wissels

Gestart door amest, 08 oktober 2006, 20:16:01 PM

amest

een vraagje,

heb zo mijn sporenplan eens bekeken en uitgerekend wat het enkel aan sporen zal kosten en viel even achterover.

De wissels alleen al nemen het allergrootste stuk in. Ik zou zo'n 150 euro kunnen sparen als ik wissels zonder gepolariseerd puntstuk neem.

Is zo'n gepolariseerd puntstuk een groot voordeel?
IS het echt lastig voor kleine locs om traag over zo'n wissel te rijden?

alvast bedankt
Arvid
groeten,

Arvid

INFO

Het is een MUST. Dit zal een verkeerde bezuiniging zijn.

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Peter

Hallo Arvid,
Doe het niet. Neem wissels met een gepolariseerd hartstuk, tenzij je altijd met een behoorlijke snelheid over die hartstukken wil rijden.
Gepolariseerd wil zeggen dat het puntstuk (en de aansluitende rails) die stroom krijgen die de wissel volgens de rijrichting nodig heeft.
Dit betekend dat zelfs 2-assige loks (zoals mijn 323/K?f II van Trix) hier moeiteloos doorrijden, zonder te haperen.
Ik weet die soms duurder zijn, maar spaar wat langer, en geniet nadien van een veel komfortabeler rij-eigenschappen.
Met vriendelijke groeten
Peter

DasBert33

OF...

Schakel over op het marklin 3 rail systeem: altijd 2 rails om contact te maken ipv 1 [}:)][:D][}:)][:D].

Ik kon het niet laten, weer een 2R vs 3R discussie [:o)]

Negeer dit aub[}:)][;)].

Bert
 

janjozef

Dat is dan typisch eerst uitdagen en dan zeggen negeer het, eigenlijk kunnen we dat niet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Greg

Ale kzal nog wat olie op het vuur doen. rail heeft toch wel enkele voordelen bvb wissels openduwen e.d.
De nadelen zijn de mogelijkheid voor inwerking in natuur.
Maar een wissel bij marklin is vlug 13 euro denk ik zonder aandrijving. (nog eens 13 euro ofzo)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

citaat:
Geplaatst door marklinhobaanMaar een wissel bij marklin is vlug 13 euro denk ik zonder aandrijving. (nog eens 13 euro ofzo)
Vergelijkbaar met de betere merken dus [^]

Al eens aan zelfbouw gedacht? 't Is niet simpel, maar wel haalbaar, en je bespaart er v??l geld mee.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Arvid,

als je alleen al een prijsverschil hebt van 150 euro op je wissels, dan zou je ook eens kunnen overwegen om een eenvoudiger plan te ontwerpen, met minder wissels. Of je kunt het in fasen uitvoeren.

amest

Zal er dan zeker niet op besparen [:)]

Het aantal wissels (18 in totaal zonder kruisingen of 3-weg wissels) is om toch een en ander te kunnen opstellen.

Wou het eventueel in 1 keer kopen in Duitsland want dat was ook een seriues prijsverschil met hier, maar enkel interessant bij redelijk grote aankopen, kwestie van verzendingskosten die erbij komen.

Maar goed gepolariseerd wordt het.[:D]
groeten,

Arvid

janjozef

een Peco wissel kost inderdaad zoiets en dan de wissel motoren, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen digitaal en analoog bediening.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

amest

de prijzen die ik heb voor een gepolariseerd is 27 euro! (belgie) en 17 euro niet gepol.
In Duitsland was dat dan 21,8 of zoiets en 13,xx resp.

Gaat over spoor n minitrix in dit geval wissel 15 graden

edit:prijzen zonder aandrijving. Zou trouwens starten volledig manueel voor de wissels, groot is het allerminst, kan overal relatief gemakkelijk aan en niks (van de wissels) is verborgen in een tunnel of zo
groeten,

Arvid

Arnold-Layne

Een vraagje van mijn kant. Hoe zit dit dan bij Fleischmann Profi rails? Kun je hier ook de puntstukken polariseren?

ysbeer

Ik geloof dat hier toch wel wat misverstanden zijn.
Een wissel is gepolariseert als het hard stuk bij recht en rond wordt aangesloten op de juiste rails (electrisch).
Geen enkele wissel zonder aandrijving is gepolariseerd.
Om een dergelijke wissel te polariseren zijn twee dingen noodzakelijk
Als eerste moet het hartstuk van metaal en dus geleidend zijn,en de wielen moeten het ook raken.
Als tweede moet het mogelijk zijn aan het hartstuk een draad te bevestigen.
Bijna alle wissels die er nu zijn voldoen aan deze eis.
Wat je dus moet doen als je niet aangedreven wissels koopt(en dat is aan te raden)is dus zorgen dat je aandrijving een omschakel contact heeft.
De eenvoudige maar vaak goedkopere motoraandrijving hebben dit niet allemaal.
In dat geval is een extra relais nodig.(circa 1.50 euro per wissel)
Bedenk dus goed dat je niet naar de winkel kunt gaan en zeggen 10 stuks gepolariseerde wissels zonder aandrijving.
Die bestaan niet.De polarisering zul je zelf moeten maken.
Dat is niet moeilijk,en velen hier willen je daar bij wel helpen.
Niet gepolariseerde wissels zijn ondingen.

wim ysbeer

INFO

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Geen enkele wissel zonder aandrijving is gepolariseerd.
wim ysbeer



Dat is natuurlijk niet waar, in de Fleischmann wissels en in de MiniTrix wissels zitten schakelaartjes welke dat perfect verzorgen. Daar heb je geen aandrijving voor nodig.



Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Peco electrofrog wissels zijn ook gepolariseerd zonder dat er een aandrijving aan hoeft te zitten.