Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

museum nmbs

Gestart door sdbhg, 04 januari 2005, 21:45:57 PM

tonycabus

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo,....
Ik denk dat indien de direktie leden eens de moeite zouden doen om uit hun ivoren toren te komen en eens echt naar de basis te luisteren, veel problemen kunnen opgelost worden. In de bedrijfswereld word dit reeds hoe langer hoe meer toegepast, en dikwijls met hele goede resultaten.
Peter [:0]


In sommige bedrijven, ja!

Maar nu: op een dag, nog voor de revisie, tufte de 29013 heen en weer tussen Kapellekerk en Brussel Zuid. Terwijl het "beest" aan het uitpuffen was mocht het bekeken worden, je mocht zelfs op de stuurstand. Geen personeel aanwezig!!! Ik dus ook maar eens gaan kijken, en er komt een klasje op de lok gekropen. Meteen vragen die kinderen me uit over wat dat allemaal is, ik was de enige volwassene en zij dachten dus dat ik er wat mee te maken had. Je kennis delen, weten jullie wel....
Ondertussen komt de "machinist" ook terug aan boord en luistert aandachtig mee naar mijn uitleg. Iedereen van jullie die een stoomlok een beetje kent kon die geven. Toen de kinderen zowat uitgevraagd waren vraagt hij me: "mijnheer, bent U ingenieur bij de Spoorweg?" En ik natuurlijk: "nee mijnheer!" En toen: "interessante uitleg, bij ons in Leuven heeft me niemand wat zinnigs over die machine kunnen vertellen! Nu weet ik tenminste hoe ze werkt!"

Als dat de manier is om je patrimonium voor het nageslacht te bewaren amaai mijn voeten (ik blijf beleefd, maar ik k??k!) dan!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Misschien ligt hier een missie voor MSM: een landelijke petitie organiseren?
Ik zie het al voor me: een formulier in MSM/TMM om uit te snijden en dan handtekeningen inzamelen, morele plicht van elke lezer...

Dat moeten we eens voorstellen aan de redaktir, vind ik!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Awel dat vind ik een goed voorstel ik teken de petitie direkt en vind nog wel wat treingekken om mee te tekenen. en nog beter mensen die geen treingek zijn kwestie van veel handtekeningen te verzamelen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

karthuizer


En dan met de trein naar Brussel om de petitie af te geven [:D]

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Havoc

citaat:
Maar die treinenzot aan de top moet wel schatrijk zijn.

Allez , ik zal straks eens met mijn vrouw praten.


Zo zit dat... [:D][:D] Zo rijk nu ook weer niet denk ik. Waarschijnlijk zal het er op aan komen meer te kunne geven dan de schroothandelaar. (zelfs aan enkele euros/kilo loopt een stoomloc behoorlijk op) Transport van die dingen is een ander paar mouwen.

citaat:
En dan met de trein naar Brussel om de petitie af te geven


Ge gaat u moeten haasten, want ze gaan nog een hele hoop stations sluiten.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Ik denk niet dat de aankoop van een oud loc stoom of diesel een probleem is maar het in rijvaardige toestand houden of, voor de heel rijken, het in rijvaardige toestand brengen dat zal de kostprijs zijn
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Johnnytrein

En langs de andere kant hebben ze zopas een station dat gesloten was terug geopend. [:D]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

rgp

Dag,
Het is idd een geldprobleem.
Een stoomlok rijvaardig maken in Belgi? gaat niet meer; we hebben de know how en de machnes niet meer.
Een rijvaardige stoomlok rijvaardig houden doe je best door hem te laten rijden.  Laten rijden houdt fotostops of beter videostops in.  En dat is dan weer een ander paar mouwen: want iedereen wil ook op zaterdag en zondag meer treinen zien rijden (of dat ze nog genomen worden is weer iets ander).  Veel plaats voor zo'n manifestatie is er dan weer niet.
Puur economisch is het moeilijk te verantwoorden dat op hetzelfde ogenblik de minister zou zeggen:
- we sluiten een paar stations want ze zijn niet rendable en ik wil niet meer belastingsgels in de NMBS steken
- we gaan 2 miljoen euro vrijmaken voor een museum.

Roland

Peter

Ik vind het spijtig dat hier in Belgie zo weinig mogelijk is. Als ik naar onze Nederlandse vrienden kijk, en zie wat daar wel kan, voel ik mij toch wat bedroefd. Een prachtig museum in Utrecht, en dan nog veschillende priv? groepen zoals SSN, groep Mat'54 enz. en dan durven ze nog zeggen dat die zuinig zijn. Het grote probleem hier is dat we teveel regeringen hebben, en teveel mensen die er allemaal iets over te zeggen willen hebben, en zo beslissingen nodeloos vertragen.
Maar ja, beslissen om een museum in te richten zijn waarschijnlijk niet zo populair bij onze politiekers als maanden bakkelijen over nachtvluchten. Maar tja, wie het hardst roept hier in Belgie (niet de meerderheid) krijgt gewoonlijk zijn zin.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Ik herinner me ooit eens een boek uit de bibliotheek gelezen te hebben (over stoomlocs uiteraard) waar als laatste hoofdstuk het probleem van een stoomloc aanschaffen, restaureren en opnieuw rijvaardig maken besproken werd. Uiteraard door een engelsman geschereven. Misschien tijd om dat eens terug te zoeken...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Die know-how zit, geloof ik, hier bijeen!!!
Het is treurig te moeten vaststellen dat er bij de NMBS zowat niemand meer is die nog wat van de technieken van oudere loks afweet.
Bij het TSP en de CFV3V zit nog wat kennis, en dat zijn meestal ook vrijwilligers...
't is nondenonde zonde!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Klopt Maxim! Die hebben daar ouwe Polakken gerestaureerd en op hun beurt weer (eentje?) verkocht. Maar die twee voorgenoemde schoten het eerst door mijn hoofd....

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

matti

Als je ziet welke budgetten sommige zogenaamde kunst museums krijgen om pilaren vol met ham te plakken, moet er zeker geld afkunnen om een spoorwegmuseum op te richten . Dit jaar wordt Belgi? 175 jaar en de Belgische spoorwegen 170 zou dit geen mooi jaar zijn om er eindelijk eens werk van te maken . Ze beloven het ons al van in de jaren 60 . In ieder geval een dikke pluim aan al degenen die hun best doen om toch nog stoom op de rails te brengen in Belgi? . Chapeau  !!!!

 [8]

marcgoovaerts

Dit is een oud draadje, dat wat stilgevallen is. Wanneer ik google, leer ik daaruit dat de museumloods in Leuven gesloopt zou worden en het museum in Brussel Noord gesloten zou worden. En dan nog heel wat vragen in de diverse parlementen die dit kleine landje rijk is. Maar alles schijnt meer dan twee jaar oud, waarna er een (letterlijk ?) doodse stilte valt. Heeft er iemand een idee hoe de situatie nu zit met het historisch NMBS-museummaterieel ?

Marc Goovaerts
 

janjozef

Dat is een heel goede vraag

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem