Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

museum nmbs

Gestart door sdbhg, 04 januari 2005, 21:45:57 PM

sdbhg

Vandaag bezocht ik het NMBS museum in het station Brussel Noord. Zo hoopte ik wat bij te leren over de types treinen die reden van het Belgisch ontstaan tot nu. Vooral het tydperk na de tweede wereldoorlog interesseert me.

Ik was echter erg ontgoocheld... alles is heel ouderwets gepresenteerd en behandelt de treingeschiedenis, beperkt tot stoomtreinen en oude railstaven. Er is geen aandacht voor diesel- en elektrische treinen. Dit museum is saai en stoffig ! Er zijn 4 vitrines met telkens een pover modelbaantje (stoffige scenery) waarop slechts ??n treintje nog rijdt. Dit stoomtreintje rijdt dan nog volledig achterstevoren...

Er is ook slechts ??n verdieping toegankelijk; de bovenverdieping is slechts open elke eerste zaterdag van de maand.

Nochtans zag de website er veel belovend uit.
Gelukkig was de toegang tot dit museum gratis !

Johnnytrein

Heb ik nu niet toevallig hetzelfde draadje zien staan op Beneluxrail?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

rgp

Dag,

Als je me vooringenomenheid aanwrijft dan zal ik het aannemen; ik werk (echt) bij de NMBS.
Het museum in FBN is idd niet dat, alhoewel de beheerder er alles aandoet met de middelen die hij heeft.  Hij is zelf bezeten van treinen.
Die treintjes in de kasten werden er door M?rklin-Belgi? geplaatst.  Voor het onderhoud zouden ze zorgen. ze zijn echter nooit komen opdagen.  De beheerder heeft zelf het onderhoud gedaan en stukken vervangen waar hij nog onderdelen van had (slepers, koolborstels, olie, .....)

Maar het slechtste gaat nu komen: in "Todays Railway" van jaunari 2005 staat dat de NMBS er ernstig aandenkt zijn historisch rollend materieel (loods Leuven) te verkopen.  Die loods wordt afgebroken en men heeft elders geen plaats (dat is juist).

Een jaar geleden heb ik op een vergadering geopperd dat als ze mij 2.000.000 euro geven en een terrein (ik heb hen nog gezgd hetwelke dat vrij was) ik wel een museum uit de grond zou stampen en dat bovenal er na 5 jaar geen exploitatieverlies meer zou zijn.  Maar ik heb geen antwoord gekregen.

Roland

guy holbrecht

Roland,
De verkoop van het historisch rollend materiaal zou inderdaad een slechte zet zijn van de NMBS. Indien echter de museumbewaarplaats wat meer en couranter zou bezocht worden door ge?nteresseerden, dan kan Geert Maenhoudt, de verantwoordelijke voor deze loods met materiaal, mooiere cijfers voorleggen aan het directiecomit?e. Elk jaar bezoeken wij met de klassen van het vierde leerjaar van onze school de museumbewaarplaats. De leerlingen (9-jarigen)zijn dolenthousiast en enorm onder de indruk als zij deze 'voorhistorische' machines met hun enorme drijfwielen eens in 'levende lijve' kunnen zien. En als je ze dan later nog eens tegen komt, dan komt de uitstap naar de museumbewaarplaats meer dan eens ter sprake.
Belgi?, als pionier van spoorwegen op het Europees vasteland, kan niet zonder een spoorwegmuseum. Als je naar de ons omringende landen kijkt, dan zie je Nederland, met een pracht van een vernieuwde lokatie te Utrecht, Engeland met zijn spoorwegmuseum te York, Mulhouse in Frankrijk en N?rnberg in Duitsland. En ik vergeet er wellicht nog enkele. We hebben verdorie het materiaal om een heel museum te vullen. We hadden ook een ideale stek: de loodsen van Thurn en Taxis te Brussel, opstelmogelijkheden binnen en buiten, bovendien aangesloten op het Belgische spoorwegennet (ze beweren wel dat sommige bogen te krap zijn voor enkele stomes, maar dat wil ik niet geloven). T&T zou in zijn soort een enig gebouw kunnen zijn, in oorsprong een station, zij het wel voor goederen, beschermd alsdusdanig, en daar nog eens al dat materiaal in dat nu staat te verkommeren in de loods te Leuven.
Je kan natuurlijk het materiaal overmaken aan enkele verenigignen die in deze banche reeds mijlpalen hebben verzet. Denken we maar aan het TSP of aan de CFV3V. Bij deze laaste staan regelmatig machines uit Leuven op uitleenbasis. Als er echter wat misloopt, denken we maar aan wat er gebeurd is met de Vennbahn, komt al het materiaal in handen van een curator terecht en dan pas zijn het enkel de centen die tellen en verliezen we voorgoed waardevol museummateriaal.
Als je nog iets van plan bent, Roland, om al het bestaande materiaal op ??n of andere manier te redden, dan kan je altijd op mijn steun rekenen.
Groeten,
Guy

Peter

Hallo,
Ben zelf niet vooringenomen aangaande een NMBS museum, maar het moet mij toch van het hart, dat er door de NMBS zelf bitter weinig gedaan word. Een tijdje geleden was in in Garmisch-Partenkirchen in Duitsland. Wat hier door enkele VRIJWILLIGE medewerkers en EEN vrouwelijke machiniste gepresteerd word is ongelooflijk. Het enige dat de Deutsche Bahn hen in bruikleen geeft is de ringlokloods en de draaischijf. De meeste loks zijn priv? aangekocht. De E-16 bv. is eigendom van die vrouwelijke machiniste (hiermee reed zij) Het geld voor de kosten voor onderhoud van de loks evenals de restoraties komt van de toegangsprijs (4 euro) en van priv? sponsoring. Dit is slechts een voorbeeld van wat daar mogelijk is. Bij ons hier hebben we natuurlijk nog altijd de BVS en een paar anderen, maar ik heb toch de indruk dat de NMBS meer doet om zo'n mensen te ontmoedigen, dan wel om ze te helpen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

sdbhg

ik bezocht vandaag MTE Blankenberge en dit is veel meer de moeite waard. Je krijgt er een persoonlijke rondleiding op de gelijkvloerse verdieping en de eigenaar is terecht heel fier op zijn modelbanen. Er rijdt ook een bus en vrachtwagen van het faller car systeem.

Hij bouwt ook een nieuwe modelbaan van een voorstad van Brussel, lijkt me bijzonder tof.

Hij toont ook de keerlussen achter de modelbanen; heel interessant !

Boven zie je schaalmodellen van quasi alle treinen die in B en Lux reden, heel tof... Echt een bezoekje meer dan waard !
Toegangsprijs is wel 5 euro.

Havoc

citaat:
Maar het slechtste gaat nu komen: in "Todays Railway" van jaunari 2005 staat dat de NMBS er ernstig aandenkt zijn historisch rollend materieel (loods Leuven) te verkopen. Die loods wordt afgebroken en men heeft elders geen plaats (dat is juist).


WABLIEF?? Zijn ze daar helemaal op hun kop gevallen (en blijven botsen)? Hier in dit apenland zijn het toch een bende cultuurbarbaren. Wat hier de laatste 50 jaar naar de kl...n gedaan is grenst aan het ongelooflijke. Gewoon al het idee dat hier de nmbs geen enkele serieuse stoomloc heeft die rijdt is al erg. Binnenkort kunnen we dus naar het buitenland als we eens een belgische stoomloc willen zien.

Geld genoeg anders voor een tgv...

Trouwens, de reclame die gemaakt wordt voor het museum is al even indrukwekkend...afwezig. Ik zou daar heel graag mijn kop eens binnensteken, maar wanneer is het eens open? Hoe wil je dan volk over de vloer krijgen?

Het zelfde scenario in het museum van de NMVB in Schepdaal. Ook al jaren dicht en verwaarloosd.

citaat:
We hadden ook een ideale stek: de loodsen van Thurn en Taxis te Brussel


Dat was inderdaad de plek geweest. En dat de bochten te klein zijn geloof ik evenmin iets.

citaat:
Je kan natuurlijk het materiaal overmaken aan enkele verenigingen die in deze banche reeds mijlpalen hebben verzet.


Ja en nee. Als het materiaal verspreid wordt verliest het ook zijn aantrekkingskracht. Om zoiets als de type 10 en 12 in orde te houden is wat expertise nodig en materiaal. Als dat 2x moet aanwezig zijn op een door vrijwilligers gerunde zaak is dat onbegonnen werk. Zeg nu zelf, ga je naar 1 groot museum waar van alles te vinden is, of 10 kleintjes die elk 1 stuk hebben?

Trouwens, dan krijg je ook nooit meer een overzicht van wat de spoorwegen ooit waren. En dan zwijgen we nog om die te laten rijden, welke kleine baan kan dat aan?

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Als ge dat papiertje moet tekenen zou ik het tekenen en zeker op het internet zetten. Alleen de vraag betekent dat ze iets zouden te verbergen hebben. Dit alles als ik een papiertje zou moeten tekenen natuurlijk.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Havoc

Waarschijnlijk te maken met copyrights.


Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

Hoi ,

Tja , ik begrijp jullie standpunten maar al te goed.  En inderdaad , een stukje spoorweggeschiedenis mag niet verloren gaan.

En ja , ik ben al in het museum van Leuven geweest.  En ik heb maar ??n woord voor : imposant ! Een stukje , prachtige geschiedenis.

Maar vergeet niet dat de NMBS een nieuw era ingaat.  Een era die opgelegd is door Europa : liberalisering.  Zowel voor de goederen als de reizigers.  De NMBS moet concurrentie aangaan met de omringende staatsspoorwegen en de priv?-maatschappijen.  En dat kost geld.  V??????l geld.  Maar iedereen weet dat de NMBS financieel ziek is.  Dus alle middelen om geld te vinden zijn noodzakelijk.

En het is de normaalste gang van zaken , als er bezuinigd moet worden , de minst rendabele afdelingen altijd eerst de hardste klappen te verwerken krijgen.
Musea en historisch rollend materiaal horen helaas tot de afdeling 'onrendabel'.
 
Groetjes ,

Tom.

janjozef

Bon dan zouden we hier eens op het forum moeten zien of we geen actie kunnen organiseren om de "politiek" er op te wijzen dat al dat oude materiaal tot het industrieel erfgoed van belgie behoort en dat er toch iets mag gedaan worden om het weinige dat we bezitten te kunnen behouden en van de nieuwere exemplaren te bewaren.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Hallo,
Tom, door mijn beroep (logistiek specialist) heb ik zeer dikwijls te maken met alle vormen van transport, en geloof me vrij, onze NMBS is niet de enige die ziek is in Europa. Ondanks alle moeite die bedrijven doen om een alternatief te vinden voor het wegtransport, doet men bij de spoorwegen (NMBS/DB/SNCF enz.) niet de geringste moeite om de bedrijven tegemoet te komen. En het ligt NIET aan de mensen waarmee we in kontakt komen. De meeste spoorwegen schaffen direkt van alles af als het niet rendeert, i.p.v. eens te kijken wat het probleem juist is. Maar ja, een lijn stilleggen is veel gemakkelijker dan gezamelijk een oplossing zoeken. En als ze dan geld tekort hebben, dan is het nooit hun schuld. Dan moeten direkt de tarieven omhoog, het patrimonium verkocht worden en nog van dat fraais. Ik denk dat indien de direktie leden eens de moeite zouden doen om uit hun ivoren toren te komen en eens echt naar de basis te luisteren, veel problemen kunnen opgelost worden. In de bedrijfswereld word dit reeds hoe langer hoe meer toegepast, en dikwijls met hele goede resultaten.
Peter [:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door janjozef

Bon dan zouden we hier eens op het forum moeten zien of we geen actie kunnen organiseren om de "politiek" er op te wijzen dat al dat oude materiaal tot het industrieel erfgoed van belgie behoort en dat er toch iets mag gedaan worden om het weinige dat we bezitten te kunnen behouden en van de nieuwere exemplaren te bewaren.



Geen slecht idee.  Maar ik denk dat het vechten tegen de bierkaai is.
Die politiekers zullen zeker geen interesse hebben in die 'oude rommel'.  Ze hebben nog geen oog voor hun volk , laat staan voor wat oud ijzer.

Havoc

citaat:
Die politiekers zullen zeker geen interesse hebben in die 'oude rommel'. Ze hebben nog geen oog voor hun volk , laat staan voor wat oud ijzer.


Vrees ik ook voor. Enige dat wat redding zou kunnen brengen is een onderneming die geld genoeg heeft, plaats genoeg en iemand aan de top die gek van treinen is.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Die politiekers zullen zeker geen interesse hebben in die 'oude rommel'. Ze hebben nog geen oog voor hun volk , laat staan voor wat oud ijzer.


Vrees ik ook voor. Enige dat wat redding zou kunnen brengen is een onderneming die geld genoeg heeft, plaats genoeg en iemand aan de top die gek van treinen is.

Johan

Expert in non-working solutions.



Dat is al meer in de richting.  Maar die treinenzot aan de top moet wel schatrijk zijn.

Allez , ik zal straks eens met mijn vrouw praten.  Wordt weer bedpolitiek. [V]