Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

AR45 (Olaerts)

Gestart door jlvjlv, 04 januari 2005, 21:27:01 PM

jlvjlv

Sinds kort ben ik in het bezit van de AR45 van Olaerts (geel-rode versie voor 3-rail). Prima stel. Ik onderschrijf de bespreking ervan in MSM (2 nummers geleden). Maar... ergens op een traject van mijn baan is een railspiraal ingebouwd (richting schaduwstation onder de zichtbare delen). Daar heb ik een probleem met de AR45 van Olaerts. Bij het terug naar boven rijden met de sleper achteraan (met de sleper vooraan is er geen probleem) redt hij het niet en blijft "hangen". Het is overigens de enige trein die deze railspiraal niet 'overwint'. Alle andere stellen en getrokken of geduwde treinen komen vlot naar boven.

Heeft iemand een suggestie om dit te verhelpen (behalve een miniatuur-instructie voor de bestuurder dat hij niet met de sleper achteraan omhoog mag komen)? Is het 'kleine' motortje misschien toch te zwak?

Johan

Gerolf

Ik heb ook zo'n stelletje dat het niet red op mijn klimspiralen - een groen 'tweetje' van Jocadis. Ik heb intussen de bogies met enkele laagjes lood verzwaard, en het scheelt een stuk.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Ik heb zelf het model niet, maar je bent niet de enige die problemen heet met de motorwagen van Olaerts. De motor (micromotor faulhaber) is volgens mij te klein om degelijke rijeigenschappen te garanderen. Een grotere micromotor was volgens mij beter geweest, maar dat was dan ook ten koste van het interieur. De model heeft toch slipbanden op ??n as op het draaistel met tandwielkast? En toch slipt hij door. Zelfs op een zachte helling (minder dan 2%) in een recht stuk levert soms problemen op. Lood boven de wielen leggen of verzwaren boven het draaistel (interieur) is net als bij tenshodo motoren waarschijnlijk de enige oplossing. Eventueel een plaatje leggen onder het dak als dit niet ten koste is van de stabiliteit. Hoe je de kast moet demonteren is mij echter een raadsel.
Misschien dat MSM bij de volgende loctesten meer aandacht kan besteden aan de rijeigenschappen van een model.

Loco

_______________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Peter

Heb zelf de geel/rode AR45 (dubbel model) en ik heb tot hiertoe nog geen klagen gehad. De helling op mijn baan is toch tussen 1,5 en 2%.
Het doorslippen van de antislipbandjes is van een aantal faktoren  afhankelijk. Het kan dat ze te hard of te glad zijn (hangt af van het gebruikte materiaal) In dit geval betert het gewoonlijk na het goed inrijden. Een andere faktor is de gebruikte rails. Vroeger had ik soms ook problemen met Fleischmann loks die doorslipten op Roco-messing rails. Sinds ik overgeschakeld ben op Roco-line heb ik dit probleem niet. Ik zeg niet dat dit de enige oorzaken zijn. Stuur anders is een mailtje naar Guido Olaerts of bel hem. Indien dit inderdaad een veel voorkomend probleem zou zijn, ben ik er zeker van dat hij er een oplossing aan geeft (zoals met de koppelingen aan de Breaks)
Peter [:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

jlvjlv

Dank alvast voor de 'loden suggesties'. Het is minstens het proberen waard.

Ik ben het ook wel eens metde suggestie dat MSM in de toekomst de rijeigenschapen nog grondiger kan testen alvorens het verdict te publiceren.

T.a.v. Peter: zoals aangegeven in mijn oorspronkelijke boodschap rijdt het stel op 3-rail (M?rklin-K-rails voor de spiraal, elders ook op C-rails). Overschakelen op Roco Line is dus geen optie. En zoals ook gezegd, heb ik Guido Olaerts al een bericht gestuurd. Het blijft nog wel afwachten welke wind er uit die hoek zal waaien...

Johan

Peter

Ja Johan,
Ergens is er natuurlijk een verschil. Mijn AR-45 is voor 2 rail gelijkstroom, en heeft dus niet de wrijving van de sleper mee te verwerken. Ik weet natuurlijk niet welke sleper er onder uw model staat, maar mischien brengt die geruisarme sleper van Roco een oplossing. Is maar een vermoeden natuurlijk. Maar je hebt gelijk. De rij-eigenschappen zouden uitgebreider aan bod moeten komen zowel in 2 rail als in 3 rail uitvoering.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

Break302

Dag Johan

Voor dat u de moterwagen begint te demonteren, kijk eerst eens of de wielen van het andere draaistel voldoende soepel draaien en probeer de druk van de sleeper wat te verminderen. Doe dan gelijk ook wat olie op de tandwielen van het aangedreven draaistel,vooral zo dat de olie tussen de tandwielen en hun asjes komt.
Helpt dit niet dan kunt ge nog probeeren voor wat extra gewicht.
Nog een vraagje,is de boog van uw spiraal niet wat te krap want wat zou dat geven als er nog zo een motor loos stel bij aan hing ? uistappen en duwen zeker[:D]