Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

welk merk?

Gestart door dibbetje, 06 januari 2005, 09:55:49 AM

dibbetje

Allereerst aan iedereen de beste wensen en een goede gezondheid.

Maar meteen met de deur in huis heu... modelbouwland vallen.Ik zou een modelbaan in schaal N willen beginnen maar ik weet niet goed met welk merk.Ik had gedacht aan Fleischmann omdat dit toch een gekend merk is,kunnen jullie mij hier wat tips geven?
Alvast bedankt en tot op de trein
tot op de trein

dwizeno

Hoi,

Ikzelf ben eigenlijk maar pas begonnen in Schaal-N, en heb zelf ook voor Fleischmann gekozen.  Waarom?  Mijn vader heeft me toen ik ergens tussen de 2-4j was twee startsets van dat merk gekocht (ra ra ra voor wie was die hoofdzakelijk?).  Het hoeft geen uitleg dat die heel wat hebben afgezien en rondjes gereden hebben.  In mijn tienerjaren zijn deze echter door HO modellen 'vervangen' en op zolder terecht gekomen.  Zo ongeveer 25j later heb ik die terug te voorschijn gehaald en zonder enig onderhoud te doen reden ze als een zonnetje (wel een zeer droge zolder).  Dat heeft mijn vermoeden bevestigd dat tegen de Fleischmann prijs toch ook wel kwaliteit staat (al dan niet terecht).

De Piccolo sporen van Fleichmann vallen mij echter toch wel tegen qua uitzicht. Voordeel is echter wel dat je die wel eens redelijk goedkoop op ruilbeurzen tegenkomt (vermoedelijk met een reden h?).  Ik zou opletten met de gekomde Piccolo wissels, ik heb er daar eens een van gekocht en heb die op een ruilbeurs ingewisseld voor andere sporen.  Mijn loc'jes ontspoorden hier soms op, wiebel, wobbel.... eraf.  Merk op dat er nu ook wissels in het gamma zitten met een geleidend hardstuk, dat zou de stroomafname inmens moeten bevorderen en dus ook de rij eigenschappen.  Ik weet echter niet of je die in kombinatie met een DCC systeem kan gebruiken (indien je hierin intresse hebt), dat moet je eens navragen.

Mijn persoonlijke mening is dat je beter kiest voor sporen zoals "PECO Finescale (code 55)" op de zichtbare plaatsen van uw spoorbaan, die zijn veel mooier hoewel ik daar op kwaliteits gebied totaal geen ervaring mee heb.  Best eens informeren bij een betere speciaal zaak indien je niet veel reaktie krijgt op dit forum. Ga ook eens op het internet snuffelen op Amerikaanse sites, daar lijkt de schaal-N redelijk populair, een start om op zoek te gaan:

http://www.geocities.com/w_steiner/ModelRailroading/Free-moN/Main.html

Europees 'equivalent', deze hebben voor de PECO Finescale sporen gekozen:
http://www.fremo.org/gauges/n_n1_d.htm

MvG,
Dirk.