Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

CS of ecos

Gestart door 13erke, 28 september 2006, 20:18:03 PM

DasBert33

citaat:
Geplaatst door erik de noorman


Wat betreft de kracht van zo een centrale (zoals de huidige IB) dat wordt keer op keer onderschat. Ervaring uit de praktijk: wat ik aanstuur met een de IB gevoed door een marklin trafo ( en ringleiding): 350 m. spoor,
34 wissels, ongeveer 40 lampjes van 16 V(zonder de lampjes van de wissels en seinen)., 33 loc stilstaand met licht (functie on) en dan 3 tot 5 loc's die rijden. Wel de IB met als voeding een trafo van marklin die stuurt dat alles netjes aan zonder verpinken. Nu! wanneer de ecos nog krachtiger is (wat ik niet betwijfel) laat maar komen.



Hallo Erik,

Het is duidelijk dat zowat elke centrale zoveel wissels en lampjes kan aansturen, met boosters waar nodig.

Met krachtiger bedoel ik vooral gebruiksvriendelijker:
- Je hoeft je addressen niet te onthouden voor loks en wissels/seinen, dit maakt event. ook je wisselbedrading minder complex omdat je een adres naar keuze kan gebruiken.
- Je hebt 1 symbool voor 3 wegwissels en seinen met meer dan 2 standen
- Functies van loks hebben logische symbolen
- Alles grafisch in te stellen
- ...

Bert
 

DasBert33

citaat:
Geplaatst door railbusje

Hoe rijdt een MFX loc met 28 stappen, is dat nog wat te doen?



Ik heb 1 mfx lok, een duitse BR44 met sound.

Ik klaag er zeker niet over maar ik herinner me niet veel verschil tussen sturing via IB met 14 stappen en de sturing nu via Ecos met 28 stappen. Eigenlijk vond ik de IB al goed te doen.

Misschien moet ik de IB nog es aan een testspoor hangen om rechtstreeks te vergelijken. Zo'n verschillen vallen meestal op als je van beter naar slechter rijden gaat.

Het zou ook kunnen dat ik weinig verschil zie omdat veel motorola decoders al een tijdje intern 27 rijstappen gebruiken.

Bert
 

erik de noorman

Bert,

Het hele gebeuren wordt aangestuurd met enkel allen de IB die aangesloten is op een trafo. Geen extra boosters is voorlopig ook niet nodig.

Erik

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door railbusje

Hoe rijdt een MFX loc met 28 stappen, is dat nog wat te doen?


Een mfx loc die wordt aangestuurd met een IB of een oudere M?rklin centrale werkt dan op het Motorola formaat, en zal dus reageren zoals elke loc met Motorola decoder reageert.

DasBert33

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Een mfx loc die wordt aangestuurd met een IB of een oudere M?rklin centrale werkt dan op het Motorola formaat, en zal dus reageren zoals elke loc met Motorola decoder reageert.



Niet helemaal waar. Sommige decoders gebruiken intern 27 stappen. Als je rijstappen verhoogt gebruikt hij de even stappen, als je de stappen verlaagt de oneven (of andersom). Zo krijg je pseudo 27 stappen.

Andere decoders hebben gewoon 14 stappen.

De ESU mfx decoders hebben 28 echte stappen, in een nieuwe soort motorola mode.

Deze 3 modes kunnen allemaal apart geselecteerd worden op de ecos.

Bert
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door DasBert33

De ESU mfx decoders hebben 28 echte stappen, in een nieuwe soort motorola mode.

Je zal best gelijk hebben, maar wat ik bedoelde te zeggen is dit:een mfx decoder is feite een multiprotocol decoder die mfx en motorola verstaat. En als je hem met een IB bestuurt is het gewoon een motorola decoder.

13erke

ik heb hier heel de discutie gelezen en ecos heeft toch een paar extra voordelen
* kan belgische seinen aansturen met de correcte weergave op het scherm.
* kan geluid aansturen
* het kan eigelijk veel meer dan het cs

-Hoe zit dat eigelijk met de rijstappen van een lok, ik heb hier een 77 en een class 66 versie rondrijden (ac). Met mijn mobile station heb ik 14 rijstappen , wel wat weinig want echt voorbeeldgetrouw optrekken gaat niet. Als ecos er dan 28 of 114 (kweet het niet)heeft , werkt dit dan ook met dat type decoders. Kan ik dus 28 of 114 rijstappen hebben met mijn lok?
-Is er mogelijkheid om de pc direct op ecos aan te sluiten (dus zonder extra software voor ecos , wel voor pc natuurlijk)

Greg

citaat:
Geplaatst door 13erke

ik heb hier heel de discutie gelezen en ecos heeft toch een paar extra voordelen
* kan belgische seinen aansturen met de correcte weergave op het scherm.
* kan geluid aansturen
* het kan eigelijk veel meer dan het cs

-Hoe zit dat eigelijk met de rijstappen van een lok, ik heb hier een 77 en een class 66 versie rondrijden (ac). Met mijn mobile station heb ik 14 rijstappen , wel wat weinig want echt voorbeeldgetrouw optrekken gaat niet. Als ecos er dan 28 of 114 (kweet het niet)heeft , werkt dit dan ook met dat type decoders. Kan ik dus 28 of 114 rijstappen hebben met mijn lok?
-Is er mogelijkheid om de pc direct op ecos aan te sluiten (dus zonder extra software voor ecos , wel voor pc natuurlijk)



Wat bedoel je met geluid aansturen? de locs is ook geen probleem met CS.
De MFX-lcos hebben 28 rijstappen op ecos
De DCC locs hebben er 128 omdat het ecos DCC ondersteunt.
Dus de mehano's hebben 128 rijstappen
Wat me wel opvalt dat er een enorm verschil is in vloeibaarheid en rijeigenschappen tussen het rijden op het mobil station en het central station (wat de mfx-locs aangaat).
Maar dit is erven terzijde.
In jouw geval is het Ecos de beste keus alleen jammer van het mfx (voorlopig)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

n/a

Ecos en CS zijn qua hardware volkomen gelijk.

Van een duits forum gehaald:
"als ich vor kurzem auf diesen thema aufmerksam gemacht habe wurde mir nahegelegt das schreiben zu lassen.

das ESU mit den wenigen resourcen 2 komplett unterschiedlichen produkte entwickelt war immer klar, nur wollte jemand oder vielleicht ESU selbst uns glaubhaft machen, das die ECOS das ?berding ist und rein granichts mit der CS gemeinsam hat.

interessant ist dies noch in anderen hinsicht. die CS kann die software der ECOS aufgespielt bekommen. vielleicht ist das ein grund warum ECOS den ethernetport geschlossen hat und nicht m?rklin obwohl m?rklin die CS verkauft. damit haben sie immerhin verhindert das die CS die software der ECOS aufgespielt bekommt und niemand die teurere ECOS kauft. die CS mit derselben hardware bekommt man viel g?nstiger als die ECOS. das w?re finanziell der todesstoss. m?rklin w?re es egal, den die verdienen ja geld am verkauf der CS und nicht das deren software darauf l?uft. ist nur spekulation aber es macht VIEL sinn.

eines ist nun auch klar. die neue software die m?rklin programmiert wird ja aus den bekannten fehler beider zentralen gelernt haben und dann auch auf die ECOS einspielbar sein... also ECOS user, wenn es auch mit dem MM protokoll zu fad wird k?nnt ihr dann die m?rklin software einspielen und ein ECOS geh?use mit CS software betreiben.

JAJA nun kommen die kommentare das dies nicht gehen wird weil irgendwer das mit irgendwas verhindern wird.. aber leute lasst euch sagen, auf jeden tag folgt der abend. das wird m?glich sein".

"temptp wrote:


Ja funktioniert als User default

default@ECoS:/>cat /proc/cpuinfo
Processor : ARM720T rev 3 (v4l)
BogoMIPS : 37.99
Features : swp half thumb
CPU implementer : 0x41
CPU architecture: 4T
CPU variant : 0x00
CPU part : 0x720
CPU revision : 3

Hardware : ESU LH79525 Board
Revision : 0000
Serial : 00000000XXXXXXXX



Siehe einer an. Bei der CS steht bei der Hardware:

Here is the output from cat /proc/cpuinfo.
root@uclibc:/proc#cat cpuinfo
Processor : ARM720T rev 3 (v4l)
BogoMIPS : 37.99
Features : swp half thumb
CPU implementer : 0x41
CPU architecture: 4T
CPU variant : 0x00
CPU part : 0x720
CPU revision : 3

Hardware : ESU LH79525 Board
Revision : 0000
Serial : 0000000006090501




Groeten,
Davy

Greg

Mja dus met het CS zijn er dus evenveel mogelijkheden als met het ecos. Alleen zal marklin ze wrs nooit vrijgeven (ik denk dan aan DCC e.d.)
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

DasBert33

citaat:
Geplaatst door 13erke

ik heb hier heel de discutie gelezen en ecos heeft toch een paar extra voordelen
* kan belgische seinen aansturen met de correcte weergave op het scherm.
* kan geluid aansturen
* het kan eigelijk veel meer dan het cs

-Hoe zit dat eigelijk met de rijstappen van een lok, ik heb hier een 77 en een class 66 versie rondrijden (ac). Met mijn mobile station heb ik 14 rijstappen , wel wat weinig want echt voorbeeldgetrouw optrekken gaat niet. Als ecos er dan 28 of 114 (kweet het niet)heeft , werkt dit dan ook met dat type decoders. Kan ik dus 28 of 114 rijstappen hebben met mijn lok?
-Is er mogelijkheid om de pc direct op ecos aan te sluiten (dus zonder extra software voor ecos , wel voor pc natuurlijk)



Hallo 13,

Hierbij nog enkele screenshots over de protocolkeuze en de belgische seinbeelden die in het toestel zitten. Hopelijk brengt dit wat meer duidelijkheid voor iedereen.

Het geluid programmeren is voorzien 'in de toekomst', de PC sturing zou er nog voor het einde van het jaar moeten zijn. Volgende week verschijnt er al een eerste update met bugfixes heb ik gehoord. Van support gesproken, daar kunnen CS bezitters alleen van dromen.
Als je veel niet-marklin locs hebt zou ik zowiezo de CS niet kopen, de ecos heeft veel meer opties, en je kan je mehano locs via DCC met 128 rijstappen aansturen zoals reeds gezegd door anderen. Die hebben toch geen mfx (en dat heb je ook niet nodig).







Bert

 

n/a

Over een jaar misschien hebben Roco, Mehano, Brawa (sommigen hebben het al) een mfx decoder. Marklin kiest gewoon voor 1 grote update en niet voor vele kleine bugfixes. Bovendien veel Marklin klanten hebben geen computer of internet aansluiting. Ook deze klanten wilt Marklin bedienen.

PS geluid programeren is voorzien in de toekomst. Wat is dit? Decoder?

Groeten,
Davy

13erke

ik begrijp iets niet goed, ik heb een 77 en class66 van mahano, maar in ac(wisselstroom uitvoering), hoeveel rijstappen heb ik dan , is dat ook een dcc decoder(Dus max 128)?

DasBert33

citaat:
Geplaatst door 13erke

ik begrijp iets niet goed, ik heb een 77 en class66 van mahano, maar in ac(wisselstroom uitvoering), hoeveel rijstappen heb ik dan , is dat ook een dcc decoder(Dus max 128)?




Als ze geluid hebben zit er een esu loksound in, als ze geen geluid hebben een esu lokpilot (denk ik, anderen zullen dat wel zeker weten).

Dit zijn multiprotocol decoders voor DC motoren, ze kunnen zowel via motorola gestuurd worden als via DCC. Via DCC hebben ze tot 128 rijstappen en via motorola maar 14 (of 27?). Waarom zou je dan niet via DCC willen sturen.

Je moet ook een onderscheid maken tussen AC en DC motoren, en 2 rail en 3 rail systemen. Je rijdt met het marklin systeem heb ik begrepen, dus 3 rail. Maar in zowat alle recente locomotieven, ook die van marklin, zitten nu DC motoren. (bv de ombouwsets met permanent magneten maken DC motoren van de AC motoren). Swat hierover zijn ook al een hele hoop andere topics geweest geloof ik.

Bert
 

Greg

citaat:
Geplaatst door DasBert33

citaat:
Geplaatst door 13erke

ik begrijp iets niet goed, ik heb een 77 en class66 van mahano, maar in ac(wisselstroom uitvoering), hoeveel rijstappen heb ik dan , is dat ook een dcc decoder(Dus max 128)?




Als ze geluid hebben zit er een esu loksound in, als ze geen geluid hebben een esu lokpilot (denk ik, anderen zullen dat wel zeker weten).

Dit zijn multiprotocol decoders voor DC motoren, ze kunnen zowel via motorola gestuurd worden als via DCC. Via DCC hebben ze tot 128 rijstappen en via motorola maar 14 (of 27?). Waarom zou je dan niet via DCC willen sturen.

Je moet ook een onderscheid maken tussen AC en DC motoren, en 2 rail en 3 rail systemen. Je rijdt met het marklin systeem heb ik begrepen, dus 3 rail. Maar in zowat alle recente locomotieven, ook die van marklin, zitten nu DC motoren. (bv de ombouwsets met permanent magneten maken DC motoren van de AC motoren). Swat hierover zijn ook al een hele hoop andere topics geweest geloof ik.

Bert




Via motorola kan je tot maximaal 28 rijstappen gaan.
En FX blijft wel maximaal 14.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG