Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

CS of ecos

Gestart door 13erke, 28 september 2006, 20:18:03 PM

13erke

Beste medeforummers,

binnekort is het mijn verjaardag en omdat ik 18 wordt mag het cadeau iets meer zijn. Ik heb nu een mobile station en zou graag ook digitaal willen schakelen. De computer kan daarbij ook tot de mogelijkheden behoren. Ik ben nu wel aan het twijfelen tussen een cs en een ecos. Als ik juist ben ondersteunt het cs nog steeds geen computer en zijn bij het ontwerp enkele elementaire fouten gemaakt (zoals het "vergeten" van een S88 aansluiting}:)). Ecos langs de andere kant ondersteunt (volgens de site) geen mfx:((ik bedoel geen terugmelding) en herkent sommige decodersoorten van Marklin niet. Wat raden jullie mij aan?
Wat is de goedkoopste prijs hoe je aan zo'n cs of ecos kan geraken?

Alvast bedankt

Greg

Mja dat is een hele boterham wat weer tot een lange discutie kan leiden.
-Wat je zegt van CS via PC en S88: PC is voor volgend jaar voorzien normaalgezien, en S88 is mogelijk via boosters heb ik gelezen.

-WAt MFX aangaat op het Ecos: Ja dat is waar, binnen een paar jaar zou het wel vrijkomen ook weer naar het schijnt.

- Waar kopen? ofwel in de winkel ofwel op e-bay of iets gelijkaardig.
Ik ga steeds bij Van Biervliet. Das de beste prijs kwailteit in mijn geval (bereikbaarheid prijs vakkennis...) Maar dat is men zaak dus ik wil zeker niet voor een nieuwe handelaren ruzie zorgen.
En de prijs is 479 euro bij van biervliet. zowel ecos als CS
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

erik de noorman

Persoonlijk, ik (Erik) heb een beetje logisch nagedacht:  
De centrale van marklin is gebouwd door esu.
De centrale van marklin verstaat momenteel enkel motorola en fmx.
De ecos van esu verstaat momenteel enkel motorola en dcc.
Nu even tussen de regels doorlezen en nadenkenken.
Esu heeft voor marklin mfx ontwikkeld.  Marklin heeft voor de ontwikkeling van mfx betaald en eist de eerste jaren exclusiviteit voor het mfx protocol.
Na het verstrijken van het exclusiviteitcontract mag esu met zijn ecos ook het mfx protocol in zijn box steken( is er voor voorbereid). Maar niets onthoud marklin ervan om in zijn cs(is er ook voor voorbereid)eveneens het dcc systeem vrij te geven(door betaling van de gebruiker van het cs ).
Maar op dat ogenblik kan uhlenbrock (ben ik zo goed als zeker van)ook het mfx protocol in zijn box steken (ik veronderstel zelfs met nieuwe layout).
Conclusie (veronderstelling): 3 toestellen met praktisch dezelfde mogelijkheden.
Voor wie een totaal nieuw toestel moet kopen, koop een ecos.
Wie een Ib heeft zal tegen betaling het mfx protocol kunnen installeren op zijn box (heeft zijn duurzaamheid bewezen). Ik blijf dus bij mijn box voorlopig.
Wie een cs heeft van marklin zal ook dcc kunnen installeren tegen betaling. (marklin zal met het mfx protocol  altijd een stapje voor zijn op de andere).

Dit is geen exacte waarheid maar het resultaat van tussen de regels lezen en de grijze massa in mijn hoofd aan het werk te zetten.

Erik.

Ik weet niet wat ik nu moet kiezen dus: [:I][^][:o)][:p][?]

DasBert33

citaat:
Geplaatst door 13erke

Beste medeforummers,

binnekort is het mijn verjaardag en omdat ik 18 wordt mag het cadeau iets meer zijn. Ik heb nu een mobile station en zou graag ook digitaal willen schakelen. De computer kan daarbij ook tot de mogelijkheden behoren. Ik ben nu wel aan het twijfelen tussen een cs en een ecos. Als ik juist ben ondersteunt het cs nog steeds geen computer en zijn bij het ontwerp enkele elementaire fouten gemaakt (zoals het "vergeten" van een S88 aansluiting[}:)]). Ecos langs de andere kant ondersteunt (volgens de site) geen mfx[:(](ik bedoel geen terugmelding) en herkent sommige decodersoorten van Marklin niet. Wat raden jullie mij aan?
Wat is de goedkoopste prijs hoe je aan zo'n cs of ecos kan geraken?

Alvast bedankt



Hoi 13,

Wel ik ben sinds kort ecosbezitter en ik heb er nog geen spijt van. Ik heb dezelfde overweging gemaakt als jij, S88 nodig en PC support vs het ontbreken van mfx. De argumenten die voor mij de doorslag gaven zijn de volgende:
- ecossniffer waar ik mijn oude centrale op kan aansluiten en dus ook ineens pc op de seriele poort van mijn oude centrale
- S88
- veel protocollen; Ik begrijp je opmerking niet goed dat ie bepaalde decodersoorten niet herkent, hij kan er meer aansturen dan de CS. (zoals bv mijn oude 7051 draaikraan met decoder) Ook mfx decoders kunnen worden aangestuurd met 28 rijstappen.
- goeie support vanuit ESU en de importeur, in vgl met marklin dag en nacht. Zo zitten er bv. belgische seinbeelden in ecos!
- later mogelijkheid tot programmeren van geluid op loksounds
- krachtige voeding in prijs inbegrepen
- mobile station direct aansluitbaar
- pen bij touchscreen geleverd
- grote draaiknoppen met goeie grip

In mijn ogen heeft CS op dit moment alleen mfx met zijn 128 rijstappen en 8 extra functies. Maar er zijn nauwelijks (marklin) loks dat die 8 functies echt gebruiken. Meestal zijn het geluiden die sowieso al random opgeroepen worden met het 'hoofdgeluid' dus je mist niet echt iets (dit is zo op mijn BR44 mfx).
De aanmelding van mfx is ook geen echte noodzaak, je hoeft je loks maar een keer in te stellen en ze blijven in de database. De ingestelde inconen worden zelfs overgenomen door de aangesloten mobile stations.
Dan schiet er alleen nog 128 stappen over, dat is misschien wel jammer.

Men beweert dat mfx misschien in de toekomst nog zal vrijgegeven worden op ecos. Als dat gebeurt is er helemaal geen reden meer om CS te kiezen denk ik...

Als je nog concrete vragen hebt mag je die steeds stellen.

Bert

 

DasBert33

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Persoonlijk, ik (Erik) heb een beetje logisch nagedacht:  
De centrale van marklin is gebouwd door esu.
De centrale van marklin verstaat momenteel enkel motorola en fmx.
De ecos van esu verstaat momenteel enkel motorola en dcc.
Nu even tussen de regels doorlezen en nadenkenken.
Esu heeft voor marklin mfx ontwikkeld.  Marklin heeft voor de ontwikkeling van mfx betaald en eist de eerste jaren exclusiviteit voor het mfx protocol.
Na het verstrijken van het exclusiviteitcontract mag esu met zijn ecos ook het mfx protocol in zijn box steken( is er voor voorbereid). Maar niets onthoud marklin ervan om in zijn cs(is er ook voor voorbereid)eveneens het dcc systeem vrij te geven(door betaling van de gebruiker van het cs ).
Maar op dat ogenblik kan uhlenbrock (ben ik zo goed als zeker van)ook het mfx protocol in zijn box steken (ik veronderstel zelfs met nieuwe layout).
Conclusie (veronderstelling): 3 toestellen met praktisch dezelfde mogelijkheden.
Voor wie een totaal nieuw toestel moet kopen, koop een ecos.
Wie een Ib heeft zal tegen betaling het mfx protocol kunnen installeren op zijn box (heeft zijn duurzaamheid bewezen). Ik blijf dus bij mijn box voorlopig.
Wie een cs heeft van marklin zal ook dcc kunnen installeren tegen betaling. (marklin zal met het mfx protocol  altijd een stapje voor zijn op de andere).

Dit is geen exacte waarheid maar het resultaat van tussen de regels lezen en de grijze massa in mijn hoofd aan het werk te zetten.

Erik.

Ik weet niet wat ik nu moet kiezen dus: [:I][^][:o)][:p][?]



Ik denk ongeveer hetzelfde als jij [:)]. Hopelijk hebben we gelijk ivm mfx op ecos.

Op dit moment heb ik zowel een IB als de ecos in gebruik. De IB is niet van mij en moet ik binnenkort misschien teruggeven aan de eigenaar. Moest ik er zelf een hebben/in geinvesteerd hebben zou ik geen nieuwe centrale gekocht hebben denk ik. Ik zou dan op zijn minst wachten tot de Viessmann commander uit is.

De ecos is wel duidelijk veel krachtiger en gebruiksvriendelijker dan de IB.

Alleen ik denk niet dat mfx zonder meer als upgrade beschikbaar zal zijn op de intellibox. De terugmelding met automatische adrestoewijzing is deel van het protocol en dat kan de intellibox niet. Intellibox is verouderd en als je de ecos naast de IB zet zie je een duidelijk verschil in afwerkingskwaliteit.

Een ding is wel zeker, sinds deze week ben je zot denk ik als je nog een IB nieuw koopt.

Bert
 

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Wie een Ib heeft zal tegen betaling het mfx protocol kunnen installeren op zijn box (heeft zijn duurzaamheid bewezen).



Erik,

Voor mfx is meer nodig dan een software upgrade: het vraagt een redelijk ingrijpende hardware wijziging. als dit niet voorzien is in de centrale (zoals bij de Intellibox) dan kun je die gewoonweg niet zomaar toevoegen.

Dat Uhlenbrock op termijn met een nieuw systeem zal uitkomen dat alle beschikbare protocols ondersteunt (dus ook mfx als dat vrijgegeven wordt), lijkt mij wel logisch. Er zal zowiezo wel een opvolger voor de huidige IB komen, anders mag Uhlenbrock binnen enkele jaren inpakken... Niet dat ik ze dat toewens, ze hebben met de IB een aantal jaren geleden voldoende bewezen dat ze inventief kunnen zijn.

Mattias

erik de noorman

Bert,

Volledig mee eens. Enkel ik vewacht dat men van uhlenbrock ook met een volledig nieuwe centrale (touchscreen of hoe schrijft men het)zal komen die de volledige software van het mfx protocol zal verstaan.
Als ze verstandig zijn zorgen ze voor een downlowd die de oude software van de IB kan vervangen door  nieuwe software eventueel met randapperatuur( weliswaar met beperkingen en tegen betaling).

Wat betreft de kracht van zo een centrale (zoals de huidige IB) dat wordt keer op keer onderschat. Ervaring uit de praktijk: wat ik aanstuur met een de IB gevoed door een marklin trafo ( en ringleiding): 350 m. spoor,
34 wissels, ongeveer 40 lampjes van 16 V(zonder de lampjes van de wissels en seinen)., 33 loc stilstaand met licht (functie on) en dan 3 tot 5 loc's die rijden. Wel de IB met als voeding een trafo van marklin die stuurt dat alles netjes aan zonder verpinken. Nu! wanneer de ecos nog krachtiger is (wat ik niet betwijfel) laat maar komen.

Erik

erik de noorman

Mattias,

Was aan het typen toen jij je reactie hebt gestuurd. Wat je schrijft  is ongeveer wat ik denk en dan ook weergeef in mijn vorige reactie.

Ik ben helemaal geen insider en mijn bedenkingen zijn veronderstellingen.

Erik

INFO

Hi,

Ik heb hier in het verleden ook al eens mijn gedachte ballon hierover opgelaten. Wat ik denk dat er een aanpassing komt voor MFX bij de Intellibox in de vorm van een LocoNet aansluitbare MFX inlezer. Ook kan hiermee eventueel een touchscreen (display) worden aangesloten over en aan dit zelfde LocoNet.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Bij het toepassen van mfx op de Intellibox is er nog een complicatie die ik hier nog niet heb gelezen. Het is niet alleen een kwestie dat M?rklin en/of ESU toestemming moet geven voor het implementeren van mfx in de IB. Bij mfx is het nl. zo dat elk apparaat, dus elke decoder, maar ook elke centrale, een uniek serienummer moet hebben. Aan dat unieke nummer herkennen centales en decoders elkaar en er mogen geen gelijke nummers voorkomen. Dus als M?rklin toestemming geeft aan Uhlenbrock om mfx in de IB te stoppen, dan moeten ze ook een nummerreeks toewijzen. Nou denk ik dat M?rklin en ESU onderling de koek al verdeeld hebben, maar ik weet niet of ze ook nummerreeksen voor "derden" hebben gereserveerd.

erik de noorman

Klaas, wat het vrijgeven van die nummerreeksen betreft, daar zit  het angeltje denk ik. Men kan moeilijk voor de ene dit vrij geven en voor de andere niet. De eerste verliezer zou inderdaad uhlenbrock zijn maar op termijn ook marklin. Als je weet dat viesmann ook nog met een centrale klaar staat. Esu, viesmann, uhlenbrock en andere leveren allemaal al decoders en randgebeuren die op elkaar zijn afgestemt dus moet marklin met zijn cs daar ook aan mee doen en een stuk van de koek delen. Het is reeds een gegeven elk merk brengt 3 rail materiaal op de markt en zo krijg je ondertussen  een vervaging van de naam marklin die gelinkt wordt aan het 3 rail systeem. Het 3 rail systeem zal blijven bestaan (eender met welk protocol aangestuurd)maar zal niet meer automatisch gelinkt worden aan marklin. De grote kracht van marklin is net de merknaam marklin.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat ik net bedoel.[:I]

Erik

n/a

Jullie snappen 1 ding niet. Marklin wilt een simpel apparaat. Waar iedereen mee over weg kan. Ook een beginneling zonder vele tientallen pagina's tellende handleidingen te hoeven lezen. Een idioten proef apparaat.

Een IB, ecos, commander is er voor de gevorderende modeltrein liefhebber. De man die alles wilt en weet wat hij doet hopenlijk.
Alleen het overgrote deel van modeltreinliefhebbers wil niet alles hebben. Bovendien weten ze ook een heleboel niet. Zij willen gewoon een betrouwbaar apparaat dat zijn werk doet. En mfx is er en zal ook nog wel even blijven. Als je weet dat er ongeveer 80000 mobiele stations wereldwijd sinds 2004 per jaar op de markt zijn gekomen dan weet je ook dat voorlopig de introductie van het mobiele station geslaagd te noemen is. Bron Duitse forums.

En als Marklin central station in startsets blijft verkopen en deze massaal los worden verkocht voor 350 tot 400 euro dan zitten ze prijstechnisch ook heel goed in de markt. Dit is weleens anders geweest. En wat het CS nu nog niet kan dat komt er wel hoor. Dat Esu dat niet kon maken voor Marklin jammer dan andere zullen het wel kunnen. Contacten met software leveranciers zijn al lang gemaakt.
De eerste software voor het centrale station men is er allang en breed mee bezig.
http://www.railnet.se/index_files/Page654.htm

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Davy

En wat het CS nu nog niet kan dat komt er wel hoor.

En daar zit nou het zwakke punt van het CS, ze hebben een apparaat op de markt gekwakt dat nog niet compleet is. Ze beloven dat er nog meer komt, maar hoe dat meer er uit ziet en wanneer het komt, daar kunnen ze nog niks over zeggen. Slechte marketing.

DasBert33

citaat:
Geplaatst door Davy

Jullie snappen 1 ding niet. Marklin wilt een simpel apparaat. Waar iedereen mee over weg kan. Ook een beginneling zonder vele tientallen pagina's tellende handleidingen te hoeven lezen. Een idioten proef apparaat.

Een IB, ecos, commander is er voor de gevorderende modeltrein liefhebber. De man die alles wilt en weet wat hij doet hopenlijk.
Alleen het overgrote deel van modeltreinliefhebbers wil niet alles hebben. Bovendien weten ze ook een heleboel niet. Zij willen gewoon een betrouwbaar apparaat dat zijn werk doet. En mfx is er en zal ook nog wel even blijven. Als je weet dat er ongeveer 80000 mobiele stations wereldwijd sinds 2004 per jaar op de markt zijn gekomen dan weet je ook dat voorlopig de introductie van het mobiele station geslaagd te noemen is. Bron Duitse forums.

En als Marklin central station in startsets blijft verkopen en deze massaal los worden verkocht voor 350 tot 400 euro dan zitten ze prijstechnisch ook heel goed in de markt. Dit is weleens anders geweest. En wat het CS nu nog niet kan dat komt er wel hoor. Dat Esu dat niet kon maken voor Marklin jammer dan andere zullen het wel kunnen. Contacten met software leveranciers zijn al lang gemaakt.
De eerste software voor het centrale station men is er allang en breed mee bezig.
http://www.railnet.se/index_files/Page654.htm





Wel Davy,

Misschien ben jij gewoon de idioot voor wie een Ecos te moeilijk is maar wat mij (en vele anderen) betreft is het gewoon een bugvrijere en beter gesupporte versie van de CS, met (voorlopig) alleen geen mfx.


Bert
 

railbusje

Hoe rijdt een MFX loc met 28 stappen, is dat nog wat te doen?