen op beginnelingen maar ook op alle liefhebbers die hun baan nog analoog willen controleren.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Je kan ook k-rail met m-rails combineren op plaatsen waar je rails bijvoorbeeld niet zichtbaar is. Er zijn ook overgangsrails van metaal rails naar K-rails.


n/a

Hellooo iederen ...
Ik ga mijn vraag in KISS termen stelen :
Welke soort rails met "puntjes" kan ik nog gebruiken voor de Marklin treinen ?
Ik  heb M rails  (vind ik niet mooie ) , de C rails (digitaal ) ook niet !!  hihihi wat blijft er nog over ???
Haaa ja dit nog : ik heb op de website van Marche en Bi?res zitten te surfen !!! amaiiiiiii !!!!  ik heb moeten aspirine slikken van hoofdpijn als ik dat allemaal gezien heb !!! het is gewoon niet te geloven !!  Nog nen dikke proficiat aan Mr.Gerolf voor al dat super werk !!!
Ik heb ook mijn web site in "profiel " geplaast darmee weet nu iederen warom de naam Flytox !!
En dan nog dit : voor mij is het altijd met groot "plezier" dat ik op die website kom "Neuzen " , er is heel veel te leren , en "toffe ambiance " en veel sympatieke gasten ...
Nod bedankt aan iederen voor de tips en info's ...
groetjes ...ik ben "chemin"
roger

Gerolf

Bedankt voor je commentaar op  m'n website, Flytox!
Ik vind het wel jammer dat ik je met het Marklin-gedeelte niet echt kan helpen, maar ik zie dat je al heel wat zinvolle reacties hebt gekregen van anderen (dat van die kippengaas zou ik persoonlijk niet doen)

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

hello iederen ,
Nog een vraagje van een begineling :
1/ hoe noemd men die kleine rubbere "rondelekes" aan de wielen van een loco ( de mijn zijn allemaal stuk en verdwenen !! ) zijn die makelijk te vervangen of moet " alles " uiteen ??? (prutzewerk zeker ?? ) verkoop men dat in "set" of is dat standaart voor alle treinen ???
2/ Bestaat er een "scharnier rail ???" in al die modelen van M rails Marklin ( ik zal maar met die M rails verder doen ! ) die "scharnier " is bedoeld voor op een klaptafel te plaatsen , dus een "plaat " dat ik langst een kant kan op heffen met de rails er op !! ) dat is wel veel gevraagd ...maar je weet maar nooit !!!
3/ voor het vervangen van een " slede" onder loco Marklin , speelt de lengte en rol ?
Ik zal nog veel moeten leren .... ik weet het !! hihih
bedankt ..en vriendelijke groetjes
roger


guy holbrecht

Roger,

De rubberen bandjes rond de wielen zijn anti-slipbandjes. Deze kunnen van model tot model vari?ren. het is best de onderdelenlijst van M?rklin te raadplegen welke bandjes je nodig hebt. Deze bandjes worden meestal met enkele exemplaren in een plastic zakje verkocht. op het zakje is aangeduid voor welke locomotieven deze anti-slipbandjs zijn. En of het een prustwerk is, hangt af van loc tot loc. Bij een diesel en eloc is dit vrij gemakkelijk uit te voeren. Bij en stoomloc zal je eerst wat van de aandrijfstangen moeten demonteren.
Voor de sleepschoen geldt hetzelfde: raadpleeg de onderdelenlijst, want M?rklin heeft vershillende modellen, afhankelijk van het type machine.
Veel renovatiegenot

n/a

Ok Guy, weer iets bijgeleerd .... dank voor tijd en info ....
(ik zal maar naar de winkel moeten gaan .... ! )
Nog snel een vraagje voor Davy .....
Davy , die K Rails hebben die ook puntjes in het midden ???  als het antwoord JA is ...dan komkt er al een beetje licht in mijn " donkere begineling tunnel !!!!  ) groetjes
roger

Johnnytrein

Flytox, je vind de C rails niet mooi kijk dan eens op http://www.mist5.de/index_1.html en klikken op tips en tricks wel een site in het Duits. Ook voor de K rails kan je hier zien hoe je ze bewerkt.Trouwens als je nieuwe locs hebt daar zit normaal een onderdelen boekje bij waar de juiste nummers van de onderdelen vermeld zijn. En denk erom een nieuwe antislipband lijkt te klein te zijn maar dat hoort zo anders komt die er zo weer af. Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about