Auteur Topic: Booischot station. Gegevens over waar het station juist stond  (gelezen 501 keer)

Offline mahtoska1

• Forumlid
  • Voornaam: Pieter
Booischot station. Gegevens over waar het station juist stond
« Gepost op: 10 februari 2019, 18:26:18 pm »
Voor een project ben ik op zoek naar alle gegevens van het station van Booischot. Dit is intussen afgebroken.

Ik ben op zoek naar de locatie waar het station precies stond. Ik heb al op Google maps gekeken en op Geopunt Vlaanderen, maar daar kom ik er niet aan uit.
Heeft er iemand deze informatie?

De sporen voor goederen zijn uiteraard ook opgebroken. Ook over het spoorverloop, met goederen sporen, zou ik graag meer informatie hebben.

Alle informatie is welkom.

Offline Jef

• Forumlid
  • Voornaam: Jef
Re: Booischot station. Gegevens over waar het station juist stond
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 18:52:07 pm »
Meer info zal je hier wel vinden bij de topic starter... Jij hebt zelf in dat topic ook gereageerd zie ik net.  ;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=25690.0
Tuut zei de trein en de statie vertok.

Offline Dirky

• Forumlid
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline Klaas Zondervan

• Forumlid
    • http://people.zeelandnet.nl/zondervan
  • Voornaam: Klaas
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2019, 20:37:59 pm »
Er zal ooit een stenen gebouw gestaan hebben. Ik denk dat Pieter daar informatie over wil hebben. Ben al aan het zoeken geweest maar heb nog geen historische informatie gevonden.

Offline Dirky

• Forumlid
  • Modelbouw Projecten
    • dyniMo
  • Voornaam: Dirk
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 21:29:16 pm »
Ik denk dat "Hof ter Laeken" wel eens het gebouw zou kunnen zijn dat op google zichtbaar is. 1 centrale deur met L en R 2 grote ramen. Het gebouw nu zou een  extra verdieping kunnen gekregen hebben. Hier in Brakel staan ook tal van huizen die op oude postkaarten gewoon een verdieping kleiner zijn... Dat plaatje kan volgens mij passen!
Dirky - THINKING OUT OF THE BOX - info: Dirk(at)dyniMo(dot)be
www.dyniMo.be - SCALEMODELS and MORE - dyniBashers - dyniTools - dyniMetal

Offline den T

• Forumlid
  • Voornaam: Julien
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2019, 10:18:43 am »
Beste Pieter

In het boek ' stations architectuur in België 'van Hugo de Bot staat ook een foto van dit station. als ik deze foto vergelijk met jou foto dan vermoed ik dat jou foto van een andere ( oudere ) datum is aangezien ik op jou foto nog een afbuigende wissel zie die ik niet meer terug vind op de foto uit het boek en de bomen achter het station zijn minder hoog als op jou foto. Stations naam op de zijkant is bij de boek-foto op de stenenmuur geschilderd in hoofd letters. merk je mee op de het lettertype bij jou foto anders is . Op de boek-foto zijn twee huizen te zien die er mijn in ziens nog steeds staan, als je google maps, raadpleegt. (zelfde kant waar station stond maar over de straat)wit huis is hoger op gebouwd en de raampartij onder is anders; raampartij daarboven is idem als vroeger. Het huis daarnaast is het zelfde gebleven. Uitgaande van de afstand dat deze huizen verwijderd staan van het station op de foto moet het station gestaan hebben tweede helft van de parking ter hoogte van het  "hof ter Laeken": het witte huis achter de bomen. Ik hoop nog een plan tegen te komen die mijn  vermoedens bevestigen. Ter info zie ik op een foto van het station van Olen - met de zijmuur de stationsnaam op een witte ondergrond - een poststempen met datum 1920. Boeiende groeten Julien

Offline Michiel

• Forumlid
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 11:17:29 am »
Een paar fotos van station " Boisschot" die ik op internet vond. Waarschijnlijk heb je ze al, maar men weet maar nooit.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline den T

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2019, 12:01:25 pm »
mooie foto's, die een  meer preciezere indruk geven waar het stationsgebouw zelf gestaan heeft. Ik volg mee. Julien

Offline mahtoska1

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2019, 12:56:44 pm »
Bedankt voor de informatie.

Als ik de foto´s bekijk, kom ik al een eind verder met de positie van het stenen station. Ook he spoorverloop is goed te zien. Het lijkt er ook op dat er een eiland perron tussen de twee doorgaande sporen ligt.

Offline Michiel

• Forumlid
  • Niets is verkeerd, zolang het maar plezeert
    • Brussel-Luxemburg anno 1920
  • Voornaam: Michiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2019, 13:41:20 pm »
Een plan uit 1988 (met wijzigingen tot 2003) is te vinden op de site van Patrick Tassignon. Geen idee of je daar al was gaan zoeken, maar het geeft je wel een indicatie waar het station zou hebben gestaan.

http://www.tassignon.be/trains/documentation/download.php?f=plans/P201-600-300-Booischot.tif
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Offline Dirkh

• Forumlid
  • Voornaam: dirk
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2019, 14:00:07 pm »

Offline den T

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2019, 14:31:23 pm »
Afgaande op de foto's , stond het stations gebouw niet recht tegen over Hof ter Laeken zoals ik eerst dacht,  maar nog wat verder, op het eind en achter de huidige parking , recht tegenover huidige cafe TGV, gelet op de bomen voor de Herberg hof ter Laeken  die ik op de eerste foto ook zie staan.  Ter hoogte van (6 ) op het plan Patrick Tassinon.  Op google kan ik ook de ganse omvang van het complex nog terug vinden.
Pieter, vraagje : hoe kom je aan de afmetingen van je model?
grtjs
Julien

Offline mahtoska1

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2019, 14:54:20 pm »
Citaat
Pieter, vraagje : hoe kom je aan de afmetingen van je model?

Hof ter Laeken ben ik ter plaatse gaan opmeten.
Het station is gebouwd door iemand anders. De afmetingen zijn dacht ik genomen van een gelijkaardig station op dezelfde lijn.

@Dirkh: Bedankt voor de tip. Ik zal bij de heemkundige kring eens navraag doen.

Offline efl045

• Forumlid
  • Voornaam: Franky
« Reactie #13 Gepost op: 11 februari 2019, 17:40:24 pm »
Als je oude kaarten zoekt moet je eens kijken op https://www.geopunt.be/
Mvg,
Franky

Offline den T

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2019, 18:53:02 pm »
toffe info Franky. Die site ken ik nog niet.
groeten
Julien